FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.
Tekstiilinäyte näyttelystä Entangled – Reimagining Textile Functionalities, Aesthetics and Sustainability. Kuva: Delia Dumitrescu, University of Borås.

Maailman kiertotalousfoorumi WCEF 2024 -tapahtuma järjestetään 15.–18. huhtikuuta Brysselissä Belgiassa. Tapahtuma tuo yhteen liike-elämän johtajia, päättäjiä ja asiantuntijoita keskustelemaan tämän hetken kiertotalousratkaisuista.

Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteinen biotalouden osaamiskeskittymä FinnCERES esittäytyy WCEF2024:n messualueella 15.–16. huhtikuuta. Näyttelyssä on esillä tieteellisiä ja teknologisia läpimurtoja, kuten biovaahtoja ja taiteltavista rakenteista koostuvia pakkausmateriaaleja, ligniinistä valmistettuja pinnoitteita ja liimoja sekä biohajoavia elektroniikkatuotteita.

Yhteispohjoismaisella NordForskin osastolla esittäytyy Beyond e-Textiles -hanke. Monitieteinen tutkimusprojekti kehittää huomispäivän kestäviä tekstiilejä, jotka reagoivat ympäristön ärsykkeisiin muuttamalla muotoaan, väriään tai muita ominaisuuksiaan. Hankkeessa ovat mukana Aalto-yliopiston lisäksi Turun yliopisto, Boråsin yliopisto Ruotsista, VIA University College Tanskasta sekä Islannin taideyliopisto. Älytekstiilien prototyyppejä esittelee tutkimushankkeen johtaja, professori Jaana Vapaavuori Aallosta.

Maailman kiertotalousfoorumi WCEF (World Circular Economy Forum) on Suomen valtion ja Sitran yhteishanke. Foorumin tiedekumppanina on YK:n kansainvälinen resurssipaneeli (IRP), joka tarjoaa tiedepohjaista tietoa materiaalien käytöstä päätöksentekijöille samaan tapaan kuin YK:n kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC tarjoaa tietoa ilmastonmuutoksesta.

Tapahtuma järjestetään nyt kahdeksatta kertaa yhteistyössä myös useiden muiden kansainvälisten kumppaneiden kanssa.

WCEF2024:n päätapahtumaa voi seurata verkossa rekisteröitymällä etukäteen tästä linkistä.

Lisätietoa FinnCERES- ja Beyond e-Textiles -hankkeista

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.