Englantia avaruuseläimille – Aallon ja Helsingin yliopiston tiimi kehitti koneoppimiseen perustuvan kielipelin lapsille

Tärkeintä on vaikuttaa lapsen motivaatioon oppia uutta kieltä, sanoo kielenoppimisen kaupallistamisen johtaja Maria Sipilä.
Maria Sipilä & Reima Karhila. Photo: Mikko Raskinen
Juuri tohtoriksi valmistunut Reima Karhila ja kielenoppimisen kaupallistamisen johtaja Maria Sipilä. Lisäksi Aalto-yliopiston pelitiimiin kuuluu professori Mikko Kurimo. Kuva: Aalto-yliopisto/ Mikko Raskinen

”Niin paljon värejä ja värit tekee minut iloiseksi!”
”Se oli niin hyvä, sain niin paljon tähtiä! Ensi kerralla tartten 20 tähteä!”
”Se oli hauskaa ja nautin siitä, koska pitää sanoa asioita ja toistaa niitä ja se on hauskaa.” 

Jos lapsilta kysytään, uutta kieltä on hauskinta opetella pelaamisen kautta – ja ennen kaikkea niin, että pääsee itse puhumaan. Näin totesivat myös Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijat, jotka ovat kehittäneet lapsille uudenlaisen, puheentunnistusteknologiaan perustuvan ääntämispelin.

”Olemme testanneet peliämme sadoilla lapsilla, ja näemme, kuinka paljon lapset nauttivat puhumisesta”, sanoo kielenoppimisen kaupallistamiseen keskittyvä johtaja Maria Sipilä Aallosta. ”Helsingin yliopistossa tehdyt aivotutkimukset osoittivat myös, että lapset oppivat parhaiten nimenomaan pelin avulla”.

Tähtipalaute motivoi parantamaan

Pelin taustalla on usean vuoden tutkimus. Kun Helsingin yliopiston aivotutkijat ja pedagogiset asiantuntijat yhdistivät voimansa Aalto-yliopiston puheentunnistusteknologian eksperttien kanssa, syntyi Pop2Talk. Siinä lapset opettavat englantia avaruudesta Maahan saapuville eläimille, ja oppivat samalla itse. Pelissä hyödynnetään koneoppimista, jonka avulla lapsen ääntämistä voidaan pisteyttää tähdillä ja näin innostaa lasta parantamaan suorituksiaan. Peli on teknologisesti kilpailijoitaan edellä, mutta enemmän kuin teknologiasta, Sipilä puhuisi motivaatiosta. 

”On aika huikeaa, kuinka teknologian avulla voidaan vaikuttaa niinkin pehmeään asiaan kuin motivaatio. Uskon, että juuri koneoppiminen ja puheentunnistus tuovat meille tulevaisuudessa paljon uusia oppimisen työkaluja. Teknologiaa tärkeämpää on kuitenkin se, miten sitä käytetään. Oleellista on oppimisen ymmärtäminen.”

Yhteiskunnat menettävät miljardeja euroja vuodessa ihmisten kielitaidon puutteen vuoksi.

Maria Sipilä

Kielitaidolla kohti parempia yhteiskuntia

Pelin takana oleva tiimi uskoo, että hyvillä kieli- ja kommunikointitaidoilla voidaan vaikuttaa suoraan yhteiskuntien talouteen. Englantia toisena kielenä puhuvien lasten määrä kasvaa maailman muuttoliikeen vuoksi jatkuvasti. Lapsilla puutteelliset kielitaidot vaikuttavat koulunkäyntiin, aikuisilla työllistymiseen. 

”Yhteiskunnat menettävät miljardeja euroja vuodessa ihmisten kielitaidon puutteen vuoksi”, Sipilä tiivistää. 

Englannin kielen oppijoita on maailmassa Sipilän mukaan noin 1,5 miljardia, joten markkinassa riittää kokoa. Jatkossa Pop2Talk-pelin avulla voisi oppia muitakin kieliä. Pelin taustalla on kielestä riippumattomat algoritmit, eli lapsen äidinkieli voi olla mikä vain.

Tutkimuksesta liiketoiminnaksi

Tällä hetkellä Business Finlandin Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoituksella pyörivän projektin ympärille on tarkoitus perustaa yritys ensi vuonna. Tuote halutaan viedä suoraan maailmalle. 

”Nyt valmistelemme sijoituskierrosta, pohdimme liiketoimintamalleja ja hinnoittelua sekä skaalautumista. Rakennamme myös kumppaniverkostoa, jonka kautta peliä voisi levittää kouluihin”, Sipilä kertoo. 

Hänen mukaansa kaupallistamisessa tärkeintä on aina loppukäyttäjä. 

”Oma oppini on, että loppukäyttäjän näkökulman tulee säilyä mukana tuotekehityksen jokaisessa vaiheessa. Meille lapsi on se tärkein kriitikko, ja lapsen maailman ymmärtäminen ratkaisee sen, onnistummeko vai emme.” 

 

Lisätiedot:

Maria Sipilä
Johtaja, kielenoppimisen kaupallistaminen
Aalto-yliopisto
+358 50 472 5939
[email protected]
www.pop2talk.com

Lisää tästä aiheesta

Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.
New York_June 2019
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Uudet biomateriaalit ja niiden mahdollisuudet markkinoilla kiinnostavat Yhdysvalloissa

Voidaanko biopohjaisilla materiaaleilla korvata muovia teollisessa mittakaavassa? Voiko ympäristöystävällinen tekstiilituotanto olla kannattavaa?
DigiEduHack 2019 - co-create the future of digital education
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

DigiEduHack ratkaisee digitaalisen oppimisen haasteet – ilmoita organisaatiosi mukaan nyt!

DigiEduHack-tapahtuman tavoitteena on kehittää ratkaisuja digitaalisen oppimisen haasteisiin. Samanaikaisesti järjestettävät hackathon-tapahtumat tuovat ihmiset eri puolilta maailmaa yhteisen tavoitteen äärelle. Ilmoita organisaatiosi mukaan, ja valjasta oma ja maailmanlaajuinen yhteisö löytämään ratkaisu suurimpaan teitä koskettavaan digitaalisen oppimisen haasteeseen.
Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puisen paviljongin Designmuseon eteen

Paviljonki on suomalais-brittiläinen moderni tulkinta teehuoneesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu