Yrittäjyys ja innovaatiot

Entä jos hyvät käyttäjäkokemukset eivät tapahdu vahingossa?

Kokemussuunnittelu on ajattelutapa, joka tutkii mitä käyttäjä todella tarvitsee ja odottaa. Se pyrkii parempiin tuotteisiin ja palveluihin sekä edistää onnea ja hyvinvointia. Onko yrityksesi hyödyntänyt sitä jo?
AaltoSlush5

Ajattele; joka sekunti päivästä vastaanotat tietoa aistiesi kautta ja sulatat sen ajatuksiisi, tunteisiisi, muistoihisi ja maailmankuvaasi. Koet maailman ympärilläsi koko ajan. Monet kokemuksistamme välittyvät tuotteiden, palveluiden, tapahtumien ja ympäristön innovaatioiden välityksellä. Tiedämme, että suunnittelupäätöksemme vaikuttavat ihmisten kokemuksiin, ja voimme muotoilla näitä kokemuksia tietoisella suunnittelulla. Mutta mitä tämä oikeastaan tarkoittaa yrityksille?

Asiakaspolku pitää sisällään tyypillisesti yrityksen useita toimintoja, ja matkan erilaisten keskinäisten riippuvuuksien hallitseminen on melko vaikeaa. Kun kokemussuunnittelu tuodaan liiketoiminnan strategiseen ytimeen, voit siirtää painopisteen käyttäjän näkökulmaan. Onko käyttäjien odotuksien ja todellisuuden välillä huomattava ero? Onko mahdollista luoda enemmän sitoutumista ja arvoa asiakkaan matkan aikana? Kokemussuunnittelu tunnistaa nämä ongelmat ja auttaa sinua korjaamaan ja kehittämään niitä. Kyse on todisteiden käytöstä, ei ainoastaan intuitiosta.

Aalto-yliopiston monitieteisellä Experience Platform -alustalla yhdistämme suunnittelun kognitiiviseen neurotieteeseen, käyttökokemukseen ja liiketoimintaan. Tulokset ovat olleet erinomaisia.

Olemme tutkineet esimerkiksi risteilyaluksia, jotka on suunniteltu erityisesti kokemusten luomiseen. Kaiken aluksella olevan tarkoituksena on antaa matkustajalle onnellinen ja tyytyväinen olo: aluksen potkurit on suunniteltu tuottamaan mahdollisimman vähän melua, ja laivan rakenne on kehitetty siten, että matkustajat voivat nauttia tilojen avoimuudesta ja luonnonvalosta. Siten koko kokemus on ikään kuin lopputuote.

Haluamme tutkia kokemuksia myös monissa muissa yhteyksissä, mukaan lukien oppimisessa, tekniikassa, peleissä, terveydessä ja hyvinvoinnissa, psykologiassa, markkinoinnissa sekä työelämässä.

Tutkimme meneillään olevassa Sea4Value-tutkimusprojektissamme muutoksia, joita automaatio tuo työpaikalle. Luotsit siirtyvät merellä työskentelystä ohjauskeskuksessa työskentelyyn – ja haluamme heidän löytävän uudesta työpaikkakokemuksestaan samaa mielekkyyttä kuin työn perinteisestä hoitamisesta.

Toinen hiljattain käynnistetty Aalto-yliopiston projekti rakentaa kompaktin, liikkuvan MRI-laitteen kehon koostumuksen, vammojen ja sairauksien tutkimiseen. Kehitetty skanneritekniikka on hyvin saavutettava perinteisiin MRI-skannereihin verrattuna, ja sitä voidaan käyttää hätätilanteissa, kliinisissä diagnooseissa – ja sillä on potentiaalia sovelluksiin myös hyvinvointi- ja kuntoalalla. Tällä hetkellä tutkimme mahdollisia palveluyhteyksiä, sovellettavuutta covid-19-diagnoosiin sekä erityyppisten käyttäjien kokemuksia. Kuinka potilaan käyttökokemus eroaa lääkärin kokemuksesta? Mitä on otettava huomioon kokemussuunnittelussa, kun konteksti muuttuu sairaalaympäristöstä pakettiautoksi? Ehkäpä tulevaisuudessa näemme itsepalveluna toimivan MRI-skannauksen?

Tavoitteenamme on saavuttaa syvää ymmärrystä siitä, mitä kokemukset todella ovat, ja Aalto-yliopisto raivaa tietä yhdistämällä eri alojen tietoa kanssamme. Jos yrityksesi on kiinnostunut kehittämään parempia palveluja, prosesseja ja tuotteita sekä tekemään ihmisistä onnellisempia ja hyvinvoivempia, olemme aina avoinna yhteistyölle.

Markus Ahola, Aalto-yliopiston kokemusalusta ja muotoilun laitos

URL kopioitu