Väitös tietotekniikan alalta, M.Sc. Julie Meyer

Väitöskirjan nimi: Numerical and perceptual evaluations of finite-difference time-domain simulations for room acoustics applications
Doctoral theses hanging on the wall

Vastaväittäjä: professori Damian Murphy, University of York, Englanti
Kustos: professori Tapio Lokki, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väitöstilaisuus järjestetään kampuksella.

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Tämä akustiikan ja signaalinkäsittelyn alan väitöskirja keskittyy aika-alueen differenssimenetelmään (FDTD), jonka avulla voidaan simuloida esimerkiksi huoneakustiikkaa. Tutkimuksessa käytetty differenssimenetelmä (FDTD) on yksi monista menetelmistä ratkaista lineaarista aaltoyhtälöä numeerisesti. Tämä väitöstutkimus keskittyy erityisesti differenssimenetelmän numeerisiin ongelmiin, tarkemmin diskretisointivirheen vaikutukseen sekä menetelmästä johtuvaan dispersioon ja sen havaitsemiseen auralisaatiossa.

Väitöstyön tulokset ovat sovellettavissa huoneakustiikkan mallinnuksessa, erityisesti silloin kuin mallinnustuloksia halutaan kuunnella eli auralisoida. Työn tuloksena ymmärretään aiempaa paremmin näytteenottotaajuuden ja diskretisoinnin vaikutuksia dispersion havaitsemiseen auralisoitaessa mallinnustuloksia. Lisäksi differenssimenetelmän numeerista tarkkuutta tutkittiin erityisesti mallinnettaessa HRTF-siirtofunktioita, joita käytetään tilaäänen tuottamiseen kuuloketoistossa. Työssä verrattiin differenssimenetelmän mallinnustuloksia mittauksiin sekä muiden mallinnusmenetelmien tuloksiin, jotta ymmärrettiin aiempaa tarkemmin aika-alueen differenssimenetelmän mahdollisuuksia ja rajoituksia huoneakustiikan mallinnuksessa ja auralisoinnissa.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]