Palvelut

Käännökset - kaikki aalto.fi-kieliversiot tehdään samaan sivuun

Ohjeet aalto.fi-sisältöjen kääntämiseen.

Miten lisäät käännöksen artikkelillesi tai palveluartikkelillesi?

• Mene sivulle, jonka haluat kääntää.
  • Klikkaa "Translate" välilehteä sivusi yläpuolella.
  • Valitse kieli, jolle haluat tekstin kääntää (suomi / ruotsi / englanti)  ja klikkaa "Add".
  • Älä koske "metadata" tietokenttien sisältöihin.
  • Käy läpi tekstisisällöt ja käännä ne.
  • Huomaathan, että mikäli haluat piilottaa osan komponenteista/artikkelisivun osista tässä kieliversiossa, voit ottaa haluamastasi komponentista ruksin pois kohdasta "Show this component in this language".
  • Jos haluat lisätä komponentteja/osioita uuteen kieliversioon, tee se alkuperäisessä kieliversiossa. Piilota sitten lisätyt komponentit alkuperäisestä kieliversiosta, mikäli et halua niiden näkyvän myös siellä.
  • Jos haluat lisätä linkkejä aalto.fi-alkuisille sivuille, käytä kokonaisen URLin (https://www.aalto.fi/fi/palvelut/komponentit-kuinka-luot-sisaltoa) sijaan linkkejä luodessasi muotoa: /fi/palvelut/komponentit-kuinka-luot-sisaltoa (eli ilman URLin alkuosaa).
  • Komponenttien järjestys ylhäältä alas kuvaa sivun sisältörakennetta. Voit vaihtaa komponenttien järjestystä raahamalla komponentin ristinuoli-symbolista "+" (komponentin alussa) haluamaasi kohtaan. Huomaa, että järjestyksen muuttaminen onnistuu vain alkuperäisessä kieliversiossa, ei käännöksissä, mutta uudelleenjärjestäminen vaihtaa järjestystä myös käännöksissä.
  • Lopuksi klikkaa sivun alareunasta "Tallenna (this translation)".

Miten tuoda esiin tapahtuma muilla kuin tapahtuman kielellä olevilla sivuilla aalto.fi:ssä?

Mikäli tapahtumasi on esimerkiksi englanniksi, mutta haluat tuoda sitä esiin myös suomen ja ruotsinkielisillä sivuilla aalto.fi:ssä, toimi seuraavasti:

1. Käännä otsikko, mikäli mahdollista. Joissakin tapahtumissa otsikkoa ei ole mahdollista kääntää, esim. väitöskirjan otsikko.
    1. Käännä myös yhteenveto ja lead text eli ingressi. Voit käyttää niissä samaa tekstiä.
  2. Lisää Text paragraph -komponentti, jossa kerrot lisää tapahtumasta.
  3. Lopuksi, ohjaa lukija linkillä varsinaiselle tapahtumasivulle, jossa tapahtumasi on tapahtuman kielellä. Esimerkiksi näin: Lisätietoa tapahtuman sivulla englanniksi.

Kaipaatko lisää Drupal-ohjeita?

Mikäli tarvitset ohjeita eri sivutyyppien, kuten tapahtumien, luomiseen, klikkaa alla nostetulle sivulle. Jos haluat tietää miten alla oleva korostettu tekstilnkki tehdään, lue lisää alla olevasta "Linkit: luo linkkejä aalto.fi-sivustolla" -artikkelista.

Kaikki Drupal-ohjeet Palvelut-hubissa

Student at laptop. Photo by Aalto University / Aino Huovio

Aalto.fi-sivuston erilaiset sivutyypit

Haluatko oppia lisää aalto.fi-sivustolla käytettävistä sivutyypeistä?

Drupal: Aalto.fi-sivusto
Drupal image for Comms use only. Light seepia. Abstract image.

Linkit: luo linkkejä aalto.fi-sivustolla

Helpot ohjeet linkkien luomiseen aalto.fi-sivustolla.

Palvelut
Tätä palvelua tarjoaa:

Viestintäpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.