Aalto ARTSin alumni Vidha Saumyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja
Vidha Saumya, Easy Blossom, 2022 (osa teoksesta). Kuva: Vidha Saumya / Frame Contemporary Art Finland
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja
Vidha Saumya,To all the barricades...the rumour got you (yksityiskohta), 2024, Kuva: Vidha Saumya / Commercial Art Engravers Pvt. Ltd.

The pleasures we choose -näyttelyn työryhmän muodostavat taiteilijat Pia Lindman, Vidha Saumya ja Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen, kuraattorit Yvonne Billimore ja Jussi Koitela ja näyttelyarkkitehti Kaisa Sööt.

Näyttely tuo yhteen kolme monialaista nykytaiteilijaa, joiden työskentelyssä taide, elämä ja aktivismi kietoutuvat tiiviisti yhteen. Näyttely on syntynyt yhteisöllisen prosessin ja keskusteluiden tuloksena. Kultakin taiteilijalta ensiesitetään taidebiennaalissa uudet teokset, joiden kautta he kuvittelevat ja luovat moninaisempaa ja moniarvoisempaa maailmaa. Näyttely rohkaisee katsojaa tarkastelemaan erilaisia yhteiskunnassa vallitsevia ja yksilöön kohdistuvia odotuksia ja oletuksia.

Taiteilija Vidha Saumyaon Aalto ARTSin alumni, joka valmistui Visual Culture and Contemporary Art (ViCCA) -koulutusohjelmasta vuonna 2018. Hän on myös yksi MiF:n (Museum of Impossible Forms) perustajajäsenistä ja NO NIIN -julkaisun perustaja ja päätoimittaja yhdessä Elham Rahmatin kanssa.

Vidha Saumyan teokset käsittelevät usein ihmisen läsnäolon ja ympäristön välistä monimutkaista suhdetta ja haastavat estetiikan, sukupuolen, akateemisen maailman ja kansallisvaltion normeja. Hänen teoksissaan katsojat kohtaavat halun, intiimiyden ja (koti)maan vuorovaikutuksen, jonka vastapainona ovat heteronormatiiviset vaatimukset hyödyllisyydestä, ajasta ja (epä)paikasta.

Suomen paviljonki Venetsian biennaalissa
Suomen paviljonki Venetsian Giardini-puistossa. Kuva: Ugo Carmeni

Venetsian taidebiennaali on maailman vanhin ja yksi tärkeimmistä nykytaiteen biennaaleista. Joka toinen vuosi järjestettävässä taidebiennaalissa nähdään lukuisien maiden edustusnäyttelyitä, jotka levittäytyvät ympäri Venetsian historiallista kaupunkia. Vuonna 2022 biennaaliin osallistui 80 maata. Suomi on yksi 29 maasta, jolla on oma paviljonki Giardinissa, biennaalin historiallisessa paviljonkipuistossa.

Suomen paviljonki Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa
Osoite: Pavilion of Finland, Giardini di Castello 30122
Näyttelyn on auki 24.11.2024 saakka

Vidha Saumyan verkkosivut

Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.