Aalto-yliopisto arvioitiin yhteistyössä ja kumppanuudessa 5. parhaaksi THE University Impact -vertailussa

Aalto-yliopiston kokonaissijoitus oli 19. paras sosiaalisen ja taloudellisen vaikuttavuuden kansainvälisessä vertailussa. Times Higher Education University Impact -vertailu arvioi, kuinka hyvin yliopistot edistävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.
green wall

Aalto-yliopisto on arvioitu 19. parhaaksi sosiaalisen ja taloudellisen vaikuttavuuden THE University Impact -vertailussa. Vertailu perustui YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitteeseen, joista tässä vertailussa oli mukana 11 tavoitetta. Vaikuttavuusvertailu julkaistiin ensimmäistä kertaa, ja siihen osallistui 560 yliopistoa 75 maasta.

Aalto-yliopiston kokonaissijoitukseen vaikuttivat kaikille pakollisen Yhteistyö ja kumppanuus -tavoitteen lisäksi yliopiston kolme parasta sijoitusta muissa tavoitteissa. Kokonaissijoitukseen (sija 19) vaikuttivat sijoitukset seuraavissa tavoitteissa: Yhteistyö ja kumppanuus (sija 5), Vastuullinen kuluttaminen (sija 6), Kestävä teollisuus, innovaatiot ja infrastruktuurit (10), sekä Ilmastoteot (sija 27).

Aalto-yliopisto allekirjoitti vuonna 2018 ensimmäisenä suomalaisena yliopistona yliopistojen kansainvälisen SDG Accord -sitoumuksen. Allekirjoituksella Aalto sitoutuu edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita osana opetusta, tutkimusta, innovaatiotoimintaa ja kampuskehitystä.

Aallon tavoitteena on rakentaa kestävää tulevaisuutta yhteistyössä kumppaneidensa kanssa sekä Suomessa että maailmalla. Aalto-yliopiston Sustainability Hub edistää alan monitieteistä tutkimusta ja opetusta sekä sitoumuksen toteuttamista osana kaikkea yliopiston toimintaa. Aalto-yliopiston johtama pohjoismaisten yliopistojen kestävän kehityksen verkosto NSCN on SDG Accord -sitoumuksen kumppani.

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto järjestävät yhteistyössä Sustainability Science Days 2019 -konferenssin 9.–10.5. Yksi puhujista on Vertigo Ventures -yrityksen toimitusjohtaja Laura Tucker, joka esittelee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita THE University Impact -vertailun perustana. Vertigo Ventures toteutti THE Impact -vertailun laskennan.

Aalto-yhteisö on nostanut kestävän kehityksen keskeiseksi aiheeksi myös parhaillaan käynnissä olevassa strategiaprosessissa.

Lisätietoa:

www.sustainabilitysciencedays.fi

www.aalto.fi/sustainability

UN Sustainable Development Goals

THE University Impact Rankings

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta