Kemian tekniikan korkeakoulu

Daniela Bqain on mukana korvaamassa muovia uusilla pakkausratkaisuilla: “En voisi kuvitella mitään kiinnostavampaa kuin nykyinen ammattini”

Kemian tekniikan alumni Daniela Bqain työskentelee pakkausten ympäristövastuun parissa Stora Ensolla. Opinnot Aallon kemian tekniikassa mahdollistivat unelmatyön, joka tähtää muovin käytön vähentämiseen.

Miten päädyit opiskelemaan kemian tekniikkaa?

“Moni lukioaikaisista tuttavistani haki opiskelemaan joko oikeustieteelliseen, lääketieteelliseen tai kauppakorkeakouluun. Minua puolestaan kiinnostivat enemmän luonnontieteet ja tekniikka. Siksi päätin hakea lukion jälkeen TKK:lle eli Aaltoa edeltäneeseen Teknilliseen korkeakouluun. Tutustuin eri hakuvaihtoehtoihin ja kiinnostuin kemian tekniikan monipuolisuudesta: oppiaineen sisällä on valtavasti erilaisia aiheita, joihin suuntautua.”

Millaista opiskelu oli?

“Otaniemessä oli tosi hyvä yhteishenki. Se on ihan oma kuplansa, johon pystyi uppoamaan. Parasta opiskelussa olivat ehdottomasti ihmiset. Saatoin viettää iltaan asti aikaa Otaniemessä opiskelukavereiden kanssa.”

Millaisia töitä olet urallasi tehnyt?

“Suurimman osan urastani olen työskennellyt ekologisten pakkausten parissa. Meri on ollut minulle aina tärkeä, joten kun bongasin lehdestä merten muoviongelmaa ratkovan startup-yhtiö Papticin, hain sinne heti töihin. Paptic kehittää muovia korvaavia joustopakkauksia. Vastasin yrityksen ympäristöasioista, kuten pakkausten elinkaarivaikutusten arvioinnista, ympäristöviestinnästä ja sertifioinneista.

Nyt teen Stora Ensolla pakkausratkaisuiden vastuullista kehitystyötä. Työhöni kuuluu erityisesti valmistamiemme pakkausten ympäristövastuu, kuten tehtaidemme hiilipäästöjen vähentäminen ja pakkaustemme kierrätettävyyden varmistaminen. Näiden lisäksi kehitämme asiakkaille jatkuvasti muovia korvaavia pakkausratkaisuja. En voisi kuvitella mitään kiinnostavampaa kuin nykyinen työni.”

CHEM alumni Daniela Bqain

Daniela Bqain, Sustainability Manager, Stora Enso

Miksi työsi on tärkeää?

“Työssäni olen mukana tekemässä pakkauksistamme ja toiminnastamme mahdollisimman ympäristöystävällistä. Tarvitsemme toimivia ja kestäviä materiaaleja erilaisten tuotteiden pakkaamiseen, mutta samalla on tärkeää vähentää muovin käyttöä. Aina ei ole kuitenkaan helppoa löytää vaikkapa ruokapakkauksiin vaihtoehtoja, jotka kestävät esimerkiksi öljyisen ruuan. Meillä Stora Ensolla kehitetään sellupohjaisia pakkauksia, joilla voidaan korvata esimerkiksi muovisia take away -kulhoja tai vaikeasti kierrätettäviä styroksipakkauksia.”

Millaisia valmiuksia kemian tekniikan opiskelu on sinulle antanut?

“Kemian tekniikan valinnaisilla kursseilla pystyin keskittymään omiin kiinnostuksen kohteisiini. Itse kävin paljon ympäristöön liittyviä kursseja, joilla opin esimerkiksi, miten päästöjä voidaan suodattaa tehtaissa tai kuinka vesiä käsitellään niin, ettei kemikaaleja päädy vesistöihin. Vierailimme kursseilla myös esimerkiksi vedenpuhdistamoissa, joissa pääsi oikeasti näkemään, miten alan töitä tehdään.”

Mitä terveisiä haluaisit lähettää opiskeluvalintaa pohtiville nuorille?

“Kemian tekniikka on yksi kiinnostavimpia, hauskimpia ja hyödyllisimpiä paikkoja, missä opiskella. Opinnot ovat niin laaja-alaisia, että niistä voi päätyä melkeinpä minne vain töihin. Opiskelukavereistani yksi työskentelee savukaasujen puhdistuksen parissa, toinen puurakentamisen alalla, kolmas taas ison yrityksen vastuullisuuspäällikkönä. Mahdollisuuksia riittää!”

Lisätietoja kemian tekniikan opinnoista:

Kemian tekniikka ratkoo aikamme isoimpia ongelmia

Me Kemian tekniikan korkeakoulussa yhdistämme luonnontieteet ja insinööritieteet ainutlaatuisella tavalla.

CHEM-opiskelijoita haalareissaan.