Yritykset ja teknologiahype – Alustatalouden faktat ja myytit -podcast pohtii seuraavia teknologisia innovaatioita

Torstaina 3.11. julkaistussa jaksossa keskustellaan esimerkiksi teknologiahypen hyvistä ja huonoista puolista, metaversumista ja siitä, miksi yritysten tulisi olla jo nyt kiinnostuneita peliteollisuuden alustoista. Kahdeksanosainen podcast ilmestyy joka toinen torstai.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin isäntinä toimivat Aalto-yliopiston apulaisprofessori Robin Gustafsson ja yliopistolehtori Timo Seppälä. Podia juontaa William von der Pahlen.

Podcast-sarjan kolmannen jakson aiheena ovat uudet teknologiat ja miten ne voisivat hyödyttää yrityksiä. Podcastia tuottaa ETLA yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.

Alustatalouden faktat ja myytit – eli tuttavallisemmin Alustatalouden F&M -podcastissa pohditaan tällä viikolla uusia teknologioita. Teknologian räjähdysmäisen kasvun myötä syntyy jatkuvasti uusia innovaatioita, mutta kaikkia niistä ei kuitenkaan pystytä hyödyntämään. Miten yritykset voivat tunnistaa ne teknologiset innovaatiot, jotka veisivät niitä eteenpäin? Muun muassa tätä kysymystä pohditaan torstaina 3.11. julkaistussa uudessa jaksossa Digitalisaation paisuva pullataikina – mikä on seuraava hypeinnovaatio?”. Jaksossa vieraina ovat Loihde Factorin ennakointi- ja strategiapäällikkö Virpi Vaittinen ja VTT:n erikoistutkija Juri Mattila. Asiantuntijavieraiden kanssa keskustelevat Aalto-yliopiston lehtori ja Etlan johtava tutkija Timo Seppälä ja sarjayrittäjä William von der Pahlen.

Yksi keskustelussa pinnalla oleva uusi teknologia on metaverse eli fyysiseen todellisuuteen reaaliaikaisesti kytkeytyvät virtuaalitodellisuudet. Tällaisten todellisuuksien mallintamiseen liittyvä kehitystyö voi kuitenkin olla yrityksille haastavaa, mutta valmiita ratkaisuja voisi löytyä jo peliteollisuudesta. Peliteollisuuden ratkaisujen hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa voi olla vaikeaa ymmärtää, mutta yritysten olisi tärkeää kuitenkin olla kehityksestä kiinnostunut.

‒ Yritysten olisi hyvä lähteä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mukaan oppimaan, minkälaisia vaikutuksia uusilla teknologioilla on organisaatioiden eri rakenteisiin sekä tuotteisiin ja palveluihin. Kyseessä on pitkällinen prosessi, jonka vaikutukset näkyvät kuitenkin vasta myöhemmin. Esimerkiksi tekoälykeskustelu alkoi Suomessa jo vuonna 2017, mutta vasta nyt aletaan tutkimuksissa nähdä sen vaikutuksia laajemmin yrityksiin, toteaa Timo Seppälä.

Uusien teknologioiden ympärillä on usein suurtakin hypetystä siitä, miten ne tulevat muuttamaan yritysten toimintaa ja parantamaan tuottavuutta. Seppälä toppuutteleekin jaksossa pitkään jatkunutta hypeä teknologioiden ympärillä. Virpi Vaittinen huomauttaa kuitenkin, että hypellä on myös tarkoituksensa.

‒ Innostumista ja hypeä teknologioiden ympärille tarvitaan, jotta päästään vanhasta kohti uutta. Hypettäminen myös levittää tietoa uusista teknologioista laajemmalle, Vaittinen sanoo jaksossa.

Mikä on Alustatalouden faktat ja myytit?

Podcast-sarjaa on tehty jo kahden kauden verran. Syksyllä 2022 ilmestyvää kolmatta kautta tuottaa ETLA yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa. Podcastin hosteina jatkaa edelliseltä kaudelta tuttu kolmikko: Etlan johtava tutkija ja Aalto-yliopiston lehtori Timo Seppälä, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson ja juontajana sarjayrittäjä William von der Pahlen.

Alustatalouden F&M sukeltaa uudella kaudella alustatalouden syvään päätyyn ja pyrkii selkiyttämään kuulijoille alustatalouden mysteerejä ajankohtaisten ilmiöiden kautta. Podcastissa on luvassa keskustelua muun muassa alustatalouden sääntelystä, kiertotalouden ja alustatalouden yhteydestä, SOTE-alustasta ja teknologiahypestä.

Kahdeksanosaisesta podcastista ilmestyy uusi jakso joka toinen torstai. Lisäksi bonuksena kuullaan englanninkielinen erikoisjakso, joka liittyy monivuotiseen BRIE-ETLA -tutkimushankkeeseen. Etlan ja BRIE:n (Berkeley Roundtable on the International Economy at the University of California Berkeley) tutkimusyhteistyö on perustettu jo vuonna 2001. Yhteistyön tarkoituksena on havaita ajoissa talouden häiriöitä, kompastuskiviä ja haasteita, kuten myös herättää keskustelua ja tuottaa ratkaisuja ennalta nähtyihin ongelmatilanteisiin.

teksti: Justiina Airas, ETLA

Jakso 19: Digitalisaation paisuva pullataikina – mikä on seuraava hypeinnovaatio?

Vieraina Loihde Factorin ennustettavuus- ja strategiapäällikkö Virpi Vaittinen ja VTT:n erikoistutkija Juri Mattila. Isäntinä William von der Pahlen ja Aalto-yliopiston lehtori Timo Seppälä.

Kuuntele Spotifyssä! Löytyy myös muilta podcast-alustoilta.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.