Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nanoselluloosaa
Nanoselluloosaa. Kuva: Valeria Azovskaya, Aalto-yliopisto

Emission Free Pulping -tutkimusohjelmalla pyritään löytämään keinoja parantaa energiatehokkuutta, parantaa tehokasta puun käyttöä ja muuntamista tuotteiksi, saada aikaan päästötön sellunvalmistus (erityisesti hiilidioksidipäästöt) ja vähentää merkittävästi veden käyttöä prosesseissa. Tavoitteena on myös minimoida biomassan poltto ja tuottaa kuituja, jotka soveltuvat suuriin volyymisovelluksiin tulevina vuosikymmeninä. Ohjelmalla odotetaan olevan laaja-alaisia vaikutuksia.

"Biomassan jalostusteknologiat ovat kehittyneitä, kiertotalouden mukaisia ja vakiintuneita. Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa meidän on oltava yhä tietoisempia ja ajan tasalla resurssien käytöstä ja varmasti myös päästöistä. Tämä ohjelma toimii määrätietoisesti näiden tavoitteiden suhteen", kertoo Aallon hankkeen päätutkija, professori Tiina Nypelö.

Aalto-yliopistolla on erinomaiset resurssit ja asiantuntemus tutkimuksen tekemistä varten

Aallon EFP-tiimi koostuu tutkijoiden lisäksi kolmesta professorista, ja se on sitoutunut ajamaan nykyisten sellunvalmistusprosessien muuttamista kohti päästötöntä toimintaa. Aallon tutkijat tuovat konsortioon asiantuntemusta puukemiasta, lignoselluloosakemiasta, sellunvalmistuksesta ja kestävyydestä. Aallossa on poikkeukselliset mahdollisuudet biomassan käsittelyyn sekä laaja valikoima nykyaikaisia analyysivälineitä karakterisointia varten.

Aallolla on pitkään ollut kasvien soluseinän rakenteen tutkimisessa alan huipulla. Tätä työtä on johtanut professori Tapani Vuorinen, jonka työ puun kemian ja sellun parissa on hyvin tunnustettua sekä Suomessa että maailmalla.

Professori Tiina Nypelö johtaa Aallon biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen lignoselluloosakemian tutkimusta. Professori Nypelön intohimon kohde on biomassan resurssitehokas hyödyntäminen biojalostamoissa.

Tiimin kolmas jäsen, apulaisprofessori Luana Dessbesell, on hiljattain perustanut Aaltoon tutkimusryhmän, joka keskittyy kestäviin biotuoteinnovaatioihin. Hänen ryhmänsä edistää  biotuotteiden tutkimuksen kaupallistamista ottaen huomioon monitieteisen lähestymistavan, jossa hyödynnetään teknistaloudellisia, ympäristöllisiä ja kiertotalousindikaattoreita.

Aallon EFP-ryhmää täydennetään myöhemmin uusilla tutkijoilla, jotta voimme taata uusien selluteollisuuden asiantuntijoiden kouluttamisen tulevaisuuden tarpeita varten sekä teollisuudelle että tutkimusorganisaatioille. Metsä- ja selluteollisuus ovat historiallisesti olleet erittäin tärkeitä Suomen omavaraisuuden ja talouden kannalta. Tämä hanke tukee puun kestävää ja taloudellista käyttöä Suomessa myös tulevaisuudessa.

Emission Free Pulping -ohjelma pähkinänkuoressa

• 5-vuotinen kansainvälinen tutkimusohjelma.
  • Koordinointi VTT, tutkimuksen vetovastuu RISE.
  • Business Finland on myöntänyt ohjelmalle 3-vuotisen 5,1 miljoonan euron rahoituksen.
  • Kokonaisbudjetin arvioidaan ylittävän 15 miljoonaa euroa.
  • Mukana olevat yritykset: ANDRITZ, Arauco, Metsä Group, Stora Enso, UPM, Valmet.
  • Mukana olevat yliopistot ja tutkimuslaitokset: VTT, RISE, Aalto-yliopisto, Chalmersin teknillinen yliopisto, Helsingin yliopisto, Keski-Ruotsin yliopisto, Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu KTH, LUT-yliopisto, Oulun yliopisto, Åbo Akademi.

Aiheesta lisää

puuhaketta

Kohti päästötöntä sellun valmistusta: Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhdistävät voimansa

Päästöttömään selluntuotantoon pyrkivän Emission Free Pulping (EFP) -ohjelman tavoitteena on vähentää merkittävästi biomassan polttoa ja lisätä sellun valmistukseen käytettävän puumateriaalin tuotesaantoa noin 50 prosentista noin 70 prosenttiin.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.