Monimuotoisuudesta ja inkluusiosta oppiminen antaa meille työkaluja vaalia näitä asioita työn tai opintojen arjessa. Lue kirjoja, kuuntele podcasteja, keskustele kollegojen tai ystävien kanssa - mikä tahansa keino toimii parhaiten sinulle oppijana. Monimuotoisuudesta oppiminen mahdollistaa sen, että voimme parhaiten toteuttaa siihen liittyviä arvoja arjessamme. Voit aloittaa alla olevasta resurssikirjastosta ja tutustua kiinnostusta herättäviin sisältöihin.
Aallon oppimisratkaisut
- Why Diversity Matters in Academia webinar
- Oletko kiinnostunut workshopista tai fasilitoidusta keskustelusta monimuotoisuuteen ja inkluusioon liittyen? Voit olla yhteydessä yliopiston D&I koordinaattoriin. Myös koulusi kehityspäälliköt tai vastaavat vastuuhenkilöt ovat hyviä kumppaneita monimuotoisuuden ja inkluusion edistämisessä.
Videot
Lukemista
Järjestettyjä koulutuksia
- From Unconcious Bias to Inclusive Teams - Open training to Faculty and Staff Trainer: Jonna Louvrier, PhD, Founder & CEO at Includia Leadership (September 2020).
- Diversity and Minorities in Customer Service - Open training to customer service personnel (e.g. library staff) (October 2020)
- From Unconscious bias to inclusive work groups - Open training to faculty & staff. Trainer: Jonna Louvrier, PhD, Founder & CEO of Includia Leadership (2 modules, January 2021)
- Fostering D&I in project courses - Open training to teaching staff and pedagogues of Aalto University organized by AVP. Trainer: Ekvalita (January 2021)
- Introduction to diversity and inclusion - workshop for service staff Trainer: Inklusiiv (April 2021)
- Fostering inclusion in the workplace - workshop for service staff Trainer: Inklusiiv (April 2021)
On tärkeää olla tietoinen siitä, että meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoluuloja. Tämä viittaa taipumukseemme tehdä automaattisia intuitiivisia päätelmiä muista ihmisistä perustuen omaan taustaan ja kokemuksiimme. Tiedostamattomana nämä ajatusvinoumat voivat johtaa tahattomaan stereotypioiden vahvistamiseen tai syrjintään. Ennakkoluulot vaikuttavat meihin silloinkin, kun meillä on positiiviset aikeet, erityisesti kun teemme arvioita tai päätöksiä muihin ihmisiin liittyen. Tämä Royal Societyn kahden minuutin video kiteyttää oivaltavasti ennakkoluulojen merkityksen ja vaikutuksen akateemisessa ympäristössä.
Ennakkoluulojemme refletointi arjen toiminnassa on tärkeää. Tunnistatko omia ajattelumalleja, jotka voivat pitää sisällään vinoumia? Reflektoinnin tukena voit käyttää esimerkiksi Harvardin yliopiston tutkijoiden kehittämää Implic Implicit Association Testiä. Testi mittaa ja analysoi assosiaatioita, joita teemme ihmisten ja heidän identiteettinsä osalta ja voi auttaa meitä tunnistamaan paremmin tiedostamattomia stereotypioita.
Readings
Videot
Artikkelit
Pritlove, Juando-Prats, Ala-Leppilampi, Parsons, The Good, the Bad and the Ugly in Implicit Bias, Lancet, 373(110171), 2019
Corinne A. Moss-Racusin, John F. Dovidio, Victoria L. Brescoll, Mark J.Graham, Jo Handelsman, Faculty's subtle gender biases favor male students, Proceedings of the National Academy of Sciences, 109 (41),16395-16396, 2012
Navigating Doctoral Maze and EDI
What are the potential challenges doctoral researchers can encounter in their work and career? What support is available to overcome these challenges? Play a game of Doctoral Maze and discuss EDI, academic career path and support available!
