Hur du aktiverar ditt användar-ID utan stark autentisering

Du får ett aktiveringsmeddelande - Välkommen till Aalto-universitetet! - när din digitala identitet skapas. Du måste aktivera din digitala identitet för att få användar-ID och lösenord.

Du kan aktivera användar-ID i självbetjäningsportalen på https://password.aalto.fi med ett bank-ID eller ett ID-kort utrustat med ett chip som utfärdats av den finska polisen. Om du inte kan använda dessa autentiseringsmetoder kan du aktivera ditt ID utan stark autentisering genom att använda den personliga registreringslänken i din aktiveringsmail.

1. Starta identitetsaktivering utan stark autentisering genom att klicka på länken i din aktiveringsmail.

2. Kontrollera fältet Mobile phone number.

Telefonnumret måste börja med + eller 00 och det måste innehålla din landskod. Det får inte finnas några mellanslag eller andra tecken mellan telefonnumren. (Exempel på rätt format +358501234567)

Om ditt telefonnummer är korrekt och i rätt format, klicka på Send activation code och fortsätt. Om det inte är korrekt, kontakta [email protected]

Activate-ID-week-authentication_send-activation-code

3. Du kommer att få aktiveringskoden via SMS “Your Aalto activation code is xxxxxx”.

4. Ange koden i fältet Activation code och klicka på Verify Code.

Activate-ID-week-authentication_verify-code

5. Om du får felmeddelande Confirmation code is incorrect, försök igen. När du får meddelandet Verified, select action below, klicka på Next>.

Activate-ID-week-authentication_verified-next

6. Välj I accept the Policy of information systems usage at Aalto University och klicka sedan Confirm.

Activate-ID-week-authentication_confirm

7. Aktivering av användarkonto lyckades. Ditt användar-ID och möjliga Aalto-e-postadress kommer att levereras till din privata e-post när användarkontot har skapats. Att skapa kontot tar vanligtvis några minuter. Du kommer att få ditt lösenord som ett textmeddelande till mobilnumret du verifierat under aktiveringen.

Activate-ID-week-authentication_activation-succeeded
This service is provided by:

IIT-tjänster

• Publicerat: