Teuvo Kohonen in memoriam

Akateemikko Teuvo Kohonen (1934–2021) on kuollut. Kohosen työ neuroverkkojen parissa nosti suomalaisen tekoälytutkimuksen kertaheitolla maailmankartalle.
Teuvo Kohonen. Kuva: Lasse Lecklin

Akateemikko, professori Teuvo Kohonen on kuollut 87-vuotiaana 13. joulukuuta 2021. Kohonen teki pitkän akateemisen uran Aalto-yliopistoa edeltäneessä Teknillisessä korkeakoulussa. Hän jäi eläkkeelle 1990-luvun lopulla akatemiaprofessorin ja Teknillisen korkeakoulun neuroverkkojen tutkimusyksikön johtajan paikoilta.

Kohonen kuuluu maailman tunnetuimpiin neuroverkkojen tutkijoihin. Parhaiten hänet tunnetaan itseorganisoituvista kartoistaan, jotka 1980-luvun alussa nostivat varhaisen suomalaisen tekoälytutkimuksen maailmankartalle.

Kohonen valmistui Teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinööriksi vuonna 1957 ja väitteli tohtoriksi vuonna 1962. Tasavallan presidentti myönsi hänelle akateemikon arvonimen vuonna 2000.

Tummatukkainen nainen tummassa asussa, taustalla kesäinen Otaniemi

Satu Lähteenoja: ”Kestävyysmurroksen edistämiseen tarvitaan tulevaisuusajattelua ja yhteissuunnittelua”

Minä väitän -sarjassamme Satu Lähteenoja osoittaa, että yhteissuunnitteluun perustuva murrosareena-menetelmä lisää hallinnon ja päättäjien ymmärrystä systeemisestä muutoksesta ja auttaa ajattelemaan pidemmälle tulevaisuuteen.
Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.
Aalto-yliopisto Junior teknologiatyöpaja
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille

Automaatiosäätiö lahjoittaa 20 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Lahjoitus kohdennetaan virtuaalilasien ja robotiikan hankintaan.
Timo Vuori

Viisi asiaa, jotka johtajien on hyvä tietää tunteiden voimasta murroshetken päätöksenteossa

Tuotantotalouden laitoksen professori Timo Vuori tutkii radikaalien teknologisten- ja markkinamuutosten herättämiä voimakkaita tunteita yritysjohdossa sekä näiden vaikutusta strategiseen päätöksentekoon. Nyt hän kertoo, miten haitallinen ahdistus voidaan kääntää rakentavaksi energiaksi.