Datatähti 2019 -voittajat selvillä – lukiolaisten ohjelmointikilpailun kannustimena opiskelupaikka ja kansainväliset kilpailut

Vuoden 2019 voittajat ovat Santeri Toivonen, Roope Salmi ja Olli Järviniemi. Kilpailu voi taata parhaille kilpailijoille opiskelupaikan yliopistossa tai viedä kansainvälisiin ohjelmointikilpailuihin.
Henrik Lievonen ja Miska Kananen. Kuva: Matti Ahlgren.
Kuvassa Henrik Lievonen vasemmalla ja Miska Kananen oikealla. Kuva: Matti Ahlgren.
Datatähti 2019 voittajat
Datatähti 2019 voittajat. Kuva; Jukka Suomela.

Vuosittainen Datatähti-loppukilpailu on jälleen käyty Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella. Vuoden 2019 Datatähden voittajat ovat Santeri Toivonen Eiran aikuislukiosta, Roope Salmi Olarin lukiosta ja Olli Järviniemi Päivölän opistosta. Roope Salmi ja Olli Järviniemi ovat kolmen parhaan joukossa myös lukion matematiikkakilpailussa, joka on Datatähden tavoin osa Neljän tieteen kilpailuja.

Datatähden kautta on mahdollista päästä suoraan opiskelemaan tekniikkaa ja matemaattisluonnontieteellisiä aineita useimpiin Suomen yliopistoihin.

Loppukilpailun jälkeen parhaat osallistujat kutsutaan edelleen ohjelmointivalmennukseen yliopistolle. Valmennuksen perusteella valitaan Suomen edustajat tietotekniikan olympialaisiin. Vuoden 2019 ohjelmoinnin Itämeren alueen olympialaiset (BOI) järjestetään huhtikuussa Tartossa ja maailmanlaajuisesti (IOI) elokuussa Azerbaidzhanissa.

Peliohjelmointia, algoritmikerhoa ja kisakoodausta

”Mahdollinen opiskelupaikka on todella kova kannustin kilpailuun valmistautumiseksi”, sanoo Miska Kananen. Ja Henrik Lievonen myötäilee.

Henrik Lievonen osallistui Datatähteen vuonna 2015 ja opiskelee nyt kolmatta vuotta fysiikkaa Aalto-yliopistolla.

”Yläkoulussa äiti kannusti osallistumaan Helsingin yliopiston järjestämälle kesäpelikoodauskurssille. Sieltä yliopistonlehtori Antti Laaksonen kutsui minut viikoittain järjestettävään algoritmikerhoon. Olin ohjelmoinut aikaisemminkin, ja täällä opin kisakoodauksen perusteita.”

Miska Kananen taas kävi alkukilpailuissa ensimmäistä kertaa vuonna 2016 lähinnä katsomassa kilpailumateriaalit. Vuonna 2017 hän keskittyi alkujännityksen jälkeen koodaamisesta nauttimiseen, ja tuli Datatähdessä viidenneksi. Miska Kananen kävi välissä armeijan ja aloitti tietotekniikan opinnot Aalto-yliopistolla syksyllä 2018.

”Kävin koulut Jyväskylässä, ja yliopisto järjesti siellä peliohjelmointia. Kävin paljon kursseja, ja olin siellä töissäkin.”

Mahdollinen opiskelupaikka on todella kova kannustin kilpailuun valmistautumiseksi.

Miska Kananen

Henrik Lievonen ja Miska Kananen ovat suunnitelleet kilpailutehtäviä tämänvuotiseen kilpailuun. Oma kilpailukokemus on Henrik Lievosellakin vielä tuoreessa muistissa.

”Kilpailua edelsi kolmepäiväinen valmennus, ja ensimmäisen päivän jälkeen olin melko jännittynyt. Sitten siihen tottui. Ja valmennus olikin entistä intensiivisempää kansainvälisiä kilpailuja varten. Ulkomaan kilpailut ovat minulle olleet viikon mittaisia matkoja eksoottisiin paikkoihin, kuten Australia, Taiwan ja Kazakstan.”

Miska Kanasen kansainvälinen kilpailukokemus taas on Norjasta vuodelta 2017.

Datatähden järjestävät Aalto-yliopiston tietotekniikan laitos ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos yhteistyössä Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton MAOL ry:n kanssa. Kuka tahansa voi osallistua alkukilpailuun netin kautta, ja loppukilpailuun kutsutaan parhaat.

Lisätietoa:

YouTube live Datatähdestä -  viisi tuntia improvisaatiota ja koodien analysointia:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.