New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Ursula von der Leyenin avajaispuhe. Kuva: New European Bauhaus Festival

Euroopan komission hanke New European Bauhaus eli NEB on monialainen keskustelufoorumi ja kohtaamispaikka, joka kokoaa yhteen mm. arkkitehdit, muotoilijat, taiteilijat, insinöörit, tutkijat, opiskelijat, kansalaiset sekä eurooppalaiset päättäjät.

NEBin tarkoitus on kiihdyttää vihreää siirtymää tuomalla sen ratkaisuja lähemmäs kansalaisten arkea. Yksi NEBin kantavista ajatuksista on auttaa kuvittelemaan kestävää, parempaa tulevaisuutta ja siten normalisoida sen edistämistä.

Järjestyksessä toinen New European Bauhaus -festivaali avattiin 9.4.2024 Brysselissä. Euroopan komission presidentti Ursula von der Leyen kiitteli avauspuheenvuorossaan, miten pienenä projektina kolme vuotta sitten alkanut NEB on kasvanut valtavaksi liikkeeksi, jossa on mukana 750 yleishyödyllistä yhteisöä ja satoja valtiollisia virastoja ja joka koskettaa miljoonia ihmisiä.

“Vuonna 2021 istutimme siemenen, joka on nyt kasvanut metsäksi. Meillä oli visio kestävämmästä, kauniimmasta ja kaikki mukaan ottavasta tulevaisuudesta, joka luodaan yhdessä. Me EU:ssa voimme tarjota sen toteutumiseen työkaluja, mutta kaiken keskiössä olette te eli Euroopan kunnissa ja kaupungeissa asuvat ihmiset. NEB on teitä varten, ja te johdatte sitä”, Ursula von der Leyen sanoi puheessaan.

Vasemmalta: Iliana Ivanova, Alexander De Croo, Ursula von der Leyen, Elisa Ferreira ja Thomas Dermine. Kuva: New European Bauhaus Festival

EU:n innovoinnista, tutkimuksesta, kulttuurista, koulutuksesta ja nuorisoasioista vastaava komissaari Iliana Ivanova vaikuttui NEB-hankkeista ympäri Euroopan. Festivaalin annista hän nosti innostavaksi esimerkiksi Aalto-yliopiston Time Out! Rethinking Construction -näyttelyn.

"Olemme nähneet inspiroivia hankkeita, esimerkiksi Aalto-yliopiston Rethinking construction, joka ammentaa luonnosta ja muinaisista tekniikoista mutta täysin uudella tavalla."

Myös Belgian pääministeri Alexander De Croo oli vaikuttunut Aallon väitöskirjatutkijan, arkkitehti Jaakko Torvisen pilariprototyypeistä, jotka oli tehty rakentamiseen yleensä kelpaamattomasta, ohuesta tai kierosta puusta.

"Uusi teknologia auttaa elvyttämään vanhaa teknologiaa, esimerkiksi rakentamiseen yleensä kelpaamaton puu saadaan hyötykäyttöön. Minusta yhdistelmä, jossa nykypäivän teknologiat tuovat vanhoja tekniikoita takaisin käyttöön, on todella energisoiva."

Euroopan komission presidentti Ursula von der Leyen, EU:n innovoinnista, tutkimuksesta, kulttuurista, koulutuksesta ja nuorisoasioista vastaava komissaari Iliana Ivanova, EU:n koheesiosta ja uudistuksista vastaava komissaari Elisa Ferreira, Belgian pääministeri Alexander De Croo sekä Belgian valtiosihteeri Thomas Dermine tutustuivat avajaisten yhteydessä Aalto-yliopiston näyttelyyn.

Komissaari Iliana Ivanova

Belgian pääministeri Alexander De Croo

Belgian pääministeri Alexander De Croo

Aikalisä! On muutettava suhtautumistamme rakentamiseen

Globaalisti katsottuna rakentamiseen käytetään puolet kaikista maailman raaka-aineista vuositasolla. Maailman väestö kasvaa, kaupunkipinta-ala kasvaa — tämä kaikki on täysin kestämätöntä planeetan kannalta. Suunnanmuutos tarvitaan viipymättä, ja juuri tätä aihetta Time Out! -näyttely käsittelee.

Rakentamisen volyymit ovat niin valtavia, että pienilläkin korjausliikkeillä saada aikaan isoja, ympäristön kannalta merkittäviä muutoksia. On pysähdyttävä pohtimaan, millä materiaaleilla rakennetaan, miten mahdollistetaan rakennuksille mahdollisimman pitkä ja muuntelukykyinen elinkaari ja miten elinkaaren päässä materiaalit saadaan jälleen hyötykäyttöön.

Samalla on kysyttävä hankaliakin kysymyksiä kuten: voisimmeko lykätä uutta rakentamista ja keskittyä olemassa olevien tilojen vuorokäyttöön ja vanhojen rakennusten korjaamiseen?

Näyttely esittelee mm. kestävämpiä vaihtoehtoja betonille ja teräkselle, uusia tapoja puun jalostusarvon kasvattamiseksi sekä kiertotalouden ja hiilineutraaliuden periaatteilla toteutetun minitalokonseptin. Näyttelyn akateeminen kuraattori on professori Matti Kuittinen.

Tutustu Time out -verkkonäyttelyyn (vain englanniksi)

Kaikille avoin New European Bauhaus -festivaali järjestettiin Brysselissä 10.–13.4.2024. Festivaaliohjelman tallenteet täällä.

Lisätietoja:
Professori Matti Kuittinen
puh. +358 50 594 7990

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.