The game deals with both academic and EDI challenges. It was developed by Adriana Delgado for the course LC-1333 Navigate your doctoral studies while learning about equity, diversity, and inclusion as part of Equal Career Paths NOW! project in Aalto University, and it can be played, for example, in research group meetings. You can contact Marja Niemi to borrow the card decks ([email protected])
Doctoral Maze is also available for download and print at tasaarvoisestiuralle.fi
Ihmisten arvioiminen työhaastatteluissa tai promootiokeskusteluissa on yksi inkluusion ja monimuotoisuuden toteutumisen kriittisiä kohtia. Tapa, jolla arvioimme toisia, voi joko edistää tai tukahduttaa monimuotoisuuden ja osallisuuden toteutumista. Voit hyödyntää tätä listaa objektiivisemman arvioinnin tukena kun olet mukana tällaisessa prosessissa. Voit myös jakaa tämän listan työryhmän kesken ja käydä keskustelua validin arvioinnin periaatteista.
Aallon oppimisratkaisut
Ulkoiset resurssit
Artikkelit
Marieke van den Brink, Yvonne Benschop, Gender in Academic Networking: The Role of Gatekeepers in Professorial Recruitment. Journal of Management Studies, 51(3), 463, 2014
Silvia Knobloch-Westerwick, Carroll J. Glynn, Michael Huge, The Matilda Effect in Science Communication: An Experiment on Gender Bias in Publication Quality Perceptions and Collaboration Interest, Science Communication, 35(5), 603–625, 2013
Steinpreis, Rhea.E., Anders, Katie.A. & Ritzke, Dawn. The Impact of Gender on the Review of the Curricula Vitae of Job Applicants and Tenure Candidates: A National Empirical Study, Sex Roles, 41, 509–528, 1999.
Carol Isaac, Barbara Lee, Molly Carnes, Interventions That Affect Gender Bias in Hiring: A Systematic Review, Academic Medicine, 84 (10),1440–1446, 2019
Yksinkertainen, mutta toimiva keino monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen on näistä asioista avoin keskustelu tiimeissä. Jos olet esihenkilö, voit johtaa esimerkillä ja tuoda teemoja esiin keskusteluissa tiimiläisten kanssa, kannustaen avoimeen dialogiin turvallisessa ympäristössä. Säännöllisten kokoontumisten lisäksi tiimin kehityspäivät ovat hyvä areena näille keskusteluille. Voit käyttää harjoitteita, kuten 'etuoikeuskävelyä' fasilitoimaan keskustelua.
Lukemista
Oletko ollut tapaamisessa, jossa kollegasi suhtautuu vähättelevästi toiseen kollegaan, esimerkiksi kommentoiden ikää tai sukupuolta? Entä oletko ollut osana rekrytointiprosessia, jossa on stereotypioiden arvioitu hakijan kulttuurista sopivuutta työyhteisöön? Tällainen puhe voi haitata objektiivisuuteen pyrkivää meriittien arviointia, koska epärelevantti informaatio voi saada liikaa painoarvoa arvioinnissa. Pyri kunnioittavasti puuttua epäasialliseen puheeseen tuoden jämäkästi mutta tuomitsematta esiin asiat, joita et pidä hyväksyttävinä. Muista, että on helpompi tunnistaa ennakkoluuloja muissa kuin itsessä.
Ihmisten arvioiminen työhaastatteluissa tai promootiokeskusteluissa on yksi inkluusion ja monimuotoisuuden toteutumisen kriittisiä kohtia. Tapa, jolla arvioimme toisia, voi joko edistää tai tukahduttaa monimuotoisuuden ja osallisuuden toteutumista. Voit hyödyntää tätä listaa objektiivisemman arvioinnin tukena kun olet mukana tällaisessa prosessissa. Voit myös jakaa tämän listan työryhmän kesken ja käydä keskustelua validin arvioinnin periaatteista.
Aallon ratkaisut
Ulkoiset resurssit
Inclusive Teaching Strategies (University of Washington)
Inclusive Learning Strategies (Stanford University)
22 Cases and Articles to Help Bring Diversity Issues into Class Discussions (Harvard University / Harvard Business Publishing)
Diversity Toolkit: A Guide to Discussing Identity, Power and Privilige (USC University of Southern California)
Harvard Inclusive Dialogue Cards