Aalto-yliopiston avoin yliopisto

Aalto-käyttäjätunnus, opiskelujärjestelmät ja opiskelijatiedotus

Avoimen yliopiston opinnoissa tarvitset Aalto-käyttäjätunnusta. Käyttäjätunnuksen avulla voit kirjautua Aallon tietojärjestelmiin ja oppimisympäristöihin sekä käyttää yliopiston sisäisiä palveluita.
Opiskelijat katsovat tietokonetta

Aalto-käyttäjätunnus

Voit aktivoida Aalto-käyttäjätunnuksesi aikaisintaan vuorokauden kuluttua kurssi-ilmoittautumisesta. Kun aktivointi on mahdollista, saat ohjeet sähköpostitse Aalto-yliopiston IT-palveluilta. Tunnuksen voi aktivoida tunnistautumalla itsepalveluportaalissa verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla. Jos et voi käyttää mainittuja tunnistautumistapoja, voit aktivoida tunnuksesi ilman vahvaa tunnistautumista sähköpostissa annetun rekisteröintilinkin kautta. Jos sähköinen aktivointi ei onnistu, käyttäjätunnuksen voi hankkia myös käymällä IT-palvelupisteessä.

Lue aktivointiohjeet IT-palvelujen sivulla.

Jos sinulla on jo voimassa oleva Aalto-käyttäjätunnus, voit uusia salasanasi osoitteessa https://salasana.aalto.fi/.

Aalto-käyttäjätunnus on voimassa opinto-oikeuden ajan.

Kirjautuminen Aalto-käyttäjätunnuksella MyCourses-oppimisympäristöön

Useimmilla avoimen yliopiston kursseilla on käytössä oppimisympäristö MyCourses. Sinun on kirjauduttava sisään Aalto-käyttäjätunnuksella, jotta saat kurssisi työtilan käyttöön. Kirjaudu kohdasta Login as Aalto userOle tarkkana, että käytät kirjautumiseen Aalto-käyttäjätunnusta, ei Aimo-tunnusta tai Haka-kirjautumista!

Kirjautumista varten ota käyttöösi myös monivaiheinen tunnistautuminen. Lue ohjeet monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottoon täältä

Pääset kirjautumaan kurssisi MyCourses-työtilaan ja osallistumaan esimerkiksi oppimisympäristön kautta järjestettäville verkkoluennoille vuorokausi Aalto-käyttäjätunnuksen aktivoinnin jälkeen. Huomaa siis, että pääset kirjautumaan kurssisi MyCourses-työtilaan aikaisintaan kahden yön kuluttua ilmoittautumisesta, mikäli aktivoit Aalto-käyttäjätunnuksen heti ilmoittautumista seuraavana päivänä.

Aktivoithan Aalto-käyttäjätunnuksesi ja varmistathan pääsysi kurssisi MyCourses-työtilaan hyvissä ajoin ennen kurssin alkamispäivää.

Aalto-käyttäjätunnuksella voit hyödyntää myös seuraavia järjestelmiä ja palveluja

• Opintotietojärjestelmä Sisussa on tiedot opinnoistasi ja suorituksistasi. Sieltä voit tarkistaa opiskelijanumerosi, opinto-oikeutesi keston ja tilata sähköisen opintosuoritusotteen.
  • Saat käyttöösi Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen sähköisiä aineistoja myös etäkäyttönä.
  • Voit ladata kursseilla tarvittavia ohjelmistoja kotikoneellesi download.aalto.fi -palvelusta.
  • Voit käyttää Aalto-yliopiston opiskelijakäytössä olevia tietokoneita.

Muita opiskeluun liittyviä tietojärjestelmiä ja työkaluja

• Sisu-palvelussailmoittaudutaan avoimen yliopiston kursseille ja tentteihin. Sisussa voi myös ylläpitää omia yhteystietoja sekä tarkastella aikaisempia ilmoittautumisia. Käytä kirjautumiseen Aalto-käyttäjätunnustasi.
  • Opiskelijan opas on Aalto-yliopiston tutkinto-opiskelijoiden sivusto, josta avoimen yliopiston opiskelijat voivat katsoa tietoja etenkin tutkintorakenteisiin ja kokonaisuuksiin liittyen. Intoa voi selata ilman Aalto-kirjautumista.
  • Microsoft Teams on kaikkien Aalto-yliopiston opiskelijoiden käytettävissä oleva yhteistyötyökalu. Aallossa toimii sekä selainversio että työpöytäsovellus, ja puhelimeen on myös saatavilla mobiilisovellus.
  • Panopto on kaikille aaltolaisille suunnattu mediapalvelu, jonka avulla taltioit ja jaat helposti video- ja multimediaesityksiä.
  • Zoom tarjoaa viestintäohjelmiston, joka yhdistää videoneuvottelut, online-kokoukset, chatin ja mobiiliyhteistyön. Zoom on saatavana Aalto-yliopiston opiskelijoille.

Opiskelijatiedotus ja Aalto-sähköpostiosoite

Avoimen yliopiston toimistosta otetaan yhteyttä opiskelijoihin sähköpostitse tai puhelimitse etenkin kiireellisissä tapauksissa (tuntien peruutukset, muutokset ym.). Muista päivittää ajantasaiset yhteystietosi opintotietojärjestelmä Sisuun.

Avoimen yliopiston opiskelijalle annetaan Aalto-sähköpostiosoite vain sitä pyydettäessä. Tätä varten ota yhteys IT-palveluihin. Aalto-sähköpostiosoitteen muoto on [email protected].Huomaa, että Aalto-sähköpostiosoite on aktiivinen vain opinto-oikeuden voimassaolon ajan. Opiskelijalla voi olla vain yksi sähköpostiosoite opiskelijarekisterissä. Voit ohjata Aalto-sähköpostisi haluamaasi Aalto-yliopiston ulkopuoliseen sähköpostiosoitteeseen, mistä on lisätietoja täällä.

Phone, laptop, people. Photo: Unto Rautio / Aalto University

Monivaiheinen tunnistautuminen Aallon järjestelmissä

Aallon verkon ulkopuolinen opiskelija ei pääse enää kirjautumaan sisään Sisu-järjestelmään tai kurssialusta MyCoursesisiin pelkillä Aalto-käyttäjätunnuksilla, vaan hänen on tunnistauduttava erikseen älypuhelimella erityisen tunnistautumismenettelyn kautta.

Aalto-yliopiston avoin yliopisto

Avoimen yliopiston yhteystiedot