Aalto-yliopisto ja Metropolia solmivat strategisen yhteistyösopimuksen

Erityisesti tekniikan alan yhteistyöllä tavoitellaan elinvoimaa ja läpimurtoja Suomeen.

Aalto-yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu ovat solmineet strategisen yhteistyösopimuksen, jolla ne tiivistävät yhteistyötään ja vahvistavat metropolialueen osaamista. Erityisesti insinöörikoulutuksessa voidaan rakentaa uudenlaista toimintaa korkeakoulujen omien profiilien ja vahvuuksien pohjalta. Niin Aalto-yliopisto kuin Metropoliakin ovat oman sektorinsa suurimmat tekniikan alan kouluttajat Suomessa.

Yhteistyötä laajennetaan entistä systemaattisemmin verkkokursseihin ja avoimeen yliopisto-opetukseen, monialaisiin projekteihin sekä tilojen ja laitteiden tarkoituksenmukaiseen yhteiskäyttöön. Metropolian suuri sosiaali- ja terveysala tuo lisäarvoa yhteistyöhön.

Siirtyminen korkeakoulusta toiseen entistä joustavampaa

Tavoitteena on myös joustavoittaa opiskelijoiden siirtymistä korkeakouluasteelta toiselle. Metropolian opiskelijat voivat jatkossa hakeutua entistä sujuvammin Aalto-yliopiston maisteriohjelmiin ja Aallon tarjoamia avoimia verkkokursseja voidaan sisällyttää osaksi ammattikorkeakoulututkintoa.

Uusia yhteistyömahdollisuuksia etsitään myös kehitys- ja innovaatiotoiminnasta esimerkiksi opintoihin ja opiskelijatöihin liittyvissä projekteissa, joiden aiheina voivat olla esimerkiksi älykkään liikenteen ratkaisut, maankäyttö ja rakennusala, tieto- ja viestintätekniikka sekä media-ala. Lisäksi korkeakoulut tutkivat mahdollisuuksia tuottaa yhdessä laadukkaita palveluita, ensi vaiheessa erityisesti tietohallinnon ja koulutusviennin osalta.

– Sekä Aalto-yliopisto että Metropolia Ammattikorkeakoulu on perustettu muutamia vuosia sitten. Ne ovat monialaisia, vahvoista toimijoista organisoituja korkeakouluja, joiden toimintakulttuuri on kunnianhimoinen, luovia ratkaisuja etsivä ja ennakkoluuloton. Entistä tiiviimmän yhteistyön myötä meidän on mahdollista uudistaa elinkeinoelämää ja tuoda positiivisia viestejä yhteiskuntaan, toteaa Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

– Olemme tehneet yhteistyötä jo pitkään. Nyt solmittu sopimus avaa entistä parempia mahdollisuuksia kansallisilla ja kansainvälisillä foorumeilla. Olen erityisen ilahtunut niistä mahdollisuuksista, joita nyt solmitun sopimuksen joustavat opintopolut tuovat opiskelijoille, sanoo Metropolia Ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola.

Metro yhdistää kampukset

Sekä Aalto-yliopisto että Metropolia rakentavat parhaillaan pääkampuksiaan: Aalto-yliopisto Espoon Otaniemeen ja Metropolia Helsingin Myllypuroon. Länsimetron valmistuminen mahdollistaa tehokkaan ja ekologisen liikkuminen kampusten välillä.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto: median yhteydenotot viestinnän kautta, Anu Salmi-Savilampi, viestintäpäällikkö, puh. 050 464 4585, [email protected]

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Tuire Ranta-Meyer, johtaja, yhteiskuntasuhteet, puh. 050 526 2002, [email protected]

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.