Uutiset

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Ville Vahteri

Markkinointia Kauppakorkeakoulussa opiskellut alumnimme Ville Vahteri oli opiskeluaikanaan aktiivisesti mukana järjestämässä kasvuyritystapahtuma Slushia. Sieltä saadun kokemuksen siivittämänä hän päätyi perustamaan bränditoimisto Boun yhdessä Slush-kollegoidensa kanssa.
Kauppakorkeakoulun alumni Ville Vahteri
Kauppakorkeakoulun alumni Ville Vahteri. Kuva: Ville Vahteri.

Olen Ville Vahteri – helsinkiläinen yrittäjä, kirjoittaja, juoksija ja aaltolainen. Opiskelin Aallossa pääaineena markkinointia keskittyen brändeihin. Sivuaineiksi valikoitui johtamista, visuaalista viestintää ja filosofiaa. Vaihdossa luin lisää viestintää ja kansainvälistä liiketoimintaa. Aloitin opinnot 2012 ja valmistuin 2018.

Miksi halusit opiskella markkinointia?

Alun perin minusta piti tulla arkkitehti. Halusin suunnitella jotain isoa, visuaalista, kokemuksellista ja vaikuttavaa. Pääsykokeissa se polku jäi pisteen päähän, mutta kauppatieteiden kokeessa onnistuin paremmin: pääsin Kauppakorkeakouluun ja valitsin pääaineeksi markkinoinnin, joka muistutti edes jossain määrin arkkitehtuuria. Rakennelmien ja maisemien suunnittelun sijaan suuntauduin siis opiskelemaan mielikuvien muotoilua, brändejä.

Millainen urapolkusi on ollut?

Urapolkuni on ollut kokeileva, mutkitteleva ja omaa mielenkiintoa seuraileva. Vaikka olen yleensä todella laskelmoiva ja harkitseva päätöksissäni, työpaikkojen kohdalla olen luottanut intuitioon ja tarttunut tilaisuuksiin nopeasti. CV:ssä se voi näyttää huonolta, mutta itsestäni se on tuntunut hyvältä.

Opintojen aikana tein työkseni myyntiä ja markkinointia, mutta eniten innostuin kasvuyritystapahtuma Slushin järjestämisestä. Toimin ensin vapaaehtoisena ja tiiminvetäjänä, sitten vapaaehtoisvastaavana, ja lopulta ympärivuotisessa markkinointitiimissä 2016-2017. Ennen kuin tuolla kyseisellä tiimillä perustimme oman bränditoimiston, olin ehtinyt olla kahdessa hieman fokusoituneemmassa toimistossa markkinoijana ja kirjoittajana.

Olet yksi bränditoimisto Boun perustajista. Mitä Bou tekee, miten se syntyi ja miten päädyit mukaan?

Ajatus omasta bränditoimistosta syntyi, kun Slushin toimitusjohtajalta kysyttiin aamu-tv:ssä, että mitä toimistoja Slush käyttää brändinsä rakentamiseen. Vastaus oli, että meillä on siihen oma pieni tiimi. Silloin tajusimme, että meidän osaamiselle voisi olla laajemminkin kysyntää. Tuon itseluottamuspiikin rohkaisemina löysimme ensimmäisen asiakkaamme, ja tammikuussa 2019 hyppäsimme täyspäiväisiksi yrittäjiksi.

Bou rakentaa brändejä markkinoinnin, viestinnän, designin ja koodauksen keinoin – eli erikoistumme brändiin kokonaisuutena, emme ainoastaan yhteen sen osa-alueista.

Käytännössä voimme esimerkiksi suunnitella yritykselle, tuotteelle tai palvelulle visuaalisen identiteetin, koodata sitä noudattavan nettisivun, kirjoittaa sivuille sopivat sisällöt, ohjata kohdeyleisöä sivulle mainoskampanjalla ja lyödä PR:n keinoin läpi kansainvälisessä mediassa. Kun yksi ja sama toimisto pystyy hoitamaan tämän kaiken, välittyy brändin tavoitemielikuva tehokkaasti ja yhdenmukaisesti.

Vaikka brändimme vaihtelevatkin kvanttitietokoneista käsityöläiskahviin ja kaupunkeihin, keskitymme pääasiassa palvelemaan eurooppalaista teknologiakenttää. Sieltä perustajatiimimme on kasvanut yhteen, ja sieltä löytyy mielettömästi ratkaisupotentiaalia maailman kipeimpiin ongelmiin. Nämä yritykset ansaitsevat tulla kuulluiksi, muistetuksi ja ihailluiksi.

