Aalto game changers – Törmäyskurssilla

Viisi Aalto-yliopiston automaatio- ja sähkötekniikan opiskelijaa tutustui toisiinsa kurssilla, jossa suunniteltiin itseohjautuvaa ajoneuvoa. Kurssin aikana he oivalsivat, että joskus parhaat opit saa opiskelukavereilta, ei luennoilta.

Ville Kukkonen, Amin Modabberian, Pietu-Pekka Roisko, Pyry Viita-aho ja Ilmari Vikström tapasivat ensimmäistä kertaa tammikuussa 2017 yliopiston kurssilla. He saivat tehtäväkseen jatkokehittää itseohjautuvien ajoneuvojen opetus- ja tutkimusalustaa. "Se oli todella mielenkiintoinen projekti ja olimme erittäin onnekkaita saadessamme sen. Alana se on tosi jännittävä”, Ilmari sanoo. 

Edellinen tiimi oli aloittanut alustan kehityksen jo aiemmin, eikä mutkikkaasta kokonaisuudesta päässyt helposti jyvälle. Alussa opiskelijoiden oli vaikeaa hahmottaa, mitä pitäisi tehdä ja kuinka paljon työtä olisi. "Uskon, että tämän tyyppiset haasteet ovat aika normaaleja isoissa projekteissa. Se pakottaa tiimin hitsautumaan yhteen ja keskittymään haasteeseen. On sisäistettävä paljon uutta tietoa nopeasti ja alettava sitten ohjata projektia kohti päämäärää”, Ilmari pohtii. 

Tiimi löysi nopeasti yhteisen sävelen, ja kaikki sitoutuivat ryhmätyöhön. Projektissa oli silti omat kuprunsa. ”Emme pelänneet niinkään sitä, että ajoneuvo romuttuisi tai syttyisi palamaan, vaan sitä, että käynnistäessämme sitä mitään ei tapahtuisi”, Ville kertoo. 

Projektin puolivälissä ilmassa olikin katastrofin aineksia, kun koodi ei ollut asettua kohdalleen. Siinä ei auttanut yhden ihmisen loputon uurastus. ”Ratkoimme kaikki suurimmat ongelmat yhdessä, kaikki viisi koodin kimpussa”, Ilmari kertoo. ”Parhaita hetkiä ovat ne, kun jokin asia alkaa vihdoin toimia palasten loksahdettua kohdilleen”, Ville lisää. 

Aalto oli helppo valinta näille opiskelijoille. Ville oli puuhaillut softan kanssa lapsesta saakka, joten automaatio- ja systeemitekniikka tuntui luontevalta suunnalta. Ilmarilla ei ollut alussa selkeää ajatusta siitä, minkä laitoksen tai pääaineen hän valitsisi. Kurssitarjontaa verkossa tutkaillessaan hänen huomionsa kiinnittyi automaatio- ja sähkötekniikkaan. "Se vaikutti niin mielenkiintoiselta, että melkein rakastuin”, Ilmari naurahtaa. 

Nyt nämä opiskelijat suunnittelevat asioita, joita ei ole vielä oikeastaan olemassa. He kehittävät teknologiaa, joka saattaa helpottaa elämäämme tulevaisuudessa, paljastaa maailmasta uusia puolia ja muokata historiaa. Heidän omakin tulevaisuutensa vaikuttaa valoisalta. "Työllisyysaste alallamme on aika korkea. Kaikki täällä opiskelleet kaverini ovat oman alansa töissä”, Ilmari mainitsee. ”Jos opiskelet tietotekniikkaa Aallossa, sinulla on monenlaisia mahdollisuuksia työelämässä”, Ville lisää. 

Mihin ikinä nämä opiskelijat päätyvätkään töihin, he ovat varmoja yhdestä asiasta: on tärkeää, että työ itsessään on mielenkiintoista, mutta myös työpaikan tulee olla houkutteleva. ”Arvostan sitä, että työntekijänä minulla on mahdollisuus vaikuttaa itsenäisesti siihen, mitä teen ja miten teen. Että työnantaja antaa minun asettaa itse omat tavoitteeni”, Ville määrittelee. ”Työympäristö on tärkeä. Haluan työskennellä paikassa, joka tuntuu samalta kuin tämä projektimme: yhteisössä, jossa kaikki ovat motivoituneita ja innokkaita – ja kaikista on hauskaa ratkoa haasteita ja luoda jotain uutta”, Ilmari kiteyttää.

Aalto game changers. Löydä oma alasi ja hae Aalto-yliopistoon 14.–28.3.2018.