Uudessa hankkeessa kehitetään ongelmaperustaista oppimista Itä-Afrikassa

06.09.2017

Aalto Global Impactin koordinoimassa hankkeessa edistetään poikkitieteellisyyttä ja alueellisia verkostoja.

Ongelmaperustaisen oppimisen (problem-based learning, PBL) kehittäminen itäafrikkalaisissa yliopistoissa edellyttää eri tieteenalojen yhteistyön lisäämistä ja monialaisuuden järjestelmällistä edistämistä, toteavat Aalto Global Impactin vetämän PBL East Africa -hankkeen kumppanit.

Kolmivuotinen PBL East Africa -hanke kokosi kumppaniyliopistot Aalto-yliopistoon elokuun lopussa järjestettyyn viikon mittaiseen aloitustyöpajaan. Suomen ulkoasiainministeriön rahoittama hanke on Nairobin yliopiston (Kenia), Makereren yliopiston (Uganda), Dar es Salaamin yliopiston (Tansania) ja Aalto-yliopiston yhteinen aloite.

”Ongelmaperustainen oppiminen ja poikkitieteellisyys ovat meillä käytössä, mutta meiltä puuttuu järjestelmällinen monialaisuus. Ongelmaperustaisen oppimisen toteuttaminen monialaisesti tämän hankkeen puitteissa auttaa meitä kehittymään opetusyliopistosta innovaatioyliopistoksi”, sanoo Tonny K. Omwansa, Nairobin yliopiston innovaatio- ja yrityshautomokeskuksen johtaja.

PBL East Africa -hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kestävien innovaatioekosysteemien kehittäminen vahvistamalla yliopisto-opiskelijoiden ja -opettajien valmiuksia vastata globaaleihin haasteisiin. Kumppanit korostavat, että poikkitieteellisten PBL-kurssien ja -opintosuunnitelmien laatimisen lisäksi on olennaisen tärkeää rakentaa alueellisia verkostoja tukemaan ongelmaperustaista oppimista innovointityössä.

”Jos todella haluamme vaikuttaa maanlaajuisesti, ei riitä, että ongelmaperustainen oppiminen tuodaan yhteen organisaatioon. Meidän on lisäksi päästävä pisteeseen, jossa meistä tulee asiantuntijoita ongelmaperustaisessa oppimisessa ja jossa voimme auttaa muita tulemaan mukaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla”, sanoo Gladness Salema, Dar es Salaamin yliopiston innovaatio- ja yrittäjyyskeskuksen apulaisjohtaja.

Aloitusviikolla suunniteltiin yhteisiä kursseja

Kustakin kumppaniyliopistosta osallistui aloitusviikkoon noin kuuden hengen delegaatio ja viikon aikana kumppanit löysivät yhteistyöparinsa Aalto-yliopiston kursseista. Kumppanuuteen kuuluvia Aallon maisteritason ohjelmia ja kursseja ovat International Design Business Management, Creative Sustainability, Sustainable Global Technologies ja Software and Service Engineering. Viikon ohjelmaan kuului myös asiantuntijoiden esityksiä, ryhmähengen luomista ja vierailuja Aalto-yliopiston tiloihin.

”Käyntimme Design Factorylla oli yksi viikon monista kohokohdista. Design Factorylla on erittäin hyvä työskentelymalli ja institutionaalinen rakenne, joiden perusteella voimme miettiä, miten järjestämme oman opetus- ja oppimisympäristömme vastaamaan PBL-toimintamallia”, kertoo Venny Nakazibwe, Makereren yliopiston tekniikan, muotoilun, taiteen ja teknologian korkeakoulun (CEDAT College) vararehtori.

Seuraavaksi Aalto-yliopiston opettajia matkustaa kumppaniyliopistoihin käynnistämään yhteisiä kursseja. Itäafrikkalaiset yliopistot valitsevat haasteita Aallon opiskelijoille, jotka osallistuvat hankkeessa paikallisesti järjestettäviin PBL-haasteisiin.

”Aloitusviikon tarkoituksena oli lisätä yhteistä ymmärrystä hankkeesta, luoda PBL East Africa -verkosto ja saada tulevien toimien suunnittelu oikeille raiteille”, sanoo Riina Subra, Aalto Global Impactin PBL East Africa -hankkeen päällikkö. ”Viikolla saavutettiin nämä tavoitteet ja enemmänkin, joten kumppaneilla oli lähtiessään selkeät suuntaviivat ensimmäisten PBL-opiskelijahaasteiden käynnistämiseksi jo marraskuussa.”

Lisätietoa:
Riina Subra, Senior Manager
Aalto Global Impact
050 4066 251
riina.subra@aalto.fi

PBL:n verkkosivut