Kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2023

Haluaisitko parantaa opiskeluhyvinvointia mielekkäällä tavalla vertaistukea hyödyntäen? Kurssin Kohti parempaa opiskelua (3op) tarkoituksena on kehittää taitojasi tunnistaa hyvinvointiin ja opiskeluun liittyviä tekijöitä sekä kykyäsi hyödyntää erilaisia työkaluja näiden tueksi. Kurssi on suunnattu kandi- ja maisteriopiskelijoille; jatko-opiskelijat ovat myös tervetulleita mukaan.
Kurssikuvaus

Tämä HY:ssä kehitetty ja toteutettu kurssi toteutetaan jälleen Aallossa yhteistyössä SCI:n ja opintopsykologien ja -ohjaajien kanssa. Kurssimateriaalit ovat tarjolla sekä suomeksi että englanniksi ja saat itse valita, osallistutko suomen- vai englanninkieliseen pienryhmään. Yhteisen aloitustapaamisen (Zoomissa) kielenä on englanti.

Kurssi perustuu tutkittuihin menetelmiin hyväksymis- ja omistautumisterapiasta ja sen keskeisiä teemoja ovat mm. itsemyötätunnon ja rentoutumisen harjoitteleminen sekä omien ajattelumallien tunnistaminen. Kurssin tavoite on tukea opinnoissa jaksamista, hyvinvointia ja menestymistä, ja silti se ei ole hoidollinen ryhmä eikä siksi välttämättä sovellu tällä hetkellä hyvin haastavissa elämäntilanteissa oleville opiskelijoille.

Kurssi suoritetaan kokonaan verkossa, ohjattuna verkkotyöskentelynä ja se etenee viikoittain. Jokainen viikko sisältää verkossa tehtäviä itsenäisiä harjoitteita sekä ryhmätapaamisia ryhmän itse sopimassa kanavassa. Ryhmätyöskentely on keskeinen osa kurssia. Kurssilla harjoitellaan kannustavaa palautteen antamista ja vastaanottamista sekä yhteisten aikataulujen laatimista ja niihin sitoutumista.
Huomaa, että kurssille osallistuminen edellyttää ennakkotehtävän palauttamista annetussa aikataulussa. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja sen suorittaminen edellyttää viikoittaisten tehtävien tekemistä ja pienryhmätyöskentelyyn osallistumista annetussa aikataulussa.

Kurssi toteutetaan keväällä 2023 kahdesti (3. ja 4. periodissa). Löydät kurssin Sisusta hakemalla sen nimellä "Kohti parempaa opiskelua" tai kurssikoodilla CS-EV0004. Lue huolella kurssin aikataulu- ja muut ohjeet! Lisää kurssi Sisussa HOPSiisi ja ilmoittaudu 1.1.2023 mennessä (jälki-ilmo 3. periodin toteutukseen 9.1. klo 10 ja 4. periodin toteutukseen 27.2. klo 10 asti). Valitse ilmoittautuessasi yksi tarjolla olevista ryhmistä haluamasi keskustelukielen (suomi/englanti) ja opintojesi tason (kandi- tai maisteri- ja tohtoriopiskelijat) mukaan.

Vastuuopettajana Anni Rytkönen (anni.rytkonen(a)aalto.fi) ja mukana myös Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaajat.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.