Kirsi Peltoselle vuoden 2018 matematiikkapalkinto

10.01.2018

Suomen matemaattinen yhdistys on myöntänyt palkinnon Peltoselle pitkäaikaisesta, innovatiivisesta ja tuloksekkaasta työskentelystä matematiikan ja taiteen raja-aitojen madaltamiseksi.

"Sensual Mathematics" -näyttelyn avajaiset. Kuva: Henri Vogt.

Suomen matemaattisen yhdistyksen vuoden 2018 matematiikkapalkinto on annettu Kirsi Peltoselle, joka toimii Aalto-yliopistossa vanhempana yliopistonlehtorina ja Helsingin yliopistossa dosenttina. Peltonen on saanut Suomen matemaattisen yhdistyksen vuoden 2018 matematiikkapalkinnon työstään matematiikan edistämiseksi.

Erityisesti palkitsemisen perusteena on hänen pitkäaikainen, innovatiivinen ja tuloksekas työskentely matematiikan ja taiteen raja-aitojen madaltamiseksi, esimerkiksi kurssit yhdessä Aalto-yliopiston taiteen ja muotoilun tutkijoiden kanssa.

”Koska palkinnon perusteena olivat elinikäiset toimet suomalaisen matematiikan hyväksi, koen sen velvoittavan minua positiivisella tavalla myös jatkossa”, kertoo Kirsi Peltonen.

Rohkeaa ja poikkitieteellistä opetusta

Palkinnon perusteissa mainitaan esimerkkinä Peltosen ohjaama "Kristallikukkia peilisaleissa: Matematiikka kohtaa taiteen ja arkkitehtuurin" –kurssi, jonka päätteeksi 38 opiskelijan ryhmä toteutti viime vuonna Tiedekeskus Heurekassa puolivuotisen "Sensual Mathematics" -näyttelyn.

Näyttely on tätä ennen toteutettu jo kahtena vuonna Aalto-yliopiston tiloissa, ja poikkitieteellisellä kurssilla on monenlaista osaamista.

”Mukana oli tällä kertaa niin ensimmäisen vuoden fukseja kuin väitöskirjaopiskelijoitakin. Puolet opiskelijoista oli Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, loput perustieteistä ja eri insinööritieteistä”, kuvailee Peltonen.

Taiteen ja matematiikan kohtaaminen johti kahdeksaan kolmiulotteiseen teokseen, jotka kuvasivat muun muassa fraktaaleja, origameja ja sävelasteikkoja.

Peltonen on myös kiertänyt eri kouluissa esittelemässä matematiikkaa. Hänen mielestään kuvataiteen ja matematiikan yhdistämisestä hyötyisivät molemmat oppiaineet, ja se lisäisi tieteen ja taiteen kiinteää vuorovaikutusta ja monimuotoisuutta.

”Matematiikan tutkimukseen liittyy tietty taiteellinen aspekti, joka olisi arvokasta saada systemaattisemmin näkyviin myös matematiikan opetukseen kaikille tasoille. Perinteiset käsityötekniikat ja moderni teknologia tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia matematiikan hahmottamiseen eri aistein. Taideaineiden kautta saadaan uutta kosketuspintaa ja onnistumisen kokemuksia myös matematiikkaan syystä tai toisesta turhautuneille", lisää Peltonen lopuksi.

Lisätietoa:

Kirsi Peltonen
Vanhempi yliopistonlehtori
Aalto-yliopisto
kirsi.peltonen@aalto.fi
p. 050 574 7006