Nyheter

Aalto-universitetet bedömdes vara 5:e bäst i genomförande och globalt partnerskap i THE University Impact Rankings

Aalto-universitetets helhetsplacering blev en 19:e plats i en internationell jämförelse av social och ekonomisk inverkan. Times Higher Education University Impact Rankings bedömer hur väl universiteten främjar FN:s globala mål för hållbar utveckling.
green wall

Aalto-universitetet bedömdes vara det 19:e bästa i social och ekonomisk inverkan i jämförelsen THE University Impact Rankings. Jämförelsen grundar sig på FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, av vilka 11 mål fanns med i jämförelsen. Jämförelsen av inverkan publicerades för första gången, och 560 universitet från 75 länder deltog.

Aalto-universitetets helhetsplacering påverkades förutom av målet Genomförande och globalt partnerskap, som var obligatoriskt för alla, av universitetets tre bästa placeringar i andra mål. Helhetsplaceringen (placering 19) påverkades av placeringarna i följande mål: Genomförande och globalt partnerskap (5 plats), Hållbar konsumtion och produktion (6 plats), Hållbar industri, innovationer och infrastruktur (10) samt Bekämpa klimatförändringarna (27 plats).

Aalto-universitetet undertecknade som det första finländska universitetet 2018 universitetens internationella förbindelse SDG Accord. Genom underskriften förbinder Aalto sig att främja FN:s globala mål för hållbar utveckling som en del av undervisningen, forskningen, innovationsverksamheten och campusutvecklingen.

Aalto har som mål att bygga en hållbar framtid i samarbete med sina partner såväl i Finland som ute i världen. Aalto-universitetets Sustainability Hub främjar tvärvetenskaplig forskning och undervisning inom branschen samt att förbindelsen förverkligas som en del av all verksamhet i universitetet. De nordiska universitetens nätverk NSCN för hållbar utveckling som leds av Aalto-universitetet är partner i förbindelsen SDG Accord.

Aalto-universitetet och Helsingfors universitet arrangerar konferensen Sustainability Science Days 2019 i samarbete 9–10.5. En av talarna är verkställande direktören Laura Tucker från företaget Vertigo Ventures som presenterar FN:s globala mål för hållbar utveckling som grund för jämförelsen THE University Impact. Vertigo Ventures utförde beräkningen för jämförelsen THE Impact.

Aalto-samfundet har lyft upp hållbar utveckling som ett centralt ämne också i den strategiprocess som pågår för närvarande.

Ytterligare information:

www.sustainabilitysciencedays.fi

www.aalto.fi/sustainability

UN Sustainable Development Goals

THE University Impact Rankings

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.