Miten varmistat, että oikeat ihmiset löytävät palveluartikkelisi?
Metadata* kentät palveluartikkelin edit-tilassa sisältävät tärkeimpiä kohdentamistietoja:
Kaikki "Service" sisältötyypin artikkelit sijaitsevat automaattisesti Palvelut hubissa.
Relates to (=liittyy myös)
- Jos haluat kertoa julkaisujärjestelmälle, että Palvelut hubin lisäksi uusi artikkeli liittyy läheisesti toiseen hubiin, temaattiseen kokonaisuuteen (esim. kouluun/laitokseen/tutkimusryhmään), käytä “Relates to” hakua tähän. Tämä tukee tulevaisuudessa hakuja.
Huom!
"Relates to" tiedot eivät vielä tässä kohdassa nosta uutta palveluartikkelia näkyväksi valitsemiisi sijainteihin. Tehdäksesi palveluartikkelin valitsemissasi hubeissa/tutkimusryhmissä näkyväksi, mene palveluartikkelin julkaisun jälkeen hubin ja/tai tutkimusryhmän sivulle ja saata artikkeli liftup-komponenteilla, kuten "Single liftup" tai "Manual liftups", näkyväksi.
Category* (=kategoria)
- Kategorioita käytetään Palvelut hubissa saman aihepiirin palveluartikkeleiden jäsentämiseen ja esittämiseen
- Valitse paras mahdollinen, parhaiten palvelua kuvaava kategoria (vain 1) kuvaamaan palvelua:
- Aloita kirjoittamalla kenttään esimerkiksi kuvaavaa hakusana – järjestelmä ehdottaa parasta osumaa
tai
- Klikkaa kenttää, selaa ja etsi paras kategoria palvelulle
Jos tarvitset uusia kategorioita, ota yhteyttä Aallon viestintään.
Topic* (=aihe)
- Aiheita käytetään palveluiden etsimisen filttereinä eli ne rajaavat hakutulokset
- Valitse paras mahdollinen aihe (1 tai useampi) kuvaamaan palvelun sisältöä
- Aloita kirjoittamalla kenttään esimerkiksi kuvaavaa hakusana. Järjestelmä ehdottaa parasta osumaa
tai
- Klikkaa kenttää, selaa ja etsi paras aihe palvelulle
- Jos tarvitset uusia aihetunnisteita, ota yhteyttä Aallon viestintään.
Primary tags: (=ensisijaiset asiasanat)
- Ensisijainen asiasana on ylätason luokittelukriteeri palvelulle ja kuvaa palveluartikkelin sisältöä.
- Lisää 1–3 avainsanaa määrittämään sisällön pääaiheet. Pääaihetunnisteet näkyvät artikkelisivulla artikkelin otsikon alla. Lisäksi ne tukevat artikkelisivun löydettävyyttä valittujen hakusanojen kohdalla aalto.fi-sivujen yleisessä haussa.
- Ensisijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa on käytössä rajattu määrä. Asiasanoja hallinnoi Aallon viestintä.
Secondary tags: (=toissijaiset asiasanat)
- Secondary tags, toissijaiset asiasanat, ovat primary tag -asiasanoja tarkempia asiasanoja, jotka kuvaavat sisältöä tarkemmin.
- Lisää myös 1–3 toissijaista avainsanaa kuvaamaan sisältöä. Toissijaiset tunnisteet eivät näy artikkelisivulla, mutta ne tukevat artikkelisivun löydettävyyttä valittujen hakusanojen kohdalla hakukoneessa aalto.fi-sivuilla.
- Tällä hetkellä aalto.fi-sivuilla on käytössä hieman yli 1000 secondary tag -asiasanaa.
- Toissijaisia asiasanoja Aalto-yliopistossa hallinnoi Aallon viestintä. Jos sinulla on ehdotuksia uusiksi asiasanoiksi, ota yhteyttä: [email protected]
Huom!
Primary tag ja secondary tag -asiasanat tukevat yleistä hakutoimintoa aalto.fi-sivuilla. Mitä parempia ja kuvaavampia asiasanoja valitset palveluartikkelillesi, sitä paremmin se löytyy yleishaun kautta.
Service provider* (=palveluntarjoaja)
- Valitse palvelutarjoaja (vain 1) palveluartikkelille: taho, joka voi antaa aiheesta tarvittaessa lisätietoja.
Target groups (=kohderyhmät)
- Valitse kohderyhmä/-t artikkelille (1 tai useampi), Nämä ovat tahoja, jotka saattavat tarvita palvelua
- Tällä hetkellä valittavana on seitsemän kohderyhmää: Opiskelija (Student), Professori (Professor), Tutkija (Researcher), Palveluhenkilökunta (Service personnel), Opettaja (Lecturer), Alumni (Alumni), Yhteistyökumppani (Partner).
- Kohderyhmät toimivat hakufilttereinä ja auttavat rajaamaan hakutuloksia kohderyhmälle kiinnostaviin palveluartikkeleihin
Palvelut-hubin hakutoiminto: