Avaruustekniikasta hämähäkkisilkkiin ja biotalouteen – yli 2 000 tyttöä ja naista kokoontuu kolmeen eri teknologiatapahtumaan

Teknologiayrityksiin tarvitaan lähivuosina yli 53 000 uutta osaajaa. Lukiolaisten Shaking up Tech, yläkoululaisten Tyttöjen päivä -tapahtuma Heurekassa ja tekniikan ammattilaisten Women in Tech tuovat esiin tekniikan alan rajattomia mahdollisuuksia ja roolimalleja.
Kuva: Mikko Raskinen
Viime vuonna Shaking up Techissä tutustuttiin muun muassa Ioncell-menetelmään, jolla voidaan valmistaa ekologisesti tekstiilikuituja eri materiaaleista. Kuva: Mikko Raskinen.

10.–11. lokakuuta tytöille ja naisille ympäri Suomea järjestetään tapahtumia, joiden tavoitteena on innostaa naisia ja tyttöjä tekniikan aloille. Torstaina 10. lokakuuta Aalto-yliopisto, LUT-yliopisto ja Tampereen yliopisto kannustavat lahjakkaita lukiolaisia naisia tekniikan alalle Shaking up Tech –tapahtumassa. Perjantaina 11. lokakuuta Pääkaupunkiseudun soroptimistit ja Heureka esittelevät yläkoululaisille kiinnostavia tekniikan alan ammatteja ja Women in Tech kokoaa yhteen tekniikan alan naisosaajia.

Kuva: Mikko Raskinen.
Työpaja geometriasta. Kuva: Mikko Raskinen.

Tutkimusten mukaan tytöt ovat 10–11-vuotiaina matematiikassa vielä yhtä hyviä kuin pojat ja yhtä kiinnostuneita luonnontieteistä, matematiikasta ja teknologiasta. 14-vuotiaina osaamisessa ja etenkin kiinnostuksessa on jo eroa tyttöjen ja poikien välillä, ja lukiossa erot kasvavat selkeiksi.

Shaking up Techin suunnittelua vetänyt Aalto-yliopiston kehityspäällikkö Marja Niemi tietää, että innostavilla esimerkeillä ja kohtaamisilla voi olla urasuunnitelmille valtava merkitys.

”Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Shaking up Tech lisäsi kyselymme mukaan huomattavasti osallistujien kiinnostusta tekniikan aloja kohtaan. Paljon alasta kiinnostuneita oli tapahtuman jälkeen yli kaksinkertainen määrä verrattuna tilanteeseen ennen tapahtumaa.”

Karola Salminen osallistui viime vuonna Shaking up Tech –tapahtumaan, ja tänä syksynä hän on aloittanut kone- ja rakennustekniikan opinnot Aalto-yliopistolla.

”Tapahtuman puheenvuorot olivat kannustavia ja inspiroivia, ja alaa esitelleet kone-ja rakennustekniikan opiskelijat saivat minut vakuuttuneeksi valinnastani.”

Shaking up Techin tapahtuma ja työpajat levittäytyvät kolmen yliopiston kampukselle Espooseen, Lappeenrantaan ja Tampereelle. Niissä voi perehtyä tarkemmin muun muassa aivoihin, avaruustekniikkaan, hämähäkkisilkkiin, elektronimikroskooppiin ja kosmetiikan kemiaan. Heurekan tyttöjen päivän tapahtumassa taas voi syventyä esimerkiksi poliisin rikoslaboratorioon, biotalouteen tai keittiökemiaan.

Women in Tech -viikkoa vietetään 7.-11. lokakuuta. Viikko huipentuu 11. lokakuuta tekniikan alan osaajat kokoavaan Women in Tech Forumiin Finlandiatalolle.

”Teknologiayrityksiin tarvitaan jo vuoteen 2021 mennessä 53 000 uutta osaajaa. Shaking up Techin sekä soroptimistien ja Heurekan tapahtumien tavoite houkutella lisää naisia ja tyttöjä tekniikan aloille todella tärkeää alan diversiteetin kannalta”, sanoo kasvuohjelmien päällikkö Piia Simpanen Teknologiateollisuudesta.

Eri ikäluokille suunnattujen tekniikan alan tapahtumien kesken on myös monenlaista yhteistyötä. Työelämäprofessori Risto Sarvas kutsuu kansainvälisenä tyttöjen päivänä, perjantaina 11. lokakuuta tusinan verran Otaniemen lukion opiskelijoita Aalto-yliopistoon kokemaan päivän professorina.

”Lukiolaisten päivään kuuluu myös esiintyminen Heurekan Tyttöjen päivä -tapahtumassa, jossa he kertovat tyttöjen näkökulmasta teknologiaan.”

LUT-yliopiston Johanna Naukkarinen korostaa, että naisten saaminen teknologian suunnitteluun on tärkeää, jos tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia halutaan monipuolistaa.

”Esimerkiksi moneen tekniikan aihepiiriin liittyvä opetus saattaa olla hyvin laitekeskeistä, kun tyttöjä kiinnostaa usein enemmän se, mitä laitteilla voidaan tehdä.”

Lisätiedot:

Shaking up Tech:

Marja Niemi
Kehityspäällikkö
Aalto-yliopisto
puh. 050 430 2084

Johanna Naukkarinen
Tutkijatohtori
LUT-yliopisto

Päivi Mäkitalo
Suunnittelija
Tampereen yliopisto

Soroptimistien Tyttöjen päivä -tapahtuma:

Leena Miettinen
Viestintävastaava
Pääkaupunkiseudun soroptimistit

Women in Tech:

Simpanen Piia
Kasvuohjelmien päällikkö
Teknologiateollisuus

Päivä professorina:

Risto Sarvas
Työelämäprofessori (Professor of Practice)
Aalto-yliopisto

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa