Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät

Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäiviä vietetään 3.– 5.5.2023 Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä. Noin 450 korkeakoulutuksen kansainvälisyyden parissa työskentelevää asiantuntijaa kokoontuu verkostoitumaan ja keskustelemaan ajankohtaisista asioista kevätpäivien verkostotapaamisissa ja sessioissa.
Kv-kevätpäivät 2023
Kv-kevätpäivät 2023- Aalto University. Photo: Atte Mäkinen

Päivien teemana on Kansainvälisyys murroksessa.  Avajaistilaisuuden keynote-puheenvuorossaan Aalto-yliopiston professori Hannu Seristö tarkastelee korkeakoulujen globaalin toimintaympäristön muutoksia luonnehtien niitä pyörteisiksi. ”Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat jo nyt yliopistojen ja korkeakoulujen toimintaan. Kansainvälinen akateeminen yhteistyö on ilman muuta välttämätöntä, mutta siitä on tulossa aikaisempaa monimutkaisempaa”, Seristö toteaa. ”Ratkaisuna on jatkuva valppaus ja riittävä strateginen ketteryys muutoksien edessä.”

Päivien ohjelma jäsentyy Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen vision 2035 alaotsikoiden mukaisesti:

1. Arvot ja periaatteet ohjaavat
  2. Houkutteleva ja kilpailukykyinen Suomi
  3. Vastuullinen ja vastaanottava Suomi
  4. Suomi ratkaisemassa kestävän kehityksen haasteita
  5.  Yhteistyön Suomi

Tapahtuman suunnittelussa on Aalto-yliopiston ja Opetushallituksen lisäksi ollut mukana OKM:n alainen Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen KV-foorumi.

Lisätietoa kevätpäivistä 2023 Aalto-yliopiston sivuilla

Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.
Sophie Belanger on the left and Ferdinand Keil on the right sitting on a sofa  and chatting
Yhteistyö Julkaistu:

Erasmus Staff Training: Syväsukellus yhteisohjelmiin ja hyvinvointiin yliopistossa

Yli 30 osallistujaa 17 yliopistosta kokoontui kesäkuun alussa Aalto-yliopiston kampukselle Erasmus Staff Training Days -tapahtumaan.
Aalto-yliopisto Junior teknologiatyöpaja
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille

Automaatiosäätiö lahjoittaa 20 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Lahjoitus kohdennetaan virtuaalilasien ja robotiikan hankintaan.
Nainen mustassa asussa nojaa vaaleaa seinää vasten
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.