Miten megatrendit näkyvät alue- ja yhdyskuntarakenteessa?

PERUS-SKENE-hankkeen ensimmäisessä työpajassa syvennyttiin megatrendeihin, muutosilmiöihin ja niiden alue- ja yhdyskuntarakenteellisiin vaikutuksiin.
PERUS-SKENE-hankkeen logo.

PERUS-SKENE-hankkeen ensimmäinen työpaja järjestettiin etäyhteyksin 28.5.2021 kello 9-12.30 teemalla ”Alue- ja yhdyskuntarakenteen muutosvoimat ja -ilmiöt ”. Työpajassa noin 60 alan asiantuntijaa kokoontui yhteen tunnistamaan alue- ja yhdyskuntarakenteen kehitykseen vaikuttavia muutosilmiöitä, hahmottamaan kehityspolkuja sekä vaikuttamaan hankkeen suuntaan. Hankkeessa järjestetään 4 työpajaa, joista tämä oli ensimmäinen.

Ennen työpajatyöskentelyä kuulimme alustuksia aiheesta. Tilaisuuden avasi hankkeenohjausryhmän puheenjohtaja Timo Turunen, minkä jälkeen hankkeen johtaja, professori Raine Mäntysalo Aalto-yliopistosta esitteli hanketta ja johdatteli työpajatyöskentelyyn. Päivän teemoja alusti Ville Helminen SYKE:stä, joka kertoi aluerakenteen ennakoinnin historiasta, ja Matti Sahlberg, joka avasi alue- ja yhdyskuntarakenteellisesti merkittäviä muutosilmiöitä megatrendien takana. Lisäksi Christopher Rowley Sitrasta piti keynote-puheen megatrendeistä ja niiden merkityksestä alue- ja yhdyskuntarakenteen kehityksessä. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi yliopistonlehtori Hanna Mattila Aalto-yliopistosta.

Työpajassa pureuduttiin megatrendien takana vaikuttavien muutosvoimien alue- ja yhdyskuntarakenteellisiin vaikutuksiin kolmen tehtävän kautta. Ensimmäisessä tehtävässä tunnistettiin, minkälaisina vaikutuksina megatrendit ja muutosilmiöt ilmenevät alue- ja yhdyskuntarakenteessa. Toisessa tehtävässä tunnistettuja megatrendien ja muutosilmiöiden vaikutuksia tarkasteltiin alue- ja yhdyskuntarakenteen fyysisen, toiminnallisen ja informaatiorakenteen kautta. Tavoitteena oli tunnistaa, kuinka vaikutukset ilmenevät erilaisissa rakenteissa. Kolmannessa tehtävässä havaittuja vaikutuksia konkretisoitiin tunnistamalla, missä ne ilmenevät ajallisesti ja maantieteellisesti.

Työpajan tulokset toimivat syötteenä hankkeen tulevalle työlle ja seuraavalle työpajalle, joka järjestetään 7.9. klo 12.30-16. Seuraavan työpajan teemana on alue- ja yhdyskuntarakenteen perusura. Työpajassa arvioidaan ja kehitetään perusuran keskeisiä elementtejä, alueellista sisältöä, polkuriippuvuuksia, kuvaustapoja, epävarmuuksien huomioon ottamista ja hyödyntämistä.

Lisätietoa hankkeesta sen internet-sivuilla.

Työpajatyöskentelyn yhteenveto ja esiintyjien diaesitykset:

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.