Olemme huomanneet, että Boun palvelumalli ja valittu positio toimivat erinomaisesti. Tähän asti olemme tehneet yhteistyötä jo yli 70 brändin kanssa, ja vuoden loppuun mennessä tiimimme koko kasvaa jo kaksinumeroiseksi – sikäli mikäli nyt hakusessa olevat avainosaajat löytyvät nopeasti.

Lopulta onnistuminen on aina kiinni tiimistä ja ihmisten välisestä yhteistyöstä.

Ville Vahteri, bränditoimisto Boun perustajajäsen

Mikä on mielestäsi ollut erityisen tärkeää opinnoissa tai mistä on ollut eniten hyötyä?

Ryhmätöiden dynamiikka pätee sekä kouluprojekteissa että yrityksen rakentamisessa. Vaikka sitä aina toitotetaankin, toitotan lisää: lopulta onnistuminen on aina kiinni tiimistä ja ihmisten välisestä yhteistyöstä. Tätä tuli treenattua opiskeluaikoina, ja sama treeni vain jatkuu yrittäjänä.

Kursseista markkinoinnin Capstone-kurssit olivat erinomaisen konkreettisia yhteenvetoja aiempien kurssien opeista. Niissä tehtävänannot ja vaatimustaso olivat kaikkein lähimpänä työelämän vaatimuksia, ja professoreilta sai riittävän kriittistä palautetta.

Myös vaihto-opinnoissa saavutettu englannin kielen sujuvuus on ollut itselleni ehdoton edellytys yrittäjyyteen. Boun brändityöstä yli 80% suuntautuu kansainvälisille markkinoille, joten englannin on pakko taipua aina asiakastapaamisista luovaan kirjoittamiseen.

Minkälaisia neuvoja antaisit yrityksen perustamisesta kiinnostuneelle opiskelijalle?

Opiskelijana yrittäjäksi ryhtymisen vaihtoehtoiskustannus on usein pienimmillään. Työelämään siirtymisen jälkeen voi olla kivuliasta luopua kiinteästä kuukausipalkasta, modernista toimistosta ja selkeästä toimenkuvasta perustaakseen oman yrityksen.

Lisäksi opiskeluaika on optimaalinen aika löytää perustajatiimi. Ideoita ja markkinarakoja riittää kyllä, mutta sopivia co-foundereita tapaa harvemmin. Vaikka en kannustakaan tutustumaan ihmisiin vain tästä syystä, niin voihan sitä miettiä josko tuttujen joukosta löytyisi sopiva tiimi. Nyt kun koko Aalto opiskelee samalla kampuksella, voi tällainen uutta yritystoimintaa luova tiimiytyminen tapahtua kuin huomaamatta – aivan kuten itselleni kävi Slushissa.

Ja jos ei halua vielä opiskelijana perustaa yritystä, voi silti harrastaa yrittäjämäistä toimintaa. Voi esimerkiksi hakeutua vapaaehtoistoimintaan, mutta toiminnan ylläpitämisen sijaan kehittää jotain ihan uutta. Me perustimme kavereiden kanssa KY:lle olutseuran ja lanseerasimme vapuksi oman oluen. Kai sen voi laskea jonkinlaiseksi kevytyrittäjyydeksi.

Ylipäätään tärkeintä on vain lähteä kokeilemaan. Siitä hetkestä, kun päättää haluavansa yrittäjäksi,  on nimittäin aika pitkä matka yrityksen perustamiseen jos ei ole tiimiä, ideaa tai markkinaa tiedossa.

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Olisin aloittanut nykyisen reflektointirutiinini jo kandivaiheessa – se on nimittäin auttanut minua tunnistamaan paremmin omia vahvuuksiani, kehityskohteitani, tavoitteitani ja identiteettiäni yrittäjänä. Käytännössä listaan vuosittain kysymykset, joihin kirjaan vastaukset kuukausittain. Kirjoittaessa, ja varsinkin kun vuoden päätteeksi luen ne läpi, kokonaiskuvasta muodostuu kirkas ja se rauhoittaa mieltä.

