Väitös tietojärjestelmätieteen alalta, KTM Miira Juntumaa

08.03.2011 / 12:00
Sijainti: Chydenia-rakennuksen juhlasali (3. krs), Runeberginkatu 22-24, 00100, Helsinki, Finland, FI

KTM Miira Juntumaan tietojärjestelmätieteen aineeseen kuuluva väitöskirja ”Putting consumers’ IT adoption in context: failed link between attitudes and behavior” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tiistaina 8. maaliskuuta 2011. Väitöskirjan otsikko on suomeksi ”Kuluttajien asenteiden ja käyttäytymisen välinen epäsuhta IT:n käyttöönotossa”.

Uudet tietotekniset ratkaisut, kuten sähköinen laskutus, voivat tuoda suuria kustannussäästöjä yrityksille, edellyttäen, että kuluttajat ottavat ne täysin käyttöönsä. Kuluttajien vastustuksen seurauksena käyttöönottoaste on usein kuitenkin palvelun tarjoajien odotuksia pienempi. Vastustuksen taustalla olevien syiden ymmärtäminen on tärkeää, jotta käyttöönottoasteeseen pystyttäisiin vaikuttamaan.

Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien vastustuksen taustalla olevia syitä ja sen seurauksia. Painopiste on kuluttajien vapaaehtoisessa IT:n käyttöönotossa, tilannesidonnaisissa tekijöissä sekä todellisessa käyttäytymisessä pelkkien käyttöaikomusten sijaan.

Kustos: Professori Timo Saarinen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Vastaväittäjä: Professori Kalle Lyytinen, Case Western Reserve University, Weatherhead School of Management

Väitöskirja on myynnissä KY-kirjakaupassa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksessa, Runeberginkatu 14–16. Tiedotusvälineiden edustajat voivat tiedustella väitöskirjan ilmaiskappaleita Kauppakorkeakoulun viestinnästä, viestinta-econ@aalto.fi tai puh. (09) 470 38621.

Väittelijän yhteystiedot: Miira Juntumaa, miira.juntumaa@aalto.fi

Väitöstiedote (hse.fi)

Takaisin arkistoon.

Sivusta vastaa: | Viimeksi päivitetty: 01.03.2011.