Aalto sai 18,9 miljoonaa euroa tutkimusprofiilin vahvistamiseen

Suomen Akatemian rahoitus myönnettiin Aalto-yliopiston tutkimusprofiilin vahvistamiseen. Rahoituksella vauhditetaan kvanttiteknologian, vetyenergian ja uusien materiaalien tutkimusta.
Energy materials

Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopistolle 18,9 miljoonan euron rahoituksen yliopiston tutkimusprofiilin vahvistamiseen. Rahoituksella vauhditetaan kvanttiteknologian, vetyenergian ja uusien materiaalien tutkimusta.

Aallon Profi-7-rahoitushakemus keskittyi kolmeen, yliopiston kestävän tulevaisuuden rakentamisen strategiaan liittyvään teemaan:

1. Kvanttihyppy keskittyy tutkimukseen, jossa kehitetään laitteita, materiaaleja ja menetelmiä käynnissä olevaan kvanttiteknologian vallankumoukseen.
  2. Vetyohjelma pyrkii ratkaisemaan kemianteollisuuden ja energia-alan toisiinsa kytkeytyviä tutkimusongelmia, jotka liittyvät tuulivoimaan ja vetytalouteen siirtymiseen.
  3. Valmistettu luonnosta keskittyy uusiin tutkimus- ja suunnitteluparadigmoihin, kun nykyisiä materiaaleja korvataan teknisillä ja toiminnallisilla biomateriaaleilla.

Lisäksi poikkileikkaavassa tutkimusohjelmassa pureudutaan uusiin markkinamuutoksiin näillä kolmella teema-alueella, jotka kaikki ovat eri markkinavalmiusvaiheessa.

Kaikki kolme teemaa juontavat juurensa Aalto-yliopiston vakiintuneesta huippuosaamisesta tutkimuksen seitsemällä avainalueella. Aallon tutkijat ovat jo saaneet vahvoja tuloksia näissä teemoissa, ja tutkimusta on luontevaa jatkaa profiloitumiskauden jälkeen. Lisäksi teemat muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden yliopiston aiempien profiloitumisrahoitusten kanssa.

”Hakemuksemme Suomen Akatemialle on keskeinen työkalu yliopiston kärkitutkimuksen rakentamisessa ja korkeakoulujen ja laitosten tutkimusstrategiakeskustelujen suuntaamisessa. Kaikki teemat perustuvat Aallon keskeisten tutkimusalojen yhdistelmiin”, kertoo tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen.

Rahoituksella katetaan professorien ja muiden tutkijoiden palkkoja.

Suomen Akatemian myöntämän yliopistojen profiloitumisrahoituksen tavoitteena on tukea ja kehittää suomalaisten yliopistojen strategista profilointia. Tällä seitsemännellä hakukierroksella jaettu rahoitus oli kaikkiaan 100 miljoonaa euroa. Akatemia teki rahoituspäätöksensä kansainvälisen asiantuntijapaneelin arviointien perusteella. Aalto-yliopisto on menestynyt hyvin kaikilla aiemmillakin rahoituskierroksilla.

Suomen Akatemia tiedote 13.1.2022

Kuva: Helen Marton

Black and blue illustration of quantum world

Tutkimus ja taide

Uudistamme yhteiskuntaa tutkimukseen pohjautuvalla tiedolla, luovuudella ja yrittäjämäisellä ajattelulla. Näin luomme uudenlaisia ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin.

Tummien värialueiden lomassa glitterimäisiä sinisiä ja kultaisia raitoja, kuva Valeria Azovskaya

15,4 miljoonaa euroa profiloitumiseen

Tavoitteena on tuottaa käänteentekevää osaamista neljällä alueella: tekoäly ja terveydenhuolto, laskennalliset menetelmät luovuuden tukena, kiertotalousjärjestelmien yhteisinnovointi sekä luovuuden johtaminen.

Academy of Finland's profile funding 2019, photo Mikko Raskinen

10,4 miljoonaa euroa profiloitumiseen

Kansainvälinen paneeli arvioi Aalto-yliopiston rahoitushakemuksen parhaaksi.

URL kopioitu

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.