Opiskelu Aallossa

Opiskelijana Aallossa

Aalto-yliopiston opiskelijoille on tarjolla monipuolisesti erilaisia etuja ja palveluita aina opiskelija-alennuksista rentoihin vapaa-ajan aktiviteetteihin. Tältä sivulta saat hyödyllistä tietoa opiskelijoiden palveluista sekä opiskelijajärjestöistä.
Kaksi opiskelijaa istumassa paperikaupan värikkäillä rappusilla kannettavan tietokoneen kanssa.

Opiskelijan elämää tuetaan monenlaisilla eduilla. Alennukset lounasravintoloihin ja julkiseen liikenteeseen sekä edullisemmat opiskelija-asunnot laskevat arjen kustannuksia tuntuvasti. Lisäksi opiskelijoiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia pyritään tukemaan edullisemmilla urheilu- ja terveydenhuoltopalveluilla.

Taloudellisten etujen lisäksi Aallon opiskelijat pääsevät nauttimaan elävästä kampusyhteisöstä. Aalto-yliopiston opiskelijoiden oma ylioppilaskunta, AYY, ja useat muut opiskelijajärjestöt vaalivat rikasta opiskelijakulttuuria ja tarjoavat jäsenilleen monenkirjavaa vapaa-ajantoimintaa.

Tietoa asumisesta ja kampuksesta

Aalto University campus in the autumn

Opiskelijoiden asuminen

Aalto-yliopistoon saapuvat tutkinto-opiskelijat ovat itse vastuussa oman asumisensa järjestämisestä, mutta Aalto-yliopisto tarjoaa tukea tilanteen ratkaisemiseksi.

Palvelut
Image from remote site: virtualtour.aalto.fi

Virtuaalinen kampuskierros (ulkoinen linkki)

Tutustu Aalto-yliopiston Otaniemen kampukseen osallistumalla englanninkieliseen virtuaalikierrokseen.

Two Aalto University students sitting under a big oak, drinking coffee and talking.

Opiskelu Aallon kampuksella

Aallon Otaniemen kampus tarjoaa monipuoliset puitteet asumiseen, opiskeluun ja vapaa-ajanviettoon. Tutustu kampukseen!

Opiskelu Aallossa
Opiskelija istumassa kupla muotoisessa tuolissa Aalto-yliopiston kirjastolla.

Ylioppilaskunta ja opiskelijajärjestöt

Aalto-yliopiston noin 15 000 opiskelijan ja yli tuhannen ensimmäistä vuottaan aloittavan aaltolaisen joukossa ei tarvitse jäädä yksin.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (AYY) on opiskelijajäsenten palvelu- ja etujärjestö. Ylioppilaskunta on itsehallinnollinen julkisoikeudellinen yhteisö, jonka asema on määritelty ylioppilaskunta-asetuksessa. AYY:n alla toimii lukuisia opiskelijajärjestöjä ja -yhteisöjä, kuten ainejärjestöjä, jaostoja, kiltoja ja harrastekerhoja.

AYY:n jäseniä ovat kaikki Aalto-yliopiston opiskelijat, jotka suorittavat alempaa tai ylempää korkeakoulututkintoa Aalto-yliopistossa. Tohtoriksi opiskelevat ja vaihto-opiskelijat voivat halutessaan liittyä ylioppilaskunnan jäseneksi.

Aallon opiskelijat nauttivat kahvia yliopiston lounasravintolassa.

Ateriatuki ja julkisen liikenteen alennukset

Aalto-yliopiston opiskelijoilla on oikeus ateria-alennukseen opiskelijaravintoloissa. Pelkästään Otaniemen kampuksella on yli 20 opiskelijaravintolaa, jotka tarjoavat monipuolisia ruokavaihtoehtoja päivittäin. Ateriaedun voi saada myös muissa kampusravintoloissa ympäri Suomen.

Aallon kampusravintolat

Opiskelijat saavat alennuksen julkisen liikenteen kausilipuista Helsingin seudun alueella. Lisäksi opiskelijoille on tarjolla edullisempia lippuja muissa julkisissa kulkuvälineissä, kuten kaukojunissa ja -busseissa.

Opiskelija-alennus Helsingin seudun julkiseen liikenteeseen (HSL)

Neljä opiskelijaa juttelevat ja katsovat opiskelumateriaaleja tietokoneelta ja kansiosta.

Opiskelijan terveydenhuolto

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) tarjoaa yleisterveyden, mielenterveyden ja suunterveyden palveluja korkeakouluopiskelijoille.

Aalto-yliopiston opiskelijat voivat käyttää YTHS:n palveluita maksettuaan ylioppilaskunnan jäsenmaksun ja lukukausikohtaisen terveydenhoitomaksun Kelalle. Kaikki yleisterveyden ja mielenterveyden käynnit, sisältäen erikoislääkäri-, fysioterapia- ja ryhmäkäynnit, ovat opiskelijalle maksuttomia. Myös suuhygienistien vastaanotot ja ensimmäinen hammaslääkärin tekemä tarkastus ovat maksuttomia.

Terveydenhoitoasemat pääkaupunkiseudulla sijaitsevat Töölössä, Otaniemessä ja Viikissä. YTHS ei tarjoa päivystyspalveluja. Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin opiskelijat voivat käyttää oman asuinkuntansa terveydenhuoltopalveluita.

Lähikuva Otaniemen urheilukentän juoksuradalta.

Liikuntapalvelut

Pääkaupunkiseudun yliopisto-opiskelijoiden liikuntapalvelut tuottaa UniSport. UniSport on yliopistolaisten oma liikuntakeskus kuudella kampuksella Espoossa ja Helsingissä.

Tarjolla on laaja valikoima lajeja sekä tiloja monenlaiseen yksilö- ja joukkueliikuntaan. Aktiivisen liikkujan paras treenikaveri on UniSportin kausikortti, jonka opiskelijat voivat hankkia edulliseen opiskelijahintaan.

Myös Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY järjestää erilaisia liikuntatapahtumia. AYY:ssä toimii noin 60 eri lajeihin erikoistunutta liikuntayhdistystä.

Lue opiskelijoiden tarinoita

Leevi Härkönen
Opinnot Julkaistu:

Leevi Härkönen oppi konkreettisia työelämätaitoja järjestötoiminnassa

Kemian tekniikkaa opiskeleva Leevi Härkönen löysi opiskelijatoiminnan pariin jo opintojensa alkutaipaleella.
Ronja Korhonen
Opinnot Julkaistu:

Jyväskylästä muuttanut Ronja Korhonen kiinnostui Aalto-yliopistosta siskonsa innoittamana

Ronja Korhonen muutti Jyväskylästä Espooseen Aalto-yliopistossa opiskelleen siskonsa innoittamana.
Astrid Andersin
Opinnot Julkaistu:

Kemian tekniikkaa englanniksi opiskeleva Astrid Andersin kokee hyötyvänsä vieraskielisistä opinnoista

Kolmannen vuoden kemian tekniikan opiskelija Astrid Andersin päätyi opiskelemaan englanninkieliseen kandiohjelmaan, ja on päätökseensä tyytyväinen.
Five students posing in a mini podcast studio at Aalto University
Opinnot Julkaistu:

Aalto Squadcast -podcastin juontajat auttavat nuoria tekemään päätöksiä tulevaisuutensa suhteen

Aalto Squadin opiskelijalähettiläät antavat vertaistukea avoimen ja rehellisen keskustelun kautta.