Studiebesök vid Aalto-universitetet Junior

Vi ordnar avgiftsfria studiebesök för skolgrupper från den grundläggande utbildningen till andra stadiet. På denna sida hittar du information om våra workshoppar för olika utbildningsstadier. Du kan boka ett studiebesök för din grupp i vår bokningskalender.
Työpajassa katsotaan ja kuunnellaan ohjaajien tekemia demoja
I workshopparna får deltagarna experimentera och utforska. Bild: Aalto-universitetet Junior / Sini Kivioja

I våra workshoppar får barn och unga experimentera, utforska och inspireras samtidigt som de får en inblick i högskolevärlden. Workshopparna leds av Aaltos egna studerande.

Vi erbjuder studiebesök både på Aalto-universitetets campus i Otnäs och virtuellt runt om i Finland. Lärare kan själva välja om besöket sker på campus eller på distans.

• På campus: Studiebesöket äger rum på campus i Junior Lab på adressen Kemistvägen 1B. Junior Lab är ett område fritt från diskriminering, och våra lokaler är tillgängliga. Se karta.
  • På distans: Gruppen arbetar i det egna klassrummet med egna redskap under virtuell handledning.

Tyvärr finns beskrivningarna av workshopparna och vår bokningskalender endast tillgängliga på finska för tillfället. Du kan dock be om vilken workshop som helst på finska, svenska eller engelska.

Utbudet av workshoppar våren 2024 (på finska):

Boka en workshop

Du kan boka en workshop genom kalendern som du hittar på denna sida. Högst ca 30 personer ryms med på en workshop. Boka två tider om din grupp är större än 30 personer. I vissa workshoppar kan deltagarantalet begränsas även av utrustningen, så kontrollera det maximala deltagarantalet i beskrivningen av workshoppen. Till exempel har workshopparna i kemi tillgång till fem dragskåp, vilket lönar sig att beakta vid bokningen.

Längden på besöket beror på vilken workshop du väljer. Exakt längd anges i beskrivningen av workshoppen. Workshoppar inom respektive ämnesområde ordnas på bestämda dagar. Vi kan tyvärr inte erbjuda workshoppar inom alla ämnesområden varje dag. På grund av den stora efterfrågan ber vi att du endast gör en bokning per grupp per termin (stora grupper utgör undantag).

Avbokning av workshoppar

Utbudet på studiebesök är begränsat och räcker inte för alla. För oss är det viktigt att en inställd tid inte förblir oanvänd. För turer som avbokas i sista stund går det ofta så, om inga andra grupper har möjlighet att komma då.

Avboka ditt besök så tidigt som möjligt. Fråga innan avbokningen av dina kolleger om tiden skulle passa dem. Om du överlåter turen till din kollega, meddela oss på adressen [email protected]. Innehållet i workshoppen kan ändras om ämnesområdet är det samma.

Om du ändå måste avboka ditt besök kan du göra det rakt i bokningssystemet eller genom e-post till adressen [email protected].

Workshoppar inom olika ämnesområden kan bokas följande tider i vår kalender:

MÅN TIS ONS TORS FRE
kl. 9.00–11.00 Årskurs 7–9 och andra stadiet Programmering och teknik Kemi Ekonomi och entreprenörskap Matematik och fysik Konst och design
kl. 12.00–13.00 Årskurs 1–6 Matematik och teknik Matematik och teknik Ekonomi och entreprenörskap Kemi Konst och design
kl. 14:00-16:00 Årskurs 7–9 och andra stadiet Programmering och teknik Kemi/Bioteknik Ekonomi och entreprenörskap Matematik och fysik Konst och design

Boka en verkstad

Bekanta dig med innehållet i workshopparna och bokningsanvisningarna på denna sida innan du går till kalendern.

Alakoulun työpajojen varauskalenteri (extern länk)

Aalto-yliopisto Juniorin varauskalenteri alakoulun työpajoille.

Aalto-yliopisto Junior

Yläkoulun ja 2. asteen työpajojen varauskalenteri (extern länk)

Aalto-yliopisto Juniorin varauskalenteri yläkoulun ja 2. asteen työpajoihin.

Aalto-yliopisto Junior

Har du frågor om studiebesöken?

Aalto-universitetet Junior

Pilvi Saaristo