Tapahtumat

Väitös neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan alalta, MA Alvaro Chang Arana

Väärinkäsitysten ymmärtäminen
 Image of two overlapping text bubbles

Väitöskirjan nimi: Investigating interpersonal accuracy in design and music performance: Contextual influences in mutual understanding

Vastaväittäjä: tutkijayliopettaja Jari Jussila, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, Suomi
Kustos: emeritusprofessori Mikko Sams, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Miten esimieheni reagoi jos pyydän palkankorotusta? Onko myymäni tuote kiinnostava asiakkaalleni? Arvosteleeko tämä lääkäri minua? Voinko päätellä jonkun kasvojenilmeestä tai kehonkielestä, että hän on kiinnostunut minusta? Mitä psykologini ajattelisi, jos paljastan tämän salaisuuden hänelle? Yritämme kaikenlaisissa sosiaalisissa asetelmissa jatkuvasti tietää, mitä toinen ihminen ajattelee tai tuntee. Interpersonal accuracy on olennaista sekä onnistuneessa vuorovaikutuksessa että sosiaalisen luonteemme käsittämisessä.

Tämä väitöskirja tutkii interpersonal accuracy:n menetelmien kautta kahta sosiaalista toimintaa, designia sekä musiikin suorituskykyä. Designissa käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen on olennaista hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Muusikot voivat kokea ahdistusta esiintyessään, mutta ei tiedetä, kykenevätkö kuulijat tunnistamaan tämän ahdistuksen. Osoitimme tutkimuksessamme, että sekä designissa että musiikin suorituskyvyssä tutkimukseen osallistujat tekivät virheitä. Havaitsimme, että suunnittelijat kykenivät päättelemään käyttäjien ajatuksia ja tunteita noin 50 % tarkkuudella. Suunnittelijat kuitenkin pystyivät päättelemään suunnittelun ja muotoilun kannalta olennaisia mielentiloja tarkasti. Online-musiikkiesityksen kuuntelijat havaitsivat vähemmän esiintymisjännitystä kuin mitä muusikko itse raportoi. Kuuntelijoiden tulkintaan vaikutti heidän oma musiikkitaustansa ja se, oliko esitys pelkästään kuunneltavissa vai samanaikaisesti myös katsottavissa.

Tämä väitöskirja voi olla hyödyllinen suunnittelijoille jotka haluavat rakentaa empatiaa käyttäjien kanssa, esiintymisjännityksestä kiinnostuneille muusikoille ja myös sosiaalisten tilanteiden tutkijoille. Tämä väitöskirja myös näyttää erilaisia metodologioita interpersonal accuracy:n tutkimiseksi eri tilanteissa, mikä voi olla hyödyllistä sosiaalisten tilanteiden tutkijoille vastaavissa tai erilaisissa konteksteissa.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]