Antagningsförfarande och specifika krav för ansökningsalternativet
Av sökande till magisterprogrammet i bildkonstpedagogik förutsätts en konstnärlig eller pedagogisk grundutbildning på minst kandidatnivå samt undervisningserfarenhet. Sökande förväntas ha ett brett intresse av bildkonstpedagogik och av att utveckla branschen.
Magisterprogrammet i konst och media - bildkonstpedagogik
Steg I
Konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet 1
|
Vad bedöms?
|
Konstnärlig och konstpedagogisk verksamhet.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Sökande till huvudämnet i bildkonstpedagogik förutsätts ha konstnärlig eller pedagogisk grundutbildning på minst kandidatnivå och erfarenhet av att undervisa. De sökande förväntas ha ett brett intresse av bildkonstpedagogik och av att utveckla området.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Portfolio.
Motivationsbrevet bedöms som en del av portfolion.
En presentation av den sökandes konstpedagogiska och konstnärliga verksamhet, tydligt disponerad både visuellt och skriftligt (högst 10 sidor). Den sökande ska motivera innehållet i sin portfolio och sitt tänkande.
I motivationsbrevet ska den sökande motivera varför hen söker till huvudämnet för bildkonstpedagogik samt beskriva sina egna föremål för intresse i studierna i magisterprogrammet.
Maximal längd på motivationsbrevet är 4000 tecken.
Portfolion lämnas in som en pdf-fil för bedömning. Filen ska innehålla datum och den sökandes namn. Vid behov kan länkar till videofiler inkluderas i pdf-portfolion.
|
Övrigt kunnande 1
|
Vad bedöms?
|
Den konstnärliga och konstpedagogiska inriktningen.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Verksamhet på områdena för konst, visuell kultur och konstpedagogik:
-Utställningar, priser, stipendier, publikationer, verksamheten på området för visuell kultur (t.ex. design, media), planerings- och utbildningsuppgifter, projektartat konstpedagogiskt arbete, kuratering, produktion o.s.v.
-Kompletterande utbildning inom konst, kultur och pedagogik, separata kurser och universitetsvitsord.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Curriculum vitae.
|
Övrigt kunnande 2
|
Vad bedöms?
|
Undervisningserfarenhet.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Undervisning inom området för konst och/eller
övrig undervisning, exempelvis som klasslärare, annan ämneslärare eller inom småbarnspedagogik.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Arbetsintyg över undervisningsuppgifter, redogörelse av undervisningserfarenheter, cv.
|
Tidigare studier
|
Vad bedöms?
|
Tidigare studiers innehåll och mängd i förhållande till ansökningsalternativets krav/innehåll.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Examen i området för konst och/eller pedagogik.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Examensbetyg från området för konst och/eller pedagogik.
|
Steg II
Lämplighet 1
|
Vad bedöms?
|
Programmets lämplighet för den sökande, kommunikationsförmåga, motivation, bedömning av andra skedets uppgifter,
annat som på förhand bestäms av ansökningsalternativet.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Förmåga att analysera och verbalisera materialets betydelse ur ett konstpedagogiskt perspektiv, kritiskt och forskningsinriktat tänkande.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
En essä som skrivs på förhand och tas med till urvalsprovet.
|
Lämplighet 2
|
Vad bedöms?
|
Programmets lämplighet för den sökande, kommunikationsförmåga, motivation, bedömning av andra skedets uppgifter, och engagemang i studierna.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Förmåga att bedöma, verbalisera och reflektera över sitt eget arbete under urvalsprovet.
Lämpligheten för studierna och utbildningsområdet, motivation.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Intervju.
|
Lämplighet 3
|
Vad bedöms?
|
Programmets lämplighet för den sökande, kommunikationsförmåga, motivation, bedömning av andra skedets uppgifter.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Färdigheter att fungera i grupp.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Gruppuppgift.
|
Konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet 2
|
Vad bedöms?
|
Bevis på kunnande inom konst och/eller design samt uppgifter inom ämnet.
|
Vad förutsätter vi av den sökande/Vilka är ansökningsalternativets krav?
|
Förmåga att förmedla tankar genom konstnärligt arbete.
|
Hur påvisas kompetenserna?
|
Visuell uppgift.
|
Antagningsförfarande
Antagningsförfarandet består av två steg för de sökande som fyller ansökningens allmänna behörighetskrav.
Steg I
Ansökningarna bedöms enligt följande kriterier i det första steget:
- konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet
- övrigt kunnande
- tidigare studier.
Endast de ansökningar som uppfyller kraven/får högst poäng i det första skedet kallas till det andra skedet.
En del av de sökande kallas baserat på ansökningen till ansökningsprocessens andra skede, det vill säga urvalsprovet som varar en dag. Den sökande förutsätts närvara personligen under urvalsprovet.
Steg II
Ansökningarna bedöms enligt följande kriterier i det andra steget:
- konstnärlig verksamhet och/eller designverksamhet
- lämplighet.
Urvalsprovet innehåller en förhandsessä som ska tas med till provtillfället. Under urvalsprovsdagen deltar den sökande i en intervju och i en situation där förmågan att fungera i grupp ställs på prov samt gör en eller flera visuella uppgifter.
Det slutgiltiga antagningsbesluten fattas på basis av bedömningen av det andra skedet.
Bilagor som krävs för ansökningsalternativet
Ansökningsalternativets ansökningsdokument listas nedan. Observera även att kraven på ansökningsdokument finns i Aalto-universitetets allmänna anvisningar för ansökan (https://www.aalto.fi/sv/studera-vid-aalto/ansokan-till-magisterutbildning).
Sökande till huvudämnet i bildkonstpedagogik förutsätts ha konstnärlig eller pedagogisk grundutbildning på minst kandidatnivå.
Portfolio
En presentation av den sökandes konstpedagogiska och konstnärliga verksamhet, tydligt disponerad både visuellt och skriftligt (högst 10 sidor). Den sökande ska motivera innehållet i sin portfolio och sitt tänkande.
Portfolion lämnas in som en pdf-fil för bedömning. Filen ska innehålla datum och den sökandes namn. Vid behov kan länkar till videofiler inkluderas i pdf-portfolion.
Filen får inte vara större än 1,0 GB. Filen ska namnges enligt följande: Portfolio-efternamn-förnamn.pdf.
CV
Till ansökan ska bifogas en meritförteckning som innehåller personuppgifter, utbildning, arbetserfarenhet med anknytning till branschen, utställningar och publikationer, priser och stipendier, studieresor och förtroendeuppdrag.
Den sökande ska ladda upp sitt CV som en pdf-fil i ansökningssystemet innan hen skickar in sin ansökan.
Motivationsbrev
I motivationsbrevet ska den sökande motivera varför hen söker till huvudämnet för bildkonstpedagogik samt beskriva sina egna föremål för intresse i studierna i huvudämnet .
Maximal längd på motivationsbrevet är 4000 tecken.
Övrigt
Huvudämnet i bildkonstpedagogik är ämnat för sökande som redan har minst en konstnärlig eller pedagogisk grundutbildning på kandidatnivå och undervisningserfarenhet. Bifoga intyg över din undervisningserfarenhet till ansökan.
Ansökningsdokumentens språk
Ansökningsdokumenten ska lämnas in på antingen finska eller svenska.