Nyheter

Att göra någonting utmärkt ännu bättre - samarbetet med Genelec har pågått i åratal

De senaste gemensamma forskningsresultaten tangerar högtalarens tidsmässiga svarstid: ljudets alla frekvenser ska höras just då det avsiktligen ska höras.
The Aalto Acoustics Lab

"Bra saker kan förbättras", säger Vesa Välimäki som är professor i akustik, när han tillfrågas varför väl fungerande högtalare fortfarande forskas och ytterligare förbättras genom forskning. Aalto-universitetets forskningsprojekt har bland annat inkluderat automatisk kalibreringsteknik för högtalare. Det ger ljud samma höga kvalitet oavsett rum och plats. Den senaste samarbetsstudien fokuserar på att förbättra en högtalares impulsrespons.

"Vi modellerade högtalaren med en dator och med hjälp av en datormodell testade vi den tidpunkt då vissa frekvenser kommer ut från högtalaren i jämförelse med andra," säger Juho Liski, som skriver sin avhandling.

Samarbete med många företag

Det är naturligt att Aalto-universitetets akustikforskare samarbetar med Genelec eftersom dess rötter leder till Tekniska högskolan där företagets grundare studerade på 1970-talet. Förutom gemensamma forskningsprojekt samarbetar Genelec med universitet på många olika sätt. Företagets företrädare håller föreläsningar och företaget erbjuder studerandena examensarbete och praktikplatser.

Aalto-universitetets akustikforskare samarbetar också med andra företag som till exempel Nokia och Huawei. Aalto Acoustics Lab grundades för några år sedan och har ytterligare intensifierat samarbetet mellan akustikforskare och bland annat ökat antalet gemensamma forsknings- och studentprojekt och finansieringsansökningar.

Läs mer om Aalto Acoustics Lab >>

På videon berättar Vesa och Juho om hur en högtalare fungerar och hur en högtalare forskas

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.