Palvelut

Palvelu-artikkelit: miten löydät, editoit tai luot?

Täältä löydät tietoa siitä, miten löydät, editoit ja luot uuden palveluartikkelin aalto.fi-sivustolle.

Miten löydät aalto.fi-sivuilta Palvelut-osiosta omat palveluartikkelisi?

  • Mene osoitteeseen: www.aalto.fi
  • Käytä Aalto ID:täsi kirjautuaksesi sisälle aalto.fi-sivustolle (oikea yläkulma).
aalto.fi log in

Klikkaa vasemmasta yläkulmasta "Sisältö":

esimerkki – löydä palveluartikkeli, sisältö

Sinulle aukeaa näkymä, jossa pääset etsimään sisältöjä. 

Löytääksesi tietyn palvelutarjoajan artikkelit: klikkaa "Service Provider" ja valitse valikosta palveluntarjoaja. Lopuksi klikkaa "Filter" ja näet palveluartikkelit, jotka liittyvät kyseiseen palveluntarjoajaan.

Toinen tapa löytää etsimäsi palveluartikkeli: klikkaa "Content type" ja valitse valikosta sisältötyyppi "Service". Klikkaa sitten "Title" kenttää ja kirjoita etsimäsi artikkelin nimi TAI tärkein avainsana/avainsanat ja klikkaa "Filter". Näet palveluartikkelisisällöt, jotka liittyvät läheisesti hakusanoihisi.

esimerkki – palveluartikkelit ja palveluntarjoajat

Klikkaamalla palveluartikkelin otsikkoa pääset palveluartikkelin sivulle. Suoraan muokkaustilaan pääset klikkaamalla artikkelin vierestä "Muokkaa":

esimerkki – muokkaa palveluartikkelia

Miten voit editoida ja luoda palvelut -aiheisia sisältöjä?

Editoi artikkelia:

Ollessasi palveluartikkelin sivulla, klikkaa ylhäältä välilehteä ”Edit”. Tee tarvittavat päivitykset ja lopuksi klikkaa artikkelin lopusta "Save".

esimerkki – muokkaa palveluartikkelia

Luo uusi palveluartikkeli:

Klikkaa vasemmasta yläkulmasta "Sisältö", "Add content" ja "Palvelu":

esimerkki – luo uusi palvelu

Basic information* (=perustiedot)

  • Language: valitse "primary language" eli ensisijainen editointikieli palveluartikkelille (English / Finnish / Swedish)
  • Title*: anna palvelulle otsikko. Aloita tärkeimmillä asiasanoilla ja tiivistä sisältö, jotta palvelua etsivän on helppo hahmottaa, mistä palveluartikkelissa on kyse.
  • Summary*: kirjoita lyhyt palvelun esittelyteksti. Tämä teksti näkyy esimerkiksi silloin, kun palveluartikkeli nostetaan liftup-nostokomponentilla esiin aalto.fi-sivustolla. Erinomainen palveluartikkelin tiivistelmä tukee otsikointia ja kertoo tärkeimmät pointit heti alussa. Vältä jargonia ja vaikeaselkoista kieltä.
  • Main image: lisää vetoava pääkuva palveluartikkelille. Älä käytä pääkuvana kuvaa, jossa on teksti tai infograafeja, vaan valitse laadukas kuva, joka tukee palveluartikkelisivun sisältöä.
Services instructions / basic information

Miten varmistat, että oikeat ihmiset löytävät palveluartikkelisi?

Metadata* kentät palveluartikkelin edit-tilassa sisältävät tärkeimpiä kohdentamistietoja:

Kaikki "Service" sisältötyypin artikkelit sijaitsevat automaattisesti Palvelut hubissa.

Relates to (=liittyy myös)

  • Jos haluat kertoa julkaisujärjestelmälle, että Palvelut hubin lisäksi uusi artikkeli liittyy läheisesti toiseen hubiin, temaattiseen kokonaisuuteen (esim. kouluun/laitokseen/tutkimusryhmään), käytä “Relates to” hakua tähän. Tämä tukee tulevaisuudessa hakuja.

Huom! 
"Relates to" tiedot eivät vielä tässä kohdassa nosta uutta palveluartikkelia näkyväksi valitsemiisi sijainteihin. Tehdäksesi palveluartikkelin valitsemissasi hubeissa/tutkimusryhmissä näkyväksi, mene palveluartikkelin julkaisun jälkeen hubin ja/tai tutkimusryhmän sivulle ja saata artikkeli liftup-komponenteilla, kuten "Single liftup" tai "Manual liftups", näkyväksi.

Category* (=kategoria)

  • Kategorioita käytetään Palvelut hubissa saman aihepiirin palveluartikkeleiden jäsentämiseen ja esittämiseen 
  • Valitse paras mahdollinen, parhaiten palvelua kuvaava kategoria (vain 1) kuvaamaan palvelua:
    • Aloita kirjoittamalla kenttään esimerkiksi kuvaavaa hakusana – järjestelmä ehdottaa parasta osumaa
      tai
    • Klikkaa kenttää, selaa ja etsi paras kategoria palvelulle
      Jos tarvitset uusia kategorioita, ota yhteyttä Aallon viestintään.

