Kauppakorkeakoulu

Ho Chi Minhistä Mikkeliin: Uy Vũ Le kertoo tarinansa Probban uutena johtajana

Probba on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Mikkeli kampuksen opiskelijayhdistys, joka kokoaa noin 240 jäsentä eri tapahtumiin. Probban uusi ulkomaalainen puheenjohtaja Uy Vũ Le seuraa Otava Tuomista. Uy Vũ arvostaa Mikkelin ainutlaatuista opiskelutapaa ja pyrkii antamaan panoksensa elinkeinoelämälle. Molemmat arvostavat Probban tiivistä yhteisöä ja kansainvälisiä näkökulmia.
Otava Tuomi and Uy Vu Le enjoy studying at the Mikkeli University Consortium campus.

Aalto-yliopiston Mikkelin kampuksen ainejärjestö Probba ry:n vuoden 2024 puheenjohtaja on Uy Vũ Le. Hän seuraa tehtävässä Otava Tuomea.

Probba on uuden puheenjohtajansa mukaan tärkeä yhteisö niin nykyisille 250 opiskelijalle kuin International Business -kandidaattiohjelmasta valmistuneille alumneillekin.

– Puheenjohtajuus merkitsee minulle todella paljon. Nyt voin tehdä parhaani yhteiseksi hyväksi, sanoo Uy Vũ, joka aloitti opintonsa Mikkelissä viime elokuussa.

Vietnamilainen Uy Vũ on yksi Probban ensimmäisiä ulkomaisia puheenjohtajia. Mutta kuinka miljoonakaupunki Ho Chi Minhissä varttunut nuori mies osui Mikkeliin?

– Serkkuni opiskeli Jyväkylässä ammattikorkeakoulussa, mistä sain idean. Mikkelin IB-ohjelmaan halusin, koska halusin opiskella liiketaloutta englanniksi Aalto-yliopistossa, joka on Suomen arvostetuimpia.

Ensimmäisen lukukauden opintojen perusteella Uy Vũ sanoo Mikkeliin tulon olevan hänen paras päätöksensä tähän mennessä.

– Saan opiskella kansainvälisessä ympäristössä, mikä antaa monia näkökulmia opintoihin.

Hän korostaa, että Mikkelissä tehdään asioita toisin kuin useimmissa yliopistoissa. Kolmiviikkoiset opintomoduulit mahdollistavat kunnollisen paneutumiseen yhteen aiheeseen kerrallaan.

– Opiskelu on nopeatempoista ja tehokasta, joten myös valmistuminen sujuu tavallista nopeammin. Tutkinto syntyy 2,5 vuodessa normaalin kolmen vuoden sijasta, mikä on Mikkelin ohjelman vahvuuksia.

Sujuvasti englantia puhuvan Uy Vũn tavoite on oppia suomea ja jäädä Suomeen tai johonkin Pohjoismaista, joissa hän näkee mahdollisuudet hyvää elämään.

– Suomi on vastannut ennakko-odotuksiani. Toivon, että voisin tulevaisuudessa työskennellä liike-elämässä.

Mikkelissä Probbaan uusi puheenjohtaja on viihtynyt mainiosti. Hän sanoo, että kävellen ehtii kaikkialle, luonto on kaunis ja ihmiset avuliaita ja ystävällisiä.

Otava Tuomi and Uy Vy Le shaking hands

Uy Vũ seuraa puheenjohtajana Otava Tuomea, joka on alun perin kotoisin Nurmijärveltä. Otava halusi lukion jälkeen opiskelemaan kansainväliseen ympäristöön ja nimenomaan englanniksi.

Mikkelin ohjelmasta hän kuuli lukion toisella luokalla, kun opiskelijoista koostuva markkinointitiimi kävi kertomassa IB-kandidaattiohjelmasta.

– Minulla oli myös aikaisemman käyntini perusteella hyvä kuva kaupungista.

Otavan kokemukset ovat hyvin samankaltaiset kuin Uy Vũ:lla.

– Olen ollut erittäin tyytyväinen opiskelupaikkaan niin opintojen, yhteisön kuin kaupunginkin puolesta. Mikkeli on sopivan kokoinen kaupunki, josta löytyy kaikki tarvittava.

Opetuksen laatua hän pitää erinomaisena, ja opiskelijoiden yhteisö on hänen mukaansa todella tiivis.

– Ohjelman professorit tulevat eri (huippu)yliopistoista ympäri maailmaa, joten professoreilta oppii asioita eri näkökulmista. Lisäksi ohjelman pakollinen vaihtojakso mahdollistaa muun maan kulttuuriin tutustumisen.

Otava sanoo, että hänellä on takanaan hieno vuosi Probban puheenjohtajana. Paljon on tullut oppia johtamisesta, tiimityöskentelystä ja tapahtumien järjestämisestäkin.

– Probba on antanut itselleni paljon uusia verkostoja sekä hyviä ystäviä. Olen oppinut tuntemaan ohjelman alumneja, jotka edelleenkin jakavat samaa yhteenkuuluvuudentunnetta.

Uuden puheenjohtajan tuoma kansainvälisyys sopii hyvin Probban ilmeeseen. Opiskelijat edustavat yli 20 kansallisuutta.

– Haluan näyttää esimerkilläni, että kovalla työllä kaikki on mahdollista. Kielimuurit eivät ole este unelmien saavuttamiselle, Uy Vũ vakuuttaa.

Otava puolestaan sanoo, että kansainvälinen puheenjohtaja on Probballe erinomainen mahdollisuus entisestään parantaa kansainvälisten opiskelijoiden asettumista yhteisöön.

– Haluamme, että kaikki tuntevat olonsa kotoisaksi äidinkielestä riippumatta.

Lisää Probbasta: https://www.probba.org/

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta
Student of the BScBA Program Elli Jauhiainen

Kauppakorkeakoulun opiskelijatarina: Elli Jauhiainen

Elli Jauhiaisen mielestä parasta International Business -kandidaattiohjelmassa on mahdollisuus oppia työskentelemään monikulttuurisessa ympäristössä: ”On todella kiehtovaa oppia tuntemaan muiden yrityskulttuurien etikettiä ja tapoja.”