Aalto game changers – Nouse seuraavalle tasolle

Edes loistavat ideat eivät aina lähde heti lentoon. Kun promovideo Augmented Climbing Wallista ylitti 100 miljoonan katselukerran rajan, Aalto-yliopistossa alkunsa saanut Valo Motionin tiimi ymmärsi nousseensa huipulle.

Kun Leo Holsti heräsi eräänä lauantaiaamuna syksyllä 2016, hän huomasi maailmansa muuttuneen. ”Puhelimeni piippaili viesteistä, kaikki kaverini olivat innoissaan”, muistelee Leo, joka työskentelee operatiivisena johtaja Augmented Climbing Wall -keksinnön ympärille perustetussa Valo Motionissa. 

Kävi ilmi, että yksinkertainen esittelyvideo, jonka tiimi oli ladannut nettiin edellisenä iltana, oli noussut valtavaksi hitiksi yön aikana. Muutaman tunnin aikana lähes miljoona ihmistä oli nähnyt, kun Leo ja kollegansa, teknologiajohtaja Joni Vähämäki, pelaavat kiipeilyseinälle projektorin avulla heijastettua videopeliä käyttäen itseään ohjaimina. Se näytti uskomattoman yksinkertaiselta ja hauskalta – ja osoitti hyvin, mistä tiimin kehittelemässä uudessa tuotteessa oli kyse. 

Kaikki oli saanut alkunsa muutamia vuosia aikaisemmin, kun Raine Kajastila työskenteli tohtoritutkijana professori Perttu Hämäläisen pelitutkimusryhmässä Aallossa. Hänen tarkoituksenaan oli selvittää, miten teknologian avulla voidaan motivoida ihmisiä liikkumaan. ”Olen kiipeillyt yli 15 vuotta ja minulla on köysitoiminnan ohjaajakoulutus. Hyvin nopeasti tuli fiilis, että projektorilla heijastettuja grafiikoita ja kehon liikkeiden tunnistusta yhdistävä idea toimisi kiipeilyssä todella hyvin.” 

Menestys on vaatinut kovaa työtä. Vuonna 2015 Raine sai rahoituksen Augmented Climbing Wallin kehittämiseen Aallossa. Se mahdollisti kuusihenkisen tiimin kasaamisen ja prototyypin työstämisen tuotteeksi. Kun projekti päättyi ja tuote lanseerattiin, Raine tiimeineen päätti perustaa Valo Motion -yrityksen, jonka toimitusjohtaja hänestä tuli. Ratkaisuun liittyi paljon epävarmuutta: voisiko Aallossa syntyneen keksinnön todella muuttaa kannattavaksi bisnekseksi ja päivätyöksi monelle ihmiselle? ”Olimme vasta aloittaneet myynnin, mutta ilmassa oli kiinnostusta ja potentiaalia. Aloitimme työn ilman palkkaa, mutta vahva usko omaan tuotteeseen auttoi liikkeelle.” 

Valtava julkisuus videoiden, tapahtumien ja kansainvälisen median kautta sekä yleisön innostunut palaute ovat taanneet yritykselle vauhdikkaan alun. Valo Motion työllistää tällä hetkellä kokopäiväisesti kahdeksan ja osa-aikaisesti kaksi henkilöä. Augmented Climbing Wall -seiniä löytyy puuhapuistoista, kuntokeskuksista ja kiipeilysaleilta yli 30 maasta. Erilaisia pelejä on tällä hetkellä viisi. ”On ollut mahtavaa huomata, että nelivuotias poikani on yhtä innostunut seinästä kuin äitini ja monet ammattilaiskiipeilijät”, sanoo tuotteen myynnistä vastaava Sven Rösch. 

Augmented Climbing Wall -tiimi on värikäs joukko huippuammattilaisia, joiden erilaiset taidot ja taustat synnyttävät raikasta, uudenlaista ajattelua. Tuotteen designista vastaava Janne Karsisto on opiskellut Aallossa graafista suunnittelua sekä teollista ja strategista suunnittelua. Monet tiimin jäsenistä ovat opiskelleet Aallossa tietotekniikkaa, mutta keränneet matkan varrella myös muuta kokemusta. 

Leo on hyvä esimerkki monialaisesta osaajasta: "Olen opiskellut Aallossa tietotekniikkaa fokuksenani vuorovaikutteinen sisällöntuotanto ja pelit. Mutta minulla on myös sirkustaiteilijan tutkinto. Tämä yhdistelmä antaa ainutlaatuisen näkökulman siihen, miten modernia teknologiaa voi hyödyntää liikkumiseen motivoinnissa ja motoristen taitojen kehittämisessä.”

Tiimiläisiä yhdistää se, että he ovat kaikki ovat kiinnostuneita joko pelaamisesta tai kiipeilystä. Tai molemmista. Siksi he ovat omien tuotteidensa parhaita asiantuntijoita: he myös käytännössä testaavat kaikki pelinsä itse. "On todella hauskaa tehdä töitä sellaisen asian parissa, joka liittyy niin läheisesti harrastuksiini", ohjelmoija Sami Pekkola hehkuttaa. 

Tiimillä on jo työn alla muihinkin lajeihin liittyviä tuotteita. Pelisuunnittelija Lauri Lehtonen haluaa kehittää hauskoja ja koukuttavia pelejä, jotka saavat ihmiset liikkeelle. "Samalla kaavalla liikkuminen kerta toisensa jälkeen on aika tylsää. Meidän tuotteemme tekevät siitä mielenkiintoista ja erilaista joka kerta. Uskon, että lähitulevaisuudessa Augmented Climbing Wallin kaltaiset keksinnöt tarjoavat kaikille, myös minulle, hauskan tavan treenata. Haluamme luoda jotain, joka auttaa ihmisiä parantamaan elämäänsä.”

Aalto game changers. Löydä oma maisteriohjelmasi ja hae Aalto-yliopistoon 15.12.2017–24.1.2018.