Esa Saarinen palaa Aalto-saliin, tule mukaan!

Filosofia ja systeemiajattelu -kurssin luennot on järjestetty Zoomissa viimeiset kaksi vuotta. Nyt Esa Saarinen palaa Aalto-saliin kahdella luennolla, 18. tammikuuta ja 8. maaliskuuta. Lämpimästi tervetuloa mukaan!
Esa Saarisen Filosofia Systeemiajattel, kuva: Mikko Raskinen
Täpötäysi sali vuonna 2012. Kuva ja videot: Mikko Raskinen.

Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarjalla on katselijoita ja kuulijoita YouTubessa ja Spotifyssa yhteensä yli 2,5 miljoonaa, ja he ovat käyttäneet luentojen parissa kaikkiaan noin miljoona tuntia eli yli sata vuotta. Nyt filosofi ja emeritusprofessori Esa Saarinen tekee paluun Aalto-saliin 18. tammikuuta ja 8. maaliskuuta.

”Mahdollisuus on itselleni valtavan kiehtova. Tuntuu mahtavalta päästä livetilanteeseen rakastamassani luentomuodossa ja auttaa kuulijoita heittäytymään omiin ylös kohoaviin, innostavuusuudistusvoimaisiin ajatusliikkeisiinsä reaaliaikaisesti”, sanoo Saarinen.

Katso videolta, miten Saarinen kuvailee luentosarjaa ja Aalto-salia, ”yhtä maailman kauneimmista yliopistollisista saleista”.

Kaikille avoimet luennot järjestetään tuttuun tapaan Aalto-salissa klo 15.15–18.00. Luennot ovat Filosofia ja systeemiajattelu 2023 -kokonaisuuden avaus- ja päätösluennot, mutta niille voi osallistua myös sellaisenaan, kurssia suorittamatta. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, vaan sali täytetään saapumisjärjestyksessä. Luentoja ei striimata, mutta tallenne julkaistaan YouTubessa muutama päivä luennon jälkeen.

Kaksi tapaa suorittaa Filosofia ja systeemiajattelu

Filosofia ja systeemiajattelu soveltuu kaikille opiskelijoille tutkinto-ohjelmasta ja opintojen vaiheesta riippumatta. Kolmen opintopisteen laajuiseen kurssiin sisältyy luennoille osallistumisen lisäksi myös muuta inspiroivaa ja syventävää työskentelyä. Luentotallenteiden tavoitteena on tarjota intensiivinen ympäristö osallistujan omalle ajattelulle ja ajattelun ajattelulle. Kolmessa räjähdysvoimaisessa dialogissa osallistuja jäsentää luennolla syntyneitä ajatuksiaan ensin yksin ja tämän jälkeen muiden osallistujien kanssa pienryhmissä tapahtuvissa kohtaamisissa. Referaattitehtävässä osallistuja perehtyy valittuihin artikkeleihin pohtien referoimisen lisäksi niiden omakohtaista antia. Kurssin lopuksi palautettavassa reflektioesseessä osallistuja jatkaa ja syventää ajattelun liikettä tarkastelemalla joitakin hänelle keskeisiä teemoja soveltavassa, henkilökohtaisessa ja pohdiskelevassa hengessä.

Katso videolta Esa Saarisen sanat räjähdysvoimasta, mummien viisaudesta ja meidän oman olemuksemme paremmista enkeleistä.

Aalto-yliopiston opiskelijat voivat osallistua kurssille ilmoittautumalla Sisussa.

Lisäksi kuka tahansa voi osallistua kurssille Aalto-yliopiston avoimen yliopiston kautta maksamalla opintomaksun.

Lisätietoja kurssin suorittamisesta löytyy kurssin kotisivuilta.

Palaa aikaisempien vuosien luentotallenteisiin ja tunnelmiin:

Esa_Saarinen_Filosofia_ja_systeemiajattelu_online_02-2021_photo_Mikko_Raskinen.jpg

Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu palaa uudistuneena – osallistujat kohtaavat toisensa dialogeissa ja sivuhuoneissa

Esa Saarinen luotsaa tänä keväänä uudistunutta Filosofia ja systeemiajattelu -kurssia. Kurssikokonaisuuden tavoitteena on tarjota osallistujille tilaisuus ajatella omia ajatuksiaan ja tarkastella elämänsä maisemaa vaihtoehtojen kautta, sekä antaa heille mahdollisuus kohdata toisiaan merkityksellisessä ympäristössä.

Kuva: Mikko Raskinen.

Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssin viimeinen luento on julkaistu verkossa

Aalto-yliopistossa ei järjestetä nyt lähiopetusta, joten varsinainen luentotilaisuus on peruutettu. Viimeisen luennon aiheena on Huominen.

Kuva luennolta: Mikko Raskinen.

Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi elävöittää ajattelua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta

Luennoista tehdyt podcastit ovat Suomen suosituimpia ja luentotallenteet videomuodossa ovat tavoittaneet valtavan paljon ihmisiä.

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.