Testi- ja haittaliikenteen tuottaminen

Palvelulla on mahdollista tuottaa testi- ja haittaliikennettä tutkimustarkoituksiin. Liikenne voidaan määrittää sisältämään valittuja sovellusprotokollia käyttäjän toiveiden mukaisesti.

Palvelulla on mahdollista tuottaa testi- ja haittaliikennettä tutkimustarkoituksiin. Liikenne voidaan määrittää sisältämään valittuja sovellusprotokollia käyttäjän toiveiden mukaisesti. 

Miten tilaan palvelun?

Palvelun käyttöönotto tapahtuu IT-servicedeskin kautta. Tietotekniikkapalveluiden asiantuntija neuvottelee palvelun soveltuvuudesta tilaajan kanssa ja koordinoi palvelun käyttöönottoa.

Ominaisuudet

  • Palvelu mahdollistaa monipuolisen ja nopean testiliikenteen tuottamisen esimerkiksi sovellusten testaamiseen tai verkkotekniikan tutkimiseen.
  • Palvelu on käytettävissä lähes kaikkialla Aallon Otaniemen verkon alueella.
  • Palvelua operoi tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos, joka auttaa teknisessä määrittelyssä ja palvelun tuottamisessa.
  • Palvelun saa myös maksullisena avaimet käteen palveluna

 

  • Liikenne tuotetaan Spirent Test Center ja Cobham Wireless TeraVM -tuotteilla.
    • Sprirent tuottaa tilatonta tai tilallista pakettiliikennettä enintään 100 Gbit/s -nopeudella.
    • TeraVM tuottaa haittaliikennettä kirjastonsa kautta enintään 4 Gbit/s -nopeudella.
  • Suositeltava liitäntätapa on kuituyhteys:
    • 100 Gbit/s, 40 Gbit/s tai 10 Gbit/s.
    • Alle 10 Gbit/s nopeudet voidaan tapauskohtaisesti tarjota kytkinverkon läpi.
    • Viivemittaustarkkuus 2,5ns.
    • Käyttäjälle tarjotaan tyypillisesti 2 verkkoliitäntää, joista liikennettä lähetään ja vastaanotetaan. Näissä voidaan käyttää useampia aliverkkoja testauksen vaatiman verkkotopologian mukaan.
  • Palvelu tarjotaan Otaniemen alueella kuituverkon kautta.
    • Kytkinverkon kautta palvelu voidaan tarjota laajemmalle.
  • Palvelua hallitaan terminaalipalvelimen kautta. Saatavilla on erilaisia hallintamalleja:
    • Avaimet käteen palvelu, jolloin työvoimakustannukset kohdennetaan tilaajalle.
    • Tee-se-itse -palvelu, jolloin palveluun annetaan 2 tunnin johdanto ja jälkineuvontaa enintään 1 päivän ajan.
    • Räätälöity palvelu, jossa esimerkiksi yhdistetään edellisiä malleja.
  • Palvelua voi käyttää demo-tilassa harjoittelua varten.

Rajoitukset

  • Palvelu voidaan tarjota suurinopeuksisena ainostaan paikkoihin, joihin on saatavilla kuituyhteys TUAS-rakennuksesta. 
  • Kytkinverkon yli tarjottaessa palvelun tuottama liikenne ei saa hidastaa Aalto-yliopiston verkon toimintaa kohtuuttomasti.
  • Palvelua voi käyttää enintään yhden viikon ajan kerrallaan.

Tuki

Omistaja : Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Palveluun liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa lähetä palvelupyyntö: servicedesk.aalto.fi
Käyttäjätuki palvelee IT Servicedeskin aukioloaikoina. 

Palvelulla ei ole määritettyä SLA-tasoa. Palvelua tarjotaan sovittuina aikoina best effort -periaatteella. Mahdollisessa vikatilanteessa korjaustoimenpiteiden aikataulut neuvotellaan käyttäjän kanssa tapauskohtaisesti.

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu