Uutiset

Alumnisuurlähettilään tarina: Miikka Huhta

”Mentorista oli suuresti hyötyä sekä omiin tulevaisuuden suunnitelmiini sopivan työpaikan valinnassa että myöhemmin työtehtäviini liittyvässä sparrauksessa”, kertoo Kauppakorkeakoulun alumnisuurlähettiläs Miikka Huhta, joka osallistui opiskeluaikanaan Aalto-yliopiston mentorointiohjelmaan. Hän sanoo mentorointiohjelman antaneen myös hyvää vertaistukea uran alkuvaiheeseen.
School of Business Alumni Ambassador Miikka Huhta

Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?

Olen Miikka Huhta, taaperon ja vaimon kanssa päivittäin uutta opetteleva ja olohuoneessa jumppaileva Employer Branding -konsultti, elokuvien suurkuluttaja ja Amerikka-fani.

Pääaineeni oli johtaminen, ja opiskelin myös yritysjuridiikkaa ja markkinointia tukeakseni unelmaani HR-työstä. Graduni viimeistelyn aikaan työskentelin johtamisen laitoksella sekä ensimmäisessä HR-työssäni SEB:lla, mikä hieman viivästytti valmistumistani. Valmistuin lopulta toukokuussa 2012.
 

Millaisissa tehtävissä olet toiminut valmistumisen jälkeen?

Tavoitteenani oli melkein heti opintojeni alusta lähtien päästä työskentelemään HR-alalle.  Osa-aikatyö ruotsalaisessa pankissa (SEB) venähti yli neljän vuoden mittaiseksi pestiksi useissa eri HR-tehtävissä. SEB:n jälkeen työskentelin Canonilla HR Business Partnerina, jossa olin myynnin esimiesten ja johdon tuki kaikissa henkilöstöön liittyvissä asioissa. Molemmilla työnantajilla olin vastuussa myös työnantajakuvasta ja rekrytoinneista.

Innostuinkin vähitellen enemmän työnantajakuvan kehittämisestä eli Employer Brandingistä ja päädyin Canonilta konsultin uralle. Ensikosketuksen myyntityöhön ja konsultointiin sain työnantajakuvatutkimuksiin erikoistuneessa Universum-yhtiössä. Kesästä 2018 lähtien olen työskennellyt samankaltaisissa tehtävissä, mutta laajemman ratkaisuvalikoiman parissa konsulttitalo Milttonilla, jossa olen vastuussa työnantajakuvaan liittyvistä palveluista.

 

Mikä on mielestäsi ollut erityisen tärkeää opinnoissa?

Opinnoistani kaikkein konkreettisin hyöty oli työjuridiikan kurssista, jonka oppeihin palasin lukuisat kerrat niin omia työsopimuksiani lukiessa kuin lähes päivittäin HR-työssä.

Korvaamaton kokemus oli myös erityishanke-niminen kurssi, jonka tavoitteena oli toteuttaa jokin projekti täysin itsenäisesti opiskelijaporukalla. Päätimme tehdä opintomatkan Shanghaihin, jonka onnistuimme rahoittamaan kokonaan erilaisilla yritysten toimeksiannoilla ja kekseliäästi hankituilla apurahoilla. Sain projektiamme varten eräältä pörssiyritykseltä mielenkiintoisen konsultointihankkeen, johon pääsin myös itse osallistumaan ja sitä kautta työskentelemään ensimmäistä kertaa b2b-myynnin ja konsultoinnin parissa. Sain siitä arvokasta kokemusta ja uskallusta tarttua etukäteen vieraammaltakin tuntuviin tehtäviin.

Työllistymisen näkökulmasta kaikkein suurimman hyödyn olen kuitenkin saanut esiintymistaitojen oppimisesta, kyvystä löytää nopeasti olennainen suuresta tietomäärästä sekä aikoinaan kovasti johtamisen kursseilla harjoitelluista reflektointitaidoista. Hyötyä on toki ollut myös siitä, että pääsin tutustumaan moniin erilaisiin ihmisiin ja sain monipuolisen kuvan eri toimialojen yrityksistä ja näiden toiminnoista.

 

Tekisitkö jotain toisin opinnoissasi?

Olen myöhemmin pohtinut, kuinka olisin voinut saada maisteriopinnoista vielä enemmän irti, jos olisin ollut työelämässä muutaman vuoden kandiopintojen jälkeen. Tosin silloin vaikutti siltä, että työnantajat eivät osanneet täysin arvostaa kandin tutkintoa eikä itselläni vielä kandiksi valmistuessa ollut mielessä unelmien työpaikkaa. Täydellisessä maailmassa olisin voinut tutkintojen välillä kartuttaa relevanttia työkokemusta ja opiskella sen jälkeen tehokkaasti huomioiden työelämän ilmiöt ja vaatimukset paremmin.

 

Osallistuit Aallon mentorointiohjelmaan opiskelijana. Mitä hyötyä siitä oli sinulle? Miksi opiskelijoiden kannattaisi hakea mukaan mentorointiohjelmaan?

Itselläni oli kova pohdinta tulevaisuuden uran suunnasta mentorointiohjelman aikana. Mentorista oli suuresti hyötyä sekä omiin tulevaisuuden suunnitelmiini sopivan työpaikan valinnassa että myöhemmin työtehtäviini liittyvässä sparrauksessa. Myös palkkaneuvotteluissa tarvittiin henkistä tukea. Mentorointiohjelma oli myös mainio hetki saada muilta mentoroitavilta vertaistukea uran alkuvaiheisiin.

 

Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Olen todella iloinen, että Kauppiksella panostetaan alumniyhteistyöhön ja toivon, että jatkossa yhteisiä tapahtumia ja tilaisuuksia järjestetään yhä enemmän. Me alumnit muodostamme yhdessä hienon verkoston, ja on mahtavaa kuulua tällaiseen paljon yhteisiä tai ainakin samanlaisia kokemuksia jakavaan, mutta hyvin erilaisia ihmisiä sisältävään yhteisöön!

 

Lisätiedot:

Tutustu tarkemmin Miikka Huhdan urapolkuun LinkedInissä!

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.