AVP etsii uusia keinoja monialaisuuteen opetuksessa

Monialaisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä yrittäjyyden opetuksessa — jokaisen menestyvän yrittäjän on ymmärrettävä muitakin aloja kuin omaansa ja työskenneltävä eritaustaisten ihmisten kanssa. Mahdollistaakseen hyvin erilaisista taustoista tulevien opiskelijoiden yhteistyön, Aalto Ventures Program päätti järjestää uuden monialaisen kurssin kosmetiikkatuotteiden kehittämisestä yhdistäen kemiallista tuotekehitystä sekä tutkimuksen ja kehityksen johtamista.
Students working on a cosmetic product during lecture

Luodakseen tämän uuden monialaisen kurssin, AVP:n opettajat Håkan Mitts ja Elina Kähkönen ryhtyivät yhteistyöhön tuotantotalouden laitoksen Satu Rekosen ja Lauri Saarisen kanssa.

Uusi kurssi yhdistää kaksi olemassaolevaa kurssia; opiskelja, joka ilmoittautuu kummalle tahansa vanhoista kursseista ottaa todellisuudessa osaa uudelle kurssille ja saa monialaisen kokemuksen. Kemian tuotekehityksen sekä tutkimuksen ja kehityksen johtamisen lisäksi kurssille lisättiin muotoilua ja markkinointia, saaden näin aikaan laajan kattauksen tarpeellisia yrittäjyystaitoja.

Oleellisimpia tekijöitä kahden kurssin yhdistämisessä on tarpeeksi yhteistyötä vaativan kurssityön muodostaminen sekä kurssien sama suuruusluokka. Palaute lopputuloksesta on ollut positiivista: kemian tekniikan opiskeiljat oppivat ymmärtämään laajemmin, mitä uuden tuotteen markkinoille viemiseen tarvitaan laboratorityön lisäksi, ja tuotantotalouden opiskelijat saivat konkreettisen tuotteen jonka parissa työskennellä.

Monialaisuus on yksi tapa lisätä yrittäjämäisyyttä oppimiseen. AVP:lla me uskomme sen olevan hyödyllistä kaikille opiskelijoille. Jos haluat auttaa opiskelijoitasi tekemällä kurssistasi yrittäjämäisemmän, älä epäröi olla yhteydessä.

Lue koko englanninkielinen juttu AVP:n sivuilta

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.