Koen Van Leemput käyttää tekoälyä lääketieteellisen kuvantamisen apuna

Suurin haaste on menetelmien soveltaminen laboratorioympäristöstä potilaiden hoitoon, uusi professori sanoo.
Koen Van Leemput
Kuva: Mikko Raskinen/Aalto-yliopisto

Mitä tutkit ja miksi?

Analysoin tietokoneen avulla lääketieteellisiä kuvia, esimerkiksi tietokonetomografia- tai magneettikuvia. Yritämme mitata kuvista esimerkiksi niissä näkyviä rakenteita, kuten sydämen, kallon tai tiettyjen aivojen alueiden kokoa tai muotoa. Tästä on hyötyä esimerkiksi sen selvittämisessä, miten tiettyä sairautta sairastavien ihmisten aivot eroavat terveiden ihmisten aivoista. Tutkimus on avuksi myös esimerkiksi lääkekokeissa tai uusien hoitomuotojen arvioimisessa.

Haastavinta on soveltaa ihmisryhmien välisiä eroja selvittävistä ryhmätutkimuksista saatavia oivalluksia yksilöihin. Oletetaan esimerkiksi, että meillä on yksi potilas, jolla on diagnosointia tai hoitoa vaativa sairaus. Tämä tilanne poikkeaa merkittävästi ryhmätutkimuksesta, koska nyt käytettävät kuvat tulevat jostakin sairaalasta, ne on otettu kyseisen sairaalan parhaaksi katsomalla tavalla, eri laitteilla ja laiteasetuksilla kuin tutkimuksessa. Ja nämä potilaat eivät ole terveen näköisiä, heillä voi olla esimerkiksi suuri aivokasvain. Se on kuin kuvantamista luonnossa verrattuna laboratorioon. Tähän meillä ei ole vielä selkeitä ratkaisuja.

Miten sinusta tuli professori?

Tiesin aina haluavani professoriksi, tai keksijäksi. Muistan nähneeni lapsena televisio-ohjelman, jossa oli joku tyyppi, keksijä, joka oli professori. Tiesin, että tätä minä haluan tehdä. Muuten etenin normaalilla tavalla akateemisen uran eri vaiheiden läpi.

Mikä on urasi tähänastinen kohokohta?

Ei ole vain yhtä asiaa. Olen suuri musiikin ystävä, ja tämä on vähän kuin joku kysyisi sinulta suosikkikappalettasi. Spotify-listallani on noin 300 kappaletta ja ne ovat kaikki upeita!

On itse tutkimus, saavutettu edistys ja uusien löytöjen jännitys – sellaisen tekeminen, mitä kukaan ei ole aiemmin tehnyt. Sitten on tietysti työskentely nuorten parissa; jokainen sukupolvi on uusi aalto lahjakkuuksia. Näistä yritämme suodattaa hiomattomat timantit, muovata niitä ja auttaa niitä loistamaan. Lisäksi kirjoitamme paljon avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, joten vastaan tulee tutkimusartikkeleita, jotka ovat hyödyntäneet työkalujamme. Se on kiinnostavaa. Kaikki nuo asiat, ja monet muut.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

En tiedä mitä odottaa, mutta tiedän mitä toivoa. Tahdon vakiinnuttaa asemani täällä ja perustaa menestyvän tutkimusryhmän. Haluan toki rakentaa yhteyksiä suomalaiseen tutkijayhteisöön sekä kliinisiin yhteistyökumppaneihin, mutta samalla säilyttää kansainvälisen otteen. Haluan jatkaa työskentelyä kollegoideni kanssa Harvardissa ja olla yhteydessä myös eurooppalaisiin tutkijapiireihin.

Koen Van Leemput on aloittanut professorina neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitoksella 1. helmikuuta. Hänellä on myös affiliaatio tietotekniikan laitoksella.

FCAI

Suomen tekoälykeskus FCAI (ulkoinen linkki)

Suomen tekoälykeskus FCAI on osaamiskeskittymä, jonka ovat käynnistäneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. FCAI:n tavoitteena on kehittää uudenlaista tekoälyä, joka voi toimia ihmisen kanssa monimutkaisessa ympäristössä ja auttaa uudistamaan suomalaista teollisuutta. FCAI on yksi Suomen Akatemian lippulaivoista.

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Luku 21 visualisoituna
Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.