Alumnisuurlähettiläs Miikka Huhta: Mentorista oli suuresti hyötyä

”Mentorista oli suuresti hyötyä sekä omiin tulevaisuuden suunnitelmiini sopivan työpaikan valinnassa että myöhemmin työtehtäviini liittyvässä sparrauksessa”, kertoo Kauppakorkeakoulun alumnisuurlähettiläs Miikka Huhta, joka osallistui opiskeluaikanaan Aalto-yliopiston mentorointiohjelmaan. Hän sanoo mentorointiohjelman antaneen myös hyvää vertaistukea uran alkuvaiheeseen.
School of Business Alumni Ambassador Miikka Huhta

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Miikka Huhta, taaperon ja vaimon kanssa päivittäin uutta opetteleva ja olohuoneessa jumppaileva Employer Branding -konsultti, elokuvien suurkuluttaja ja Amerikka-fani.

Pääaineeni oli johtaminen, ja opiskelin myös yritysjuridiikkaa ja markkinointia tukeakseni unelmaani HR-työstä. Graduni viimeistelyn aikaan työskentelin johtamisen laitoksella sekä ensimmäisessä HR-työssäni SEB:lla, mikä hieman viivästytti valmistumistani. Valmistuin lopulta toukokuussa 2012.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut valmistumisen jälkeen?

Tavoitteenani oli melkein heti opintojeni alusta lähtien päästä työskentelemään HR-alalle.  Osa-aikatyö ruotsalaisessa pankissa (SEB) venähti yli neljän vuoden mittaiseksi pestiksi useissa eri HR-tehtävissä. SEB:n jälkeen työskentelin Canonilla HR Business Partnerina, jossa olin myynnin esimiesten ja johdon tuki kaikissa henkilöstöön liittyvissä asioissa. Molemmilla työnantajilla olin vastuussa myös työnantajakuvasta ja rekrytoinneista.

Innostuinkin vähitellen enemmän työnantajakuvan kehittämisestä eli Employer Brandingistä ja päädyin Canonilta konsultin uralle. Ensikosketuksen myyntityöhön ja konsultointiin sain työnantajakuvatutkimuksiin erikoistuneessa Universum-yhtiössä. Kesästä 2018 lähtien olen työskennellyt samankaltaisissa tehtävissä, mutta laajemman ratkaisuvalikoiman parissa konsulttitalo Milttonilla, jossa olen vastuussa työnantajakuvaan liittyvistä palveluista.

Mikä on mielestäsi ollut erityisen tärkeää opinnoissa?

Opinnoistani kaikkein konkreettisin hyöty oli työjuridiikan kurssista, jonka oppeihin palasin lukuisat kerrat niin omia työsopimuksiani lukiessa kuin lähes päivittäin HR-työssä.

Korvaamaton kokemus oli myös erityishanke-niminen kurssi, jonka tavoitteena oli toteuttaa jokin projekti täysin itsenäisesti opiskelijaporukalla. Päätimme tehdä opintomatkan Shanghaihin, jonka onnistuimme rahoittamaan kokonaan erilaisilla yritysten toimeksiannoilla ja kekseliäästi hankituilla apurahoilla. Sain projektiamme varten eräältä pörssiyritykseltä mielenkiintoisen konsultointihankkeen, johon pääsin myös itse osallistumaan ja sitä kautta työskentelemään ensimmäistä kertaa b2b-myynnin ja konsultoinnin parissa. Sain siitä arvokasta kokemusta ja uskallusta tarttua etukäteen vieraammaltakin tuntuviin tehtäviin.

Työllistymisen näkökulmasta kaikkein suurimman hyödyn olen kuitenkin saanut esiintymistaitojen oppimisesta, kyvystä löytää nopeasti olennainen suuresta tietomäärästä sekä aikoinaan kovasti johtamisen kursseilla harjoitelluista reflektointitaidoista. Hyötyä on toki ollut myös siitä, että pääsin tutustumaan moniin erilaisiin ihmisiin ja sain monipuolisen kuvan eri toimialojen yrityksistä ja näiden toiminnoista.

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Olen myöhemmin pohtinut, kuinka olisin voinut saada maisteriopinnoista vielä enemmän irti, jos olisin ollut työelämässä muutaman vuoden kandiopintojen jälkeen. Tosin silloin vaikutti siltä, että työnantajat eivät osanneet täysin arvostaa kandin tutkintoa eikä itselläni vielä kandiksi valmistuessa ollut mielessä unelmien työpaikkaa. Täydellisessä maailmassa olisin voinut tutkintojen välillä kartuttaa relevanttia työkokemusta ja opiskella sen jälkeen tehokkaasti huomioiden työelämän ilmiöt ja vaatimukset paremmin.

Osallistuit Aallon mentorointiohjelmaan opiskelijana. Mitä hyötyä siitä oli sinulle? Miksi opiskelijoiden kannattaisi hakea mukaan mentorointiohjelmaan?

Itselläni oli kova pohdinta tulevaisuuden uran suunnasta mentorointiohjelman aikana. Mentorista oli suuresti hyötyä sekä omiin tulevaisuuden suunnitelmiini sopivan työpaikan valinnassa että myöhemmin työtehtäviini liittyvässä sparrauksessa. Myös palkkaneuvotteluissa tarvittiin henkistä tukea. Mentorointiohjelma oli myös mainio hetki saada muilta mentoroitavilta vertaistukea uran alkuvaiheisiin.

Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Olen todella iloinen, että Kauppiksella panostetaan alumniyhteistyöhön ja toivon, että jatkossa yhteisiä tapahtumia ja tilaisuuksia järjestetään yhä enemmän. Me alumnit muodostamme yhdessä hienon verkoston, ja on mahtavaa kuulua tällaiseen paljon yhteisiä tai ainakin samanlaisia kokemuksia jakavaan, mutta hyvin erilaisia ihmisiä sisältävään yhteisöön!

Lisätiedot:

Tutustu tarkemmin Miikka Huhdan urapolkuun LinkedInissä!

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.