Alumni Mikael Lauharanta: Vahva kokemus esiintymisestä auttaa Mikkelin kampuksen opiskelijoita erottumaan joukosta

Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Mikael Lauharanta kiittelee International Business –kandidaattiohjelmaa: ”Nopeatahtinen opiskelu antoi erinomaiset valmiudet pärjätä hyvin työelämässä ja sen tuomissa haasteissa.”
Mikael Lauharanta is a School of Business, Mikkeli Campus alumnus and co-founder and COO of Smarp

Kuka olet? Mitä opiskelit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?

Olen Mikael Lauharanta, Smarp-ohjelmistoyrityksen operatiivinen johtaja ja yksi perustajista. Opiskelin Mikkelissä vuosikurssilla BScBA9 eli aloitin opinnot vuonna 2009. Perustimme Smarpin vuonna 2011 yhdessä Roope Heinilän ja Tommi Huovisen kanssa International Business -ohjelman opintojen aikana Mikkelissä. Varasuunnitelmana haimme myös maisteriopintoihin, ja minut hyväksyttiinkin Aallon Marketing-ohjelmaan, mutta en koskaan aloittanut opintoja siinä. Välillä mietin, teinkö oikean ratkaisun, sillä startup-maailmassa on paljon ylä- ja alamäkiä. Kuitenkin jälkikäteen on helppo sanoa, että Smarpin kelkassa pysyminen oli oikea päätös.

Miksi halusit opiskella kauppatieteitä?

Minulla ei ollut selvää suunnitelmaa lukion jälkeen. Kun hain oikeustieteelliseen enkä päässyt sisälle ja olin käynyt armeijan, päätin hakea kauppakorkeakouluun. Ajattelin, että se jättäisi sopivasti vaihtoehdot auki mutta antaisi vahvan perusosaamisen, jota tarvittaisiin liike-elämässä menestymiseen.

Miten kuvailisit International Business –kandidaattiohjelmaa?

Opiskelu ohjelmassa on intensiivistä ja tehokasta, ja opiskelijoista muotoutuu hyvin tiivis yhteisö. Tästä porukasta ei tule pelkästään liiketalouden ammattilaisia vaan myös elinikäisiä ystäviä.

Kerro mieleenpainuvin muistosi Mikkelin ajoilta.

Kesä 2010 oli yksi Suomen historian lämpimimmistä. Se on mielessäni huolettomana ajanjaksona, jolloin opiskelimme, kävimme rannalla, uimme ja pidimme hauskaa päiväkausia. Tuntui, että se kesä ei lopu koskaan ja että olimme voittamattomia!

Vaikka tietäisit kaiken tässä maailmassa, se ei riitä, ellet tunne ihmisiä, jotka auttavat sinua matkasi varrella.

Mikael Lauharanta, perustaja ja COO, Smarp

Miten päädyit perustamaan yrityksen? Mitä vinkkejä voisit antaa opiskelijalle, joka on kiinnostunut oman yrityksen perustamisesta?

Olimme yrittäjähenkinen kaveriporukka, jolla oli samanlainen ajatusmaailma, ja halusimme tehdä jotain merkityksellistä. Ja kun tilaisuus tuli eteemme, tartuimme siihen emmekä enää epäröineet.

Voisit aina olla viisaampi, rikkaampi ja kokeneempi yrityksen perustamista ajatellen, mutta voit aivan hyvin tehdä sen nyt, kun ei ole vielä asuntolainaa ja olet joka tapauksessa tottunut syömään valmisruokia.

Millaista on ollut työskennellä monikulttuurisessa työyhteisössä?

Monikulttuurisuus on yrityksemme suurin vahvuus, ja se rikastuttaa ajatteluamme ja tarjoaa uusia näkökulmia. Voimme palkata mistä päin maailmaa tahansa lahjakkaita työntekijöitä, joiden voisi olla hankalaa työllistyä ja sopia joukkoon homogeenisemässä yhteisössä.

Työskentelitkö opintojen aikana? Mitkä ovat vinkkisi opiskelijoille, jotka haluavat työskennellä opintojen ohella?

Olin kesätöissä pankissa, ja opin siellä paljon, mm. sen, että en halua työskennellä pankissa. Hanki harjoittelupaikka startup-yrityksestä ja hyväksy kaaos, tai varaudu kiipeämään uraportaita yritysmaailmassa.

Miksi Mikkelin International Business –ohjelma on hyvä valinta?

Opiskelu on nopeatempoista, ja ohjelma antaa valmiudet pärjätä hyvin työelämässä ja missä tahansa eteen tulevissa haasteissa. Mielestäni varsinkin vahva kokemus esitysten pitämisestä auttaa Mikkelin kampuksen opiskelijoita erottumaan joukosta edukseen. Viimeisenä mutta ei vähäisempänä, Mikkelin yhteisö on suhteellisen pieni, ja se todella edesauttaa uskomattoman yhteishengen syntymistä opiskelijoiden kesken.

Lisätiedot:

Tutustu tarkemmin Mikaelin uraan LinkedInissä!

Aalto University International Business -kandidaattiohjelma.jpg

International Business, kauppatieteiden kandidaatti (BScBA, Mikkeli) ja kauppatieteiden maisteri (Otaniemi)

International Business -kandidaattiohjelma (BScBA Program) tarjoaa opiskelijoille laaja-alaista osaamista ja kykyä rakentaa, kehittää ja johtaa yrityksiä kansainvälisellä asenteella. Kansainvälisesti suuntautunut kauppatieteiden kandidaatin tutkinto liiketoiminnan alalta avaa monenlaisia yksityisen ja julkisen sektorin uramahdollisuuksia useilla aloilla ympäri maailman.

Koulutustarjonta

Löydä lisää mielenkiintoista sisältöä sosiaalisen median kanavistamme

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.