Topic* (=aihe)

  • Aiheita käytetään palveluiden etsimisen filttereinä eli ne rajaavat hakutulokset
  • Valitse paras mahdollinen aihe (1 tai useampi) kuvaamaan palvelun sisältöä
    • Aloita kirjoittamalla kenttään esimerkiksi kuvaavaa hakusana. Järjestelmä ehdottaa parasta osumaa
      tai
    • Klikkaa kenttää, selaa ja etsi paras aihe palvelulle
    • Jos tarvitset uusia aihetunnisteita, ota yhteyttä Aallon viestintään.

Primary tags: (=ensisijaiset asiasanat)

  • Ensisijainen asiasana on ylätason luokittelukriteeri palvelulle ja kuvaa palveluartikkelin sisältöä.
  • Lisää 1–3 avainsanaa määrittämään sisällön pääaiheet. Pääaihetunnisteet näkyvät artikkelisivulla artikkelin otsikon alla. Lisäksi ne tukevat artikkelisivun löydettävyyttä valittujen hakusanojen kohdalla aalto.fi-sivujen yleisessä haussa.
  • Ensisijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa on käytössä rajattu määrä. Asiasanoja hallinnoi Aallon viestintä.

Secondary tags: (=toissijaiset asiasanat)

  • Secondary tags, toissijaiset asiasanat, ovat primary tag -asiasanoja tarkempia asiasanoja, jotka kuvaavat sisältöä tarkemmin.
  • Lisää myös 1–3 toissijaista avainsanaa kuvaamaan sisältöä. Toissijaiset tunnisteet eivät näy artikkelisivulla, mutta ne tukevat artikkelisivun löydettävyyttä valittujen hakusanojen kohdalla hakukoneessa aalto.fi-sivuilla.
  • Tällä hetkellä aalto.fi-sivuilla on käytössä hieman yli 1000 secondary tag -asiasanaa.
  • Toissijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa hallinnoi Aallon viestintä. Jos sinulla on ehdotuksia uusiksi asiasanoiksi, ota yhteyttä: [email protected]

Huom!
Primary tag ja secondary tag -asiasanat tukevat yleistä hakutoimintoa aalto.fi-sivuilla. Mitä parempia ja kuvaavampia asiasanoja valitset palveluartikkelillesi, sitä paremmin oikeat tahot löytävät yleishaun kautta etsimänsä tulevaisuudessa.

Service provider* (=palveluntarjoaja)

  • Valitse palvelutarjoaja (vain 1) palveluartikkelille: taho, joka voi antaa aiheesta tarvittaessa lisätietoja. 

Target groups (=kohderyhmät)

  • Valitse kohderyhmä/-t artikkelille (1 tai useampi), Nämä ovat tahoja, jotka saattavat tarvita palvelua
  • Tällä hetkellä valittavana on seitsemän kohderyhmää: Opiskelija (Student), Professori (Professor), Tutkija (Researcher), Palveluhenkilökunta (Service personnel), Opettaja (Lecturer), Alumni (Alumni), Yhteistyökumppani (Partner).
  • Kohderyhmät toimivat hakufilttereinä ja auttavat rajaamaan hakutuloksia kohderyhmälle kiinnostaviin palveluartikkeleihin

Palvelut hubin hakutoiminto:

esimerkki – Palvelut hakutoiminto

Components (=sisältökomponentit)

  • Voit käyttää monia erilaisia komponentteja palveluartikkelin luomiseen
  • Aloita komponentilla "Lead text". Se on palvelusivun johdantoteksti eli ingressi, ja sijaitsee heti otsikon alla. Hyvin muotoiltu palvelun johdantoteksti tukee palveluartikkelin otsikointia ja kertoo tärkeimmät pointit heti alussa. Vältä jargonia ja vaikeaselkoista kieltä.
  • Valitse sitten komponentti "Text paragraph" ja kirjoita palveluartikkelin varsinainen sisältö.
  • Jatka valitsemillasi komponenteilla ja saata palveluartikkelisivu valmiiksi (voit aina ottaa mallia rakenteellisesti hyväksi todetuista palvelusivuista)
  • Eri komponentteihin on hyvä tutustua ennen käyttöönottoa.

Publish (=julkaisu)

Jos palvelu on suunnattu ainoastaan aaltolaisille/Aalto ID:n omaaville henkilöille, valitse "Role restrictions" -kenttään: Aalto Autentikoitu. Jos palvelu on julkinen kaikille, jätä tämä kenttä tyhjäksi.

Lopuksi julkaise ja tallenna uusi palveluartikkeli Palvelut hubiin klikkaamalla "Save".
(Jos palveluartikkelin julkaisun jälkeen päätätkin jättää jutun julkaisematta, klikkaa palveluartikkelin yllä välilehteä "Unpublish".)

Translations (=käännökset)

Luo palveluartikkelille käännökset palveluartikkelin yläpuolella näkyvän "Translate" -välilehden kautta.

Paluu aalto.fi-ohjeisiin

Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu