Jyväskylästä muuttanut Ronja Korhonen kiinnostui Aalto-yliopistosta siskonsa innoittamana

Ronja Korhonen muutti Jyväskylästä Espooseen Aalto-yliopistossa opiskelleen siskonsa innoittamana. Hän pääsi nopeasti osaksi opiskelijayhteisöä ja opiskelijajärjestön toimintaa, ja kannustaa kaikkia tekniikan aloista kiinnostuneita opiskelemaan kemian tekniikkaa.
Ronja Korhonen

Kun Ronja Korhonen pohti lukiossa tulevia opintoja, hän sai hieman yllättäenkin apua siskoltaan. Hänen siskonsa oli juuri aloittanut Aallossa, ja vinkkasi hänelle kemian tekniikan opinnoista. Ronja ei ollut kuullut kemian tekniikasta aiemmin, mutta pienen tutkimustyön jälkeen hän kiinnostui alasta suuresti. Päätös tulevasta opiskelupaikasta varmistui jo lukion toisen vuosikurssin aikana.

Ronja piti kemian opinnoista lukiossa. Hän ei kuitenkaan halunnut opiskella pelkkää kemiaa, vaan jotain monipuolisempaa. Lisäksi hän oli kuullut, että tekniikan aloilta työllistyy hyvin. Juuri monipuolisuus ja hyvät työllistymismahdollisuudet saivat Ronjan kiinnostumaan kemian tekniikasta. Myös Otaniemen opiskelijaelämä kiehtoi Ronjaa, sillä hän oli saanut siitä jo pienen maistiaisen siskonsa kautta: ”Jo silloin kun olin hakemassa, olin siskon kautta nähnyt, että millainen Aallossa on opiskelukulttuuri. Olin innoissani siitä. Ajattelin, että olisi ihana päästä mukaan.” Myöskään pääkaupunkiseudun ulkopuolelta muuttaminen ei tuntunut vaikealta, vaikka se toki vaatikin totuttelua. ”On kiva, että kun muuttaa muualta, aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Siitä olin tosi innoissani, että on ihan rajattomasti mahdollisuuksia tutustua ihmisiin ja saada kavereita”, Ronja kertoo.

Toisen opiskeluvuotensa aikana Ronja päätyi mukaan järjestötoimintaan. Hän oli kiinnostunut vaikuttamisesta, ja päätyi Prosessiteekkareiden opintovastaavaksi kaverinsa innoittamana. Ronja kokee, että muualta tuleminen voi toimia valttikorttina uudessa ympäristössä, myös järjestötoiminnassa. Hänelle Jyväskylästä tuleminen on ollut keino erottua edukseen. Ronja kannustaa pääkaupungin ulkopuolisia nuoria hakemaan rohkeasti pääkaupunkiseudulle: ”Oli tosi jännittävää muuttaa tänne, mutta sitä ei tarvitse pelätä. Se on enemmänkin mahdollisuus eikä uhka.”

Ronja näkee Otaniemen tiiviinä yhteisönä, johon kuitenkin pääsee helposti sisälle. ”Parasta Otaniemessä on, että tämä on niin uniikki juttu. Otaniemessä on oma meininki ja henki. Kun tänne tulee, niin otetaan tosi hyvin vastaan. Otaniemi on sellainen pieni kylä, ja Aallon opiskelijakulttuuri on uniikki”, Ronja kertoo.

Lukiolaisia Ronja haluaa kannustaa rohkeasti opiskelemaan kemian tekniikkaa. Hän painottaa eritoten sitä, että kemian tekniikassa on äärimmäisen paljon mahdollisuuksia, ja ala on monipuolinen. ”Mielestäni kemian tekniikka on monipuolisempaa kuin kemia, mutta sitäkin voi opiskella täällä. Eikä kannata stressata liikaa, kaikki kyllä löytää oman porukan ja oman suunnan. Moni varmasti täälläkin vielä hakee, että mitä he haluavat olla isona. Sitä on vielä hyvin aikaa miettiä. Minulla on ainakin ollut tosi positiivinen fiilis tulevaisuudesta koko ajan”, Ronja kannustaa.

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!