Avoin data muuttaa tutkimusta radikaalisti – asiantuntijat kokoontuvat Otaniemeen suunnittelemaan uusia käytäntöjä

Research Data Alliancen yleiskokous, joka pidetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, on avoimen datan merkittävimpiä kansainvälisiä tapahtumia, sanoo professori Pekka Orponen.
Aalto-yliopiston Dipoli-rakennus ja käpyveistos
RDA:n yleiskokous pidetään Aalto-yliopiston tiloissa Dipolissa ja Otakaari 1:ssä. Kuva: Markus Sommers

Data-aineistojen avaaminen voi mullistaa työskentelytapamme ja päätöksenteon, mutta miten avoin data saadaan täyttämään kaikki sille asetetut odotukset? Tätä pohditaan tällä viikolla Research Data Alliance (RDA) -järjestön kolmipäiväisessä yleiskokouksessa Otaniemessä. Kokous järjestetään puolivuosittain eri puolilla maailmaa, ja se saapuu nyt ensimmäistä kertaa Suomeen.

Edellinen yleiskokous pidettiin Philadelphiassa, Yhdysvalloissa, missä teemana oli datan käsittelyyn olennaisesti kuuluva vastuu. Tuleva yleiskokous on jatkoa tälle aiheelle: tämän viikkoinen konferenssi keskittyy siihen, kuinka tutkimusdatan avulla voidaan parantaa päätöksentekoa, ratkaista suuria yhteiskunnallisia haasteita ja osallistaa kansalaisia tiedon tuottamiseen ja yhteiskunnan kehittämiseen.

RDA:n pääsihteerin Hilary Hanahoen mukaan Espoossa pidettävä tapahtuva keskittyy vahvasti siihen, miten RDA voi tukea European Open Science Cloud -hanketta sekä muita globaaleja avoimeen dataan liittyviä aloitteita. Tavoitteena on myös työskennellä ryhmissä sen ymmärtämiseksi, miten RDA:n aktiviteetit ja panostukset voivat konkreettisesti tukea yhteiskunnallisissa, esimerkiksi ilmastoon ja terveyteen liittyvissä haasteissa.

Espoon tapahtuma on Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen, Tieteellisten Seurain Valtuuskunnan ja RDA Europe 4.0-projektin yhdessä järjestämä. Aallosta sitä ovat olleet järjestämässä tietotekniikan laitoksen professori Pekka Orponen, tutkimuspalveluiden päällikkö Ella Bingham sekä palvelupäällikkö Anne Sunikka tiimeineen.

”Avoin tiede ja erityisesti avoin data muuttavat tieteen ja tutkimuksen tekemisen tapoja radikaalisti tulevina vuosina. Suomi ja Aalto haluavat olla tässä edelläkävijöiden joukossa, ja RDA-yhteisön puolivuosittain järjestettävät yleiskokoukset ovat tämän alueen merkittävimpiä kansainvälisiä tapahtumia”, sanoo Orponen.

Osallistujamäärä ylittämässä odotukset

Yleiskokous tuo yhteen kansainvälisen joukon useiden eri alojen asiantuntijoita jakamaan osaamistaan ja oppimaan, kuinka dataa hyödyntämällä voidaan parantaa maailmaa.

”Jokaisella osallistujalla on erilaiset odotukset ja oppimistavoitteet. RDA:ssa kansainvälinen yhteisö keskustelee valtavasta joukosta datan hallintaan ja avoimeen tieteeseen liittyviä haasteita”, Hanahoe sanoo.

Pekka Orponen

Orposen mukaan tilaisuus tarjoaa Suomelle ja Aallolle huomattavaa näkyvyyttä ja tunnettuutta avoimen datan kehityksen eturintamassa. Se on myös Suomen tutkijayhteisölle hyvä tilaisuus osallistua globaalin datanhallinnan yhteisten käytäntöjen kansainvälisten linjausten valmisteluun sekä verkottua tämän alueen parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

”Odotan tilaisuudelta intensiivisiä keskusteluja, mielenkiintoisia yleisesityksiä ja konkreettista tekemistä avoimen datan kansainvälisten yhteiskäytäntöjen edistämisessä.”

Tapahtumaan odotettiin alun perin reilua viittäsataa osallistujaa. Tämä tavoite on jo ylittynyt, sillä ennakkoilmoittautumisia oli lähes 600. ”Odottaisin, että kun paikan päällä ilmoittautuneet lisätään tähän, kokonaisosallistujamäärä tulee olemaan selvästi yli kuudensadan”, Orponen sanoo.

Hanahoe toivoisi aaltolaisten tietävän RDA:sta, että yhteisö on tuottanut yli 30 konkreettista suositusta, joiden tarkoituksena on tukea monia avoimen datan ja tutkimusdatan hallinnan osa-alueita ja joilla on merkitystä yliopistoille ja tutkimusorganisaatioille kaikkialla maailmassa.

”Kannustaisin kiinnostuneita osapuolia tarkistamaan, mitä on tarjolla. Jos alueet eivät liity omiin huolenaiheisiin tai haasteisiin, ratkaisu on tehdä yhteistyötä kansainvälisten kollegoiden kanssa ratkaisujen kehittämiseksi tai keskustella yhteistyön aloittamisesta.”

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: