Opiskelijat arvioivat Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut Pohjoismaiden toiseksi parhaiksi
Aallon ura- ja rekrytointipalvelut on järjestänyt vuosittain ARENA-messut, joka on ollut arvostettu tapahtuma kauppatieteen opiskelijoiden ja työnantajien parissa. Ensi vuodesta alkaen Aallossa järjestetään Aallon kaikkien korkeakoulujen yhteiset rekrytointimessut, joten tämänvuotinen ARENA oli viimeinen laatuaan.
Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut arvioitiin Pohjoismaiden toiseksi parhaiksi Universum Talent Research 2018 -selvityksen kauppatieteiden opiskelijat -sarjassa. Universum lähettää kyselyn vuosittain kyselyä edeltävänä vuonna Pohjoismaiden korkeakouluopiskelijoille. Suomalaisista kauppatieteiden opiskelijoista kyselyyn vastasi reilut 2 000 opiskelijaa ja heistä 364 oli Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoita. Kyselyyn oli mahdollista vastata marraskuun 2017 ja huhtikuun 2018 välisenä aikana.
”Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu sai kyselytutkimuksessamme erinomaiset arviot. Tukholman kauppakorkeakoulu sijoittui ensimmäiseksi, mutta onnittelen lämpimästi teitä erinomaisiksi arvioiduista palveluistanne”, sanoo Universumin Pohjoismaiden projektipäällikkö Alexandra Eklöf.
Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut kuuluu koulun ulkoisten suhteiden yksikköön. Toiminto perustettiin vuonna 1991 ensimmäisenä Suomen kaikista yliopistoista ja korkeakouluista. Ura- ja rekrytointipalveluissa työskentelee Tanja Makkonen opiskelijoille suunnatuista palveluista vastaavana erityisasiantuntijana ja Annemari Rautio työnantajapalveluista vastaavana erityisasiantuntijana. He tekevät tiivistä yhteistyötä kaikkien muiden ulkoisten suhteiden yksikköön kuuluvien, eli yrityssuhteiden, opiskelijoiden yritysprojektien, alumnisuhteiden ja tapahtumien parissa työskentelevien kanssa sekä Aallon muiden korkeakoulujen ura- ja rekrytointipalveluiden kanssa. Yksikköä johtaa Jonna Söderholm.
Tanja Makkonen kertoo, että toiminta perustuu hyvän tiimityön lisäksi läheiseen yritysyhteistyöhön ja tiiviiseen yhteydenpitoon opiskelijoiden kanssa.
”Jo kymmenen vuoden ajan olemme myös hyödyntäneet opiskelijaraatia, joka on sparrannut urapalveluitamme ja työnantaja- ja alumnitoimintaamme. Lisäksi tiimiämme vahvistaa lähes ympäri vuoden harjoittelija, joka on aina Kauppakorkeakoulun opiskelija. Harjoittelijalta saamme apua käytännön tekemiseen, mutta myös arvokasta näkemystä palveluistamme. Tapaamme Annemarin kanssa opiskelijoita myös henkilökohtaisesti, mistä olemme saaneet heiltä varsin paljon kiitosta. Neuvomme opiskelijoita työnhaussa, käymme läpi CV:itä, työhakemuksia, harjoittelumahdollisuuksia ja sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia”, Tanja Makkonen kertoo esimerkkejä palveluista.
Aalto CareerWeb kokoaa kaikki Aallon ura- ja rekrytointipalvelut
Aalto CareerWeb on palveluportaali, joka on kaikkien Aallon opiskelijoiden käytettävissä. Aalto CareerWebissä on mm. paljon tietoa Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista, tilastotietoa Kauppakorkeakoulusta valmistuneiden työllistymisestä ja työnhakuopas. Portaalissa julkaistaan vuosittain noin 8 500 työpaikkailmoitusta, joista suuriosa on kohdennettu Kauppakorkeakoulussa opiskeleville tai vastavalmistuneille. Ura- ja rekrytointipalveluiden tuottaman kyselyn mukaan noin 35 % opiskelijoista oli löytänyt työpaikan CareerWebin kautta ja vuosittain 15-17 % Kauppakorkeakoulusta valmistuneista on löytänyt ensimmäisen työpaikkansa koulun ura- ja rekrytointipalveluiden avulla.
Opiskelijapalaute on ollut esimerkiksi tällaista: ”Viimeisimmät kolme työpaikkaa olen löytänyt alun perin CareerWebistä. Harjoitteluapuraha mahdollisti lähdön ulkomaille harjoitteluun. Aina, jos on ollut kysyttävää, vastaus on tullut nopeasti, eikä ole tarvinnut jäädä murehtimaan yksin.”
Tanja Makkonen kertoo, että viimeisimmän Universumin tuottaman kyselyn perusteella peräti 92 % Kauppakorkeakoulun opiskelijoista käyttää yhtä tai useampaa koulun tarjoamaa ura- ja rekrytointipalvelua. Tulevat tapahtumat löytää Aalto CareerWebin tapahtumakalenterista. Kuukausittain koostettava uutiskirje on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi lähestyä opiskelijoita. Uutiskirjeessä kerrotaan tulevista uratapahtumista ja jaetaan kauppatieteiden opiskelijoille mielenkiintoisia uraan liittyviä uutisia. Sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram ja kampuksen perinteiset ilmoitustaulut tavoittavat hyvin opiskelijat. Yhteistyö aktiivisen ylioppilaskunnan, Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat eli KY:n, kanssa on erinomaista ja uutisia ja tapahtumia jaetaan puolin ja toisin kanavissamme.
”Kehitämme palveluitamme jatkuvasti opiskelijapalautteen pohjalta. Keräämme kaikesta tekemästämme opiskelijapalautetta, ja keskustelemme myös opiskelijoiden kanssa toimintamme kehittämisestä. Mikään ei tunnu tärkeämmältä kuin toimiminen mahdollisimman lähellä opiskelijoita, sillä heitä varten tätä työtä teemme. Tuntuu hyvältä, että opiskelijoidemme vastaukset tähän Universumin kyselyyn ovat olleet näin kiittäviä. Se kertoo, että palveluillamme on heille merkitystä ja että he ovat niihin tyytyväisiä”, Tanja Makkonen sanoo.
Lisätietoja:
Tanja Makkonen
erityisasiantuntija
[email protected]
p. 050 383 2488
- Julkaistu:
- Päivitetty: