Kestävän kehityksen raportti: Aalto-yliopiston vahvuutena monitieteinen kestävyyshaasteiden ratkaiseminen

Tieteellä, teknologialla ja taiteella on keskeinen rooli maapallon kestävyysongelmien ratkaisemisessa. Aalto-yliopiston vahvuutena on monitieteellinen tapa lähestyä ihmiskunnan suurimpia ongelmia, kuten ympäristökriisejä. Kestävän kehityksen raportti kokoaa vuoden 2021 tärkeimpiä kestävyystoimia Aalto-yliopistossa.
Students in Aalto Design Factory

Aallon suurin kestävyysvaikuttavuus syntyy monitieteellisestä tutkimuksesta, opetuksesta ja tutkimustamme soveltavista kestävän kehityksen ratkaisuista.

”Ihmiskunnan suurimpien ympäristökriisien ratkaisemisen aikaikkuna kapenee koko ajan. Sekä Aallolla että muilla yliopistoilla on keskeinen rooli näiden kriisien ratkaisemisessa. Meidän on yhdistettävä voimamme entistä tehokkaammin yli tiedekunta-, yliopisto-, ja organisaatiorajojen”, sanoo Aalto-yliopiston kestävyysasioita johtava Jussi Impiö.

Aallon kestävän kehityksen raportti 2021 kokoaa yhteen yliopiston tärkeimpiä kestävyystoimia tutkimuksen, opetuksen, kampuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta.

Aallolla ja muilla yliopistoilla on keskeinen rooli ihmiskunnan suurimpien kriisien ratkaisemisessa.

Jussi Impiö, Head of Sustainability

Kestävä yhteiskunta ei synny pelkästään tieteellisillä harppauksilla ja teknologisilla innovaatioilla, vaan tarvitaan vakautta ja toimiva talous.

Tiede ja taide auttavat meitä ymmärtämään monimutkaista maailmaa ja haastamaan ajattelutapojamme. Yhdessä ne luovat uutta tietoa ja uusia näkökulmia. Näitä tarvitsemme enemmän kuin koskaan aiemmin, jotta kykenemme ratkaisemaan monimutkaisia maailmanlaajuisia haasteita.

”Innovaatioiden on oltava ihmisille ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä, ja taide ja muotoilu auttavat meitä tässä”, Impiö sanoo.

Tummatukkainen nainen tummassa asussa, taustalla kesäinen Otaniemi

Satu Lähteenoja: ”Kestävyysmurroksen edistämiseen tarvitaan tulevaisuusajattelua ja yhteissuunnittelua”

Minä väitän -sarjassamme Satu Lähteenoja osoittaa, että yhteissuunnitteluun perustuva murrosareena-menetelmä lisää hallinnon ja päättäjien ymmärrystä systeemisestä muutoksesta ja auttaa ajattelemaan pidemmälle tulevaisuuteen.
Aalto-yliopisto Junior teknologiatyöpaja
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille

Automaatiosäätiö lahjoittaa 20 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Lahjoitus kohdennetaan virtuaalilasien ja robotiikan hankintaan.
Nainen mustassa asussa nojaa vaaleaa seinää vasten
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Summer School students chatting during a networking event in Helsinki
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston kesäkoulu sai ennätykselliset 803 hakemusta vuoden 2024 kesäkursseille

Aalto-yliopiston kesäkoulun hakuaika kesän 2024 kursseille päättyi toukokuun lopussa.