Testi- ja haittaliikenteen tuottaminen
Palvelulla on mahdollista tuottaa testi- ja haittaliikennettä tutkimustarkoituksiin. Liikenne voidaan määrittää sisältämään valittuja sovellusprotokollia käyttäjän toiveiden mukaisesti.
Miten tilaan palvelun?
Palvelun käyttöönotto tapahtuu IT-servicedeskin kautta. Tietotekniikkapalveluiden asiantuntija neuvottelee palvelun soveltuvuudesta tilaajan kanssa ja koordinoi palvelun käyttöönottoa.
Ominaisuudet
- Palvelu mahdollistaa monipuolisen ja nopean testiliikenteen tuottamisen esimerkiksi sovellusten testaamiseen tai verkkotekniikan tutkimiseen.
- Palvelu on käytettävissä lähes kaikkialla Aallon Otaniemen verkon alueella.
- Palvelua operoi tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos, joka auttaa teknisessä määrittelyssä ja palvelun tuottamisessa.
- Palvelun saa myös maksullisena avaimet käteen palveluna
- Liikenne tuotetaan Spirent Test Center ja Cobham Wireless TeraVM -tuotteilla.
- Sprirent tuottaa tilatonta tai tilallista pakettiliikennettä enintään 100 Gbit/s -nopeudella.
- TeraVM tuottaa haittaliikennettä kirjastonsa kautta enintään 4 Gbit/s -nopeudella.
- Suositeltava liitäntätapa on kuituyhteys:
- 100 Gbit/s, 40 Gbit/s tai 10 Gbit/s.
- Alle 10 Gbit/s nopeudet voidaan tapauskohtaisesti tarjota kytkinverkon läpi.
- Viivemittaustarkkuus 2,5ns.
- Käyttäjälle tarjotaan tyypillisesti 2 verkkoliitäntää, joista liikennettä lähetään ja vastaanotetaan. Näissä voidaan käyttää useampia aliverkkoja testauksen vaatiman verkkotopologian mukaan.
- Palvelu tarjotaan Otaniemen alueella kuituverkon kautta.
- Kytkinverkon kautta palvelu voidaan tarjota laajemmalle.
- Palvelua hallitaan terminaalipalvelimen kautta. Saatavilla on erilaisia hallintamalleja:
- Avaimet käteen palvelu, jolloin työvoimakustannukset kohdennetaan tilaajalle.
- Tee-se-itse -palvelu, jolloin palveluun annetaan 2 tunnin johdanto ja jälkineuvontaa enintään 1 päivän ajan.
- Räätälöity palvelu, jossa esimerkiksi yhdistetään edellisiä malleja.
- Palvelua voi käyttää demo-tilassa harjoittelua varten.
Rajoitukset
- Palvelu voidaan tarjota suurinopeuksisena ainoastaan paikkoihin, joihin on saatavilla kuituyhteys TUAS-rakennuksesta.
- Kytkinverkon yli tarjottaessa palvelun tuottama liikenne ei saa hidastaa Aalto-yliopiston verkon toimintaa kohtuuttomasti.
- Palvelua voi käyttää enintään yhden viikon ajan kerrallaan.
Tuki
Omistaja : Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
Palveluun liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa lähetä palvelupyyntö: servicedesk.aalto.fi
Käyttäjätuki palvelee IT Servicedeskin aukioloaikoina.
Palvelulla ei ole määritettyä SLA-tasoa. Palvelua tarjotaan sovittuina aikoina best effort -periaatteella. Mahdollisessa vikatilanteessa korjaustoimenpiteiden aikataulut neuvotellaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.