Leevi Härkönen oppi konkreettisia työelämätaitoja järjestötoiminnassa

Kemian tekniikkaa opiskeleva Leevi Härkönen löysi opiskelijatoiminnan pariin jo opintojensa alkutaipaleella. Hän kokee, että toiminta antaa mahdollisuuden palvella omaa yhteisöä ja oppia kullanarvoisia työelämätaitoja.
Leevi Härkönen

Vielä lukiossa Leevi Härkönen epäröi tulevan opiskelupaikan suhteen. Hän opiskeli luonnontieteitä, mutta kemia ei tuntunut alkuun omalta, vaan päinvastoin vaikealta ja epäloogiselta. Ylioppilaskirjoituksiin lukiessa kemian salat kuitenkin aukesivat. Kiinnostus ainetta kohtaan kasvoi ja kirjoitusten jälkeen kemia tuntui jo omalta jutulta. Leevi pohti opiskelupaikkaa miettiessään kemian ja kemian tekniikan välillä. Hän päätyi lopulta valitsemaan opinnot Aallossa, sillä ongelmanratkaisijalle teknillinen ympäristö tuntui sopivalta.

Lappeenrannasta pääkaupunkiseudulle muuttanut Leevi pääsi heti ensimmäisenä vuonna mukaan opiskelijatoimintaan. ”En oikein tuntenut ketään, joka opiskelisi kemian tekniikkaa täällä. Orientaatioviikolla meillä oli huippukiva fuksiryhmä. Prosessiteekkarit oli vastaanottavainen yhteisö ja minulla oli tosi tervetullut olo kaikissa tapahtumissa ja yleisesti ottaen Aallossa. Ilmapiiri oli hyvä”, Leevi kertoo. Ensimmäisenä vuonna hän päättikin lähteä mukaan kemian tekniikan opiskelijajärjestö Prosessiteekkareiden toimintaan. Vapaaehtoistyö tuntui palkitsevalta ja hauskalta, ja toisena opiskeluvuonnaan Härkönen halusi jo antaa isomman panoksen. ”Aloin miettimään, että voisin antaa vielä vähän enemmän itsestäni tälle yhteisölle, maksaa vähän takaisin sitä mitä itse sain”, hän kertoo.

Järjestötoiminta jatkui opintovastaavan roolissa, ja tiivis hallitusporukka teki työstä antoisaa. Vaikka aivan kaikki työtehtävät eivät aina olleet kivoja, kokonaisuus oli palkitseva. Leevi kokee saaneensa myös konkreettisia työelämätaitoja: ”En oikein ollut missään järjestöissä aktiivisena ennen yliopistoa. Ihan pelkästään sellainen asia, että osaa kokoustaa on jälkeenpäin ajateltuna perustaito, mutta en ollut oppinut sitä ikinä. Nyt pystyn hyvin toimimaan kokouksen puheenjohtajana.” Aikatauluttaminen on toinen konkreettinen taito, jonka Leevi pääsi oppimaan: ”Siinä oli aika paljon asioiden pallottelua, aikatauluttamista ja organisointia. Eli johtamista, jota pystyi harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä.”

Vaikka aktiivinen järjestötoiminta auttoi integroitumaan Otaniemeen, Leevi kokee, että kaikki uudet tulokkaat otetaan Otaniemessä innolla vastaan. Kaikki ovat liikkeellä avoimin mielin ja innokkaita tutustumaan kanssaopiskelijoihinsa. Vinkkinä ulkopaikkakuntalaisille Leevi antaa poikkitieteelliset osakunnat, joiden jäseniä yhdistää usein side samaan maakuntaan.

Teknillisistä aloista kiinnostuneita lukiolaisia Leevi kannustaa hakemaan rohkeasti opiskelemaan kemian tekniikkaa. ”Kannattaa lähteä testaamaan. Ensimmäisen vuoden aikana tulee käytyä laajasti kursseja koulutusohjelman eri pääaineista, jotka eroavat toisistaan. Aallossa voit myös tutustua eri aloihin opintojen aikana käymällä muiden alojen kursseja. Itse kiinnostuin jo ensimmäisenä vuonna tietotekniikasta ja näitä opintoja olenkin jatkanut sivuaineena. Opinnoista saat helposti tehtyä oman näköiset, eikä opiskelupaikan vastaanottaminen sido vain yhteen alaan, niin kuin ehkä luulet!”, Leevi kannustaa.

URL kopioitu

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!