Kysyisin siis opiskelija-minältäni muutaman tutkiskelevan kysymyksen, esimerkiksi aina periodin päätteeksi: “mitä opit?”, “mitä et oppinut niin hyvin?”, "mitä haluaisit oppia seuraavaksi?", “mikä oli roolisi ryhmätyössä?”, “minkä roolin haluaisit seuraavassa ryhmätyössä?”, "opiskeletko oikeaa alaa?" jne.

Ehkä teemaan liittyen voisi sujauttaa sinne myös kysymykset kuten “kenen kanssa voisit kuvitella perustavasi yrityksen?” ja “mikä on seuraava askeleesi kohti yrittäjyyttä?”

 

Tutustu tarkemmin Villen urapolkuun LinkedInissä!

Tutustu myös Boun tekemiin töihin ja tarjoamiin työmahdollisuuksiin: https://bou.co

Two pairs of Business students talking to each other by tables at a window

Master's Programme in Marketing

Organisaatiot etsivät nykyään lahjakkaita työntekijöitä, jotka ymmärtävät, miten digitalisaation, globalisaation ja kiertotalouden kaltaiset globaalit kehityssuuntaukset vaikuttavat organisaatioiden ydinliiketoimintaan, strategiaan ja brändiin. Marketing-maisteriohjelma antaa opiskelijoille valmiudet kohdata nämä haasteet ja tarjoaa heille taidot ja tietämyksen globaalien markkina- ja asiakasstrategioiden edistämiseksi. Sen ansiosta Marketing-maisteriohjelmasta valmistuneet osaavat hyödyntää asiakas- ja markkinanäkökulmia globaaleilla markkinoilla kilpailevien yritysten strategisessa päätöksenteossa.

Koulutustarjonta
School of Business Management and International Business

Master's Programme in Management and International Business

Management and International Business maisteriohjelma (MIB) antaa opiskelijoille valmiudet toimia globaalien organisaatioiden asiantuntija- ja johtotehtävissä. Ohjelma tarjoaa opiskelijoille kokonaisvaltaisen käsityksen liiketoiminnan haasteista globaalissa taloudessa sekä tiedot ja taidot, joita tulevaisuuden johtajilta edellytetään. Opiskelijoilla on myös ainutlaatuinen mahdollisuus suorittaa kaksoistutkinto joko Queenslandin tai Etelä-Carolinan yliopistossa. Ohjelma kouluttaa avoimia ja pystyviä ammattilaisia, joilla on analyyttiset, käsitteelliset, viestinnälliset ja kulttuuriset taidot toimia menestyksekkäästi nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Koulutustarjonta
Ulkokuva Kauppakorkeakoulusta. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulun alumnitarinoita

Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.

Kauppakorkeakoulu
Kauppakorkeakoulun alumnit
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Men and women sitting around tables working in groups.
Yhteistyö Julkaistu:

Nokian ja CEMS-ohjelman yhteistyö tuottaa useita strategisia yritysprojekteja joka kevät

CEMS on maailmanlaajuinen yhteisö, jonka Master in International Management -maisteriohjelmassa koulutetaan vastuullisia tulevaisuuden johtajia avoimemman, kestävämmän ja osallistavamman maailman rakentamiseen.
School of Business alumna Minna Kuusisto
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Minna Kuusisto

Taloustieteen alumnimme, Finnfundin ekonomisti Minna Kuusisto on työurallaan kerryttänyt kokemusta niin pankkimaailmasta, kestävän liiketoiminnan konsultoinnista kuin kehitysrahoituksesta. ”Ole utelias ja verkostoidu jo opiskeluaikana ihmisten kanssa, joiden urapolusta olet kiinnostunut. Lähes kaikki ilahtuvat kahvi- tai lounaskutsuista.”
Yhteistyö Julkaistu:

JobTeaser korvasi Aalto CareerWebin

Aalto CareerWeb jää historiaan ja Aalto JobTeaser toimii jatkossa opiskelijoiden kanavana löytää töitä, saada neuvoja työnhakuun tai löytää uratapahtumia.
Violetti Unifi-banneri, jossa kuvattu numeroita, joiden päällä erilaisia graafisia kuvia, esim. avain ja suurennuslasi
Yhteistyö Julkaistu:

Yliopistot julkaisivat 12 kunnianhimoista teesiä ja aikovat nousta kestävän kehityksen kärkeen

Teesipaketti sisältää mittavia toimenpidesuosituksia niin yliopistojen opetukseen, tutkimukseen, hallintoon, yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen kuin rahoitusmalliinkin.