Biomateriaalit Pohjois-Euroopan suurimman muotoilutapahtuman Dutch Design Weekin keskipisteenä

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan yhdessä Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisten projektien kanssa.
Iines Jakovlevin teos. Kuva: Anne Kinnunen
Iines Jakolevin kuusen käpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan. Bioinnovaatiokeskus esitteli useita projekteja, jotka keskittyvät biomateriaaleihin ja niiden kestävään hyötykäyttöön. Esillä oli myös Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisia materiaaliprojekteja. Hankkeissa hyödynnetään uusiutuvia raaka-aineita kuten puuta ja levää, sekä erilaisia jätevirtoja, mm. kahvinpuruja ja olkia.

ChemArts-hankkeet

Andrzej Tarasiuk coffee arts Chemarts2023 work. Photo Anne Kinnunen

Andrzej Tarasiukin kahvijätepaneelit. Kuva: Anne Kinnunen

Tiina Otala's Chemarts2023 work on Wheat Straws. Photo Esa Kapila

Tiina Otalan ryhmän materiaalia, joka on valmistettu vehnänoljista. Kuva: Esa Kapila.

Coffee waste innovation by Valenti Soler. Photo: Anne Kinnunen

Valenti Solerin kehittämää kahvijätemateriaalia. Kuva: Anne Kinnunen

Iines Jakovlev´s work at ChemArts2023. Photo: Anne Kinnunen

Iines Jakovlevin kuusenkäpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Nicole Nygren and team´s Wheat Straw artwork, 2023. Photo: Anne Kinnunen

Nicole Nygrenin ryhmän vehnänoljesta valmistettuja tekstiilikuituja. Kuva: Anne Kinnunen

Nina Riutta's algae artwork. Photo: Esa Kapila

Nina Riutan Algae Hat -projekti. Kuva: Esa Kapila

BioMAT foams mattress at ChemArts2023. Photo: BioMAT team

Puumassasta valmistettuja patjoja. Kuva: BioMAT team

Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
    Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
    Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
    White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
